• Hallonmusen83

Har era barn någonsin haft någon form av mindre aktivitet en period i magen ? Efter vecka 25 ??

Har era barn någonsin haft någon form av mindre aktivitet en period i magen ? Efter vecka 25 ??

Jag är vecka 25+6 och sen vecka 21 känt mina tvillingar varje kväll. Sen blev dagtid med men mest kvällen då man lägger eller sätter sig. Men nu på några dagar känt de mycket mindre. Känner de men inte alls som förr. Långt ifrån. Mest nyfiken hur andra haft de

Så länge jag känner något oroa jag mig inte. Men hur mycket generellt ska man känna om dagen från en viss vecka ?

Svåra här är att känna vem som är vem. Om båda som känns eller bara en.... Här varit full rulle i vecka 21 till nu i veckan sen de avtagit. Känner lite då och då bara.

Men jag känner mina tvillingar något. Men stor stor skillnad från de andra veckorna. Druckit citron vatten med is , buffa på magen , ätit glass.

Fast idag kände jag dem lite i förmiddags inget mera sen dess ....   

Är inte orolig just nu avvaktar tills ikväll då och se om jag känner ngt ...  
    Ett leende är värt ett tusental ord ♥
  • Svar på tråden Har era barn någonsin haft någon form av mindre aktivitet en period i magen ? Efter vecka 25 ??
  • Nanna80

Vår dotter rörde sig i princip inte alls efter v 22-23... Om jag knuffade & buffade, kunde jag efter en stund känna hur hon försiktigt ändrade läge eller flyttade foten etc.. Hjärtligen var dock bra, & på ett extra UL sov hon rakt igenom... Därför kände jag mig aldrig orolig... Och ut kom en helt frisk flicka, som dock sov sig igenom de 3 första månaderna Men om du är orolig, så åk in & få ett UL eller be att få lyssna på hjärtljuden! Eftersom du bär tvillingar lär du ju få extra övervakning! Kan ju oxå vara därför de rör sig mindre, finns helt enkelt ingen plats!!

• Venne

men, det är ju du som skrivit innan. Alltså, du har ont, slemproppen har börjat lossna och du känner barnen mycket mindre... snälla kolla upp läget för säkerhets skull! Du kommer inte ånga att du kollat det, men skulle det vara något och du inte har kollat, ja då lär du ånga dig!

• Bragdoll

Jag är i v 29. Ibland känner jag inte bebis på hela dagen, antar att h*n sover. Sen sätter det igång med råge på kvällen när jag känner att det är läge att försöka sova.
    Men jo, runt de veckor du är i tror jag h*n tog det lite lugnare en stund, var ganska nervös där några gånger. 

• Hallonmusen83
    Venne skrev 2012-04-22 18:41:51 följande:
    men, det är ju du som skrivit innan. Alltså, du har ont, slemproppen har börjat lossna och du känner barnen mycket mindre... snälla kolla upp läget för säkerhets skull! Du kommer inte ånga att du kollat det, men skulle det vara något och du inte har kollat, ja då lär du ånga dig!
    Ja de är jag , kände igen ditt namn! Mår bra annars idag!

bara tänkte på de nu , inte känt barnen som vanligt sist dagarna ....

På ul rör de sig som bara den sist jag var inne 13 april , de är så små ännu så de gott om plats i magen    
  • Hallonmusen83
    Bragdoll skrev 2012-04-22 18:43:32 följande:
    Jag är i v 29. Ibland känner jag inte bebis på hela dagen, antar att h*n sover. Sen sätter det igång med råge på kvällen när jag känner att det är läge att försöka sova.
    Men jo, runt de veckor du är i tror jag h*n tog det lite lugnare en stund, var ganska nervös där några gånger. 

Ja jag bruka känna ngt dagen , men kvällarna som bara den , hela magen bruka hoppa men inte varit sååån aktivitet på några dagar
  • FruZzz

Jag hade en period på ett par veckor ca 28-29 då bebis rörde sig mycket mindre. Bokade till slut ett TUL för att se att allt var ok. Den mycket erfarna läkaren sa redan innan han tittat att då har den nog satt sig med rumpan ner, då kan de inte röra sig på samma sätt och mycket riktigt så var det. När den några veckor senare vände sig med huvudet ner kunde jag tala om det för BM innan hon kände, för då kändes rörelserna tydligare igen.

Så visst har det betydelse hur de ligger, men jag kände ju hela tiden rörelser, bara att de förändrades och blev mindre tydliga under de veckorna.

• Hallonmusen83

Ska ut en runda nu med dottern , gå 20 min , sen ska jag hem vila och dricka vatten med is sen slappna av IGEN ;) som jag gör om dagarna pga jag ska vila mkt ej anstränga mig sen ringer jag in prata me förlossningen!

• Hallonmusen83
    FruZzz skrev 2012-04-22 18:44:24 följande:
    Jag hade en period på ett par veckor ca 28-29 då bebis rörde sig mycket mindre. Bokade till slut ett TUL för att se att allt var ok. Den mycket erfarna läkaren sa redan innan han tittat att då har den nog satt sig med rumpan ner, då kan de inte röra sig på samma sätt och mycket riktigt så var det. När den några veckor senare vände sig med huvudet ner kunde jag tala om det för BM innan hon kände, för då kändes rörelserna tydligare igen.

Så visst har det betydelse hur de ligger, men jag kände ju hela tiden rörelser, bara att de förändrades och blev mindre tydliga under de veckorna.

jag känt ju men de minskat dessa dagar ej varit så starka ... men ringer nog in , ni får googla men jag har tvillingar och har gjort en TTTS op ( googla ) och blivit tappad på fostervatten!
  • MinEmPsi

Det är en myt att ett barn i magen rör sig mindre i magen sent i graviditeten!
    Man hör ofta att "h*n rör sig mindre nu, h*n sover säker" -vilket är helt felaktigt!!!
    Ett barn i magen ska alltid röra sig i magen varje dag!

Rörelserna ska aldrig bli mindre, däremot blir det trångare i magen och rörelserna blir annorlunda då det är mindre utrumme att röra sig på!

Eftersom man oftas hör denna myt så händer det att man avaktar att söka hjälp och i vissa fall är det försent. 

Här kan ni läsa om den felaktiga appen ang minskade fosterrörelser : http://www.spadbarnsfonden.se/News.asp?NewsId=340

• Nanna80
    MinEmPsi skrev 2012-04-22 18:55:56 följande:
    Det är en myt att ett barn i magen rör sig mindre i magen sent i graviditeten! Man hör ofta att "h*n rör sig mindre nu, h*n sover säker" -vilket är helt felaktigt!!! Ett barn i magen ska alltid röra sig i magen varje dag! Rörelserna ska aldrig bli mindre, däremot blir det trångare i magen och rörelserna blir annorlunda då det är mindre utrumme att röra sig på! Eftersom man oftas hör denna myt så händer det att man avaktar att söka hjälp och i vissa fall är det försent.  Här kan ni läsa om den felaktiga appen ang minskade fosterrörelser : www.spadbarnsfonden.se/News.asp

Men vad tror du då om min flicka? Var det något som var fel iaf? Hon _rörde_ ju på sig på UL, men sparkade aldrig... Hon låg m huvudet ner redan på RUL i v 20, & så fortsatte hon ligga.. Å andra sidan kunde jag ju bara jämföra med sonen som var en vilde i magen! Han bytte ställning ideligen, & sparkade som bara den... Tryckte fötterna mot revbenen osv... Borde jag ha varit mer orolig m dottern?
  • MinEmPsi
    Nanna80 skrev 2012-04-22 19:08:17 följande:
    Men vad tror du då om min flicka? Var det något som var fel iaf? Hon _rörde_ ju på sig på UL, men sparkade aldrig... Hon låg m huvudet ner redan på RUL i v 20, & så fortsatte hon ligga.. Å andra sidan kunde jag ju bara jämföra med sonen som var en vilde i magen! Han bytte ställning ideligen, & sparkade som bara den... Tryckte fötterna mot revbenen osv... Borde jag ha varit mer orolig m dottern?
    Alla barn har olika mönster i magen och det kan skilja sig från barn till barn hur ofta och hur starka de sparkar! Sen beror på hur moderkakan självklart ligger. Är den i framvägg kan det vara lite knepigare att känna än någon som har moderkakan bakvägg. då känner man oftas mer. Men man ska alltid känna! Att ligga ner på soffan eller liknande känner man oftas mer än när man står upp!

Då jag inte är doktor så kan jag inte svara på den frågan ang din flicka! Bara meddela att det är en myt angående man oftas får höra att h*n är så lugn i magen-h*n sover säker eller vilar säker inför kommande förlossningen.
    i vissa fall kan det hända att man avaktar att ta kontakt med sjukvården då man får höra denna myt och i vissa fall kan det vara försent.
    Men det behöver självklart inte betyta att det värsta händer för alla..
    men är man orolig så ska man alltid ta kontakt med sjukvården dag-som natt!

• Hallonmusen83
    Pratat med förlossningen , de sa att bebisarna kan ha en lugn dag , om jag inte känt ngt tills imorron eftermiddag ska jag åka in för kolla tyckte hon!

Citat från 2012 : Spädbarnsfonden har precis lyckats få igenom att bm kursmaterial ändrats ang fosterrörelser. Förändringar i detta mönster skall alltid tas på stort allvar. Det andra är tyvärr gammal fakta.
  • ingetvettigtnamn

Äh alltså.. Min son började lugna ner sig, röra sig mindre, ännu mindre nästa dag, och till slut en buff på två dygn. Sedan dog han... så.. du borde kolla!

• Jeff

Hade två faser med mindre rörelser, v 36 och v 39. Åkte in och kollade båda gångerna för att inte riskera något, behövde verkligen få veta att bebis var ok, vilket hon lyckligtvis var. Skönt att du känt dem nu :)

• mimma85

Jag kan också ha dagar då bebis rör sig mindre men jag känner den varje dag är i v 31. Vissa kvällar sparkar den som sjutton, andra kan det vara lugnare. Borde det inte ha att göra med åt vilket håll den ligger också? Jag tänker om den vänt sig med ryggen utåt så kan ju sparkarna omöjligt kännas lika mycket som när den sparkar utåt eller upp mot revbenen.

Svar på tråden Har era barn någonsin haft någon form av mindre aktivitet en period i magen ? Efter vecka 25 ??