• keno

Luleå, Skellefteå och Umeå

Här kommer en fråga från en riktig -08:a...Flört
    Jag ska i veckan åka till Luleå, Skellefteå och Umeå, jag har aldrig varit där förut.

Hur vintrigt är det där nu? Är det dunjacka och Curlingkängor som gäller?
    Ska väl inte vara ute så mycket direkt, men vill inte frysa ihjäl heller. 

• Svar på tråden Luleå, Skellefteå och Umeå
  • ESCV

Jag tycker inte man behöver pälsa på sig speciellt mycket i alla fall inte i stan (Luleå).

• Sanna Ryan

Du ska väl inte förbi nordpolen heller? 
    Lämna dunjackan hemma och ta fleece istället. 

Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • faithfully

Ske-å här. Här är det blötsnö överallt där det ska vara gräs. Det har kommit snöfall på 1-2 dm snö i tre omgångar sista veckan så det är mycket slask. Ska du bara vara inne i stan fungerar det med gympaskor eftersom gatorna är uppvärmda. Gångvägar och vägar i övrigt har tinat men är ganska slaskiga. Vinterjackan har jag skippat. Använder vindjacka och tjockare tröja.

• supersemlan

Kolla in väderleksrapporten och packa därefter. Du behöver ingen dunjacka och kommer inte att frysa ihjäl, men vi har vårvinter och aprilväder. Det kom massor av snö igår, idag skiner solen. Asfalten är bar, men om det snöar blir du blöt. Rejäla lågskor eller lätta kängor tycker jag funkar bra, ullkofta under tunn jacka kan vara skönt. 

• keno

TACK!!!

Tänk vad bra FL är för det mesta!
    Snabba bra svar! 

Ser verkligen fram emot att se Norrland! 

• supersemlan

Alltså, du väljer ju typ den sämsta tiden på året för att se Norrland... kom tillbaka vid midsommartid! Vi har ju ingen vår här uppe, bara en oändlig slaskig vårvinter (tycks det mig som). Våren kommer sent i maj och varar i några dagar innan det är högsommar. 

Annars är städerna ganska trevliga. Vad har du för ärende? 

• keno

Ska åka med en kompis som är säljare.
    Så själv tänkte jag mest  shoppa, dricka vin och ha trevligt. Glad
    Men vi ska ju åka mellan städerna, så lite av naturen ska jag väl hinna se, som jag hört ska vara fantastisk.
    Ja, en sommartur till Norrland lockar faktiskt också. Kanske får bli med husvagnen och familjen någon gång. 

• supersemlan

Vill inte krossa dina förhoppningar, men naturen mellan Luleå och Umeå är absolut inte fantastisk...  särskilt inte så här års. Från Örnsköldsvik och söderöver - Höga kusten-området - kan man kalla den fantastisk, så jag hoppas att ni bilar hela vägen.  

• keno

Äh, då nöjer jag mig med trevligt sällskap, gott vin och god mat,  hotellfrukost och att få sova utan barn i sängen,.

Får titta på Norrland en annan gång. Men skönt att jag slipper ha tjocka vinterkläder på mig i alla fall. Är liksom ingen vintermänniska direkt. 

• faithfully

Mellan Umeå och Luleå är det bara 25 mil tallskog och älgstängsel tyvärr :( Du måste åka många mil från efyran för att se något mer originellt :)

Svar på tråden Luleå, Skellefteå och Umeå