• hellokill3r

Fick akut ont i örat?!? Hjälp!!

Fick akut ont i örat för en ca två timmar sen kände jag inget alls, nu är det ett lock för örat och det känns fullt och svullet, och gör jätteont. Får man öroninflammation så snabbt? Kan det vara en vaxpropp? Har ett jätteviktigt möte imorgon, och är gravid så ge mig alla ofarliga huskurer ni kan!

• Svar på tråden Fick akut ont i örat?!? Hjälp!!
  • mrsStatham

Det låter ju ganska konstigt att det kommit så snabbt. Varit förkyld nyligen?
    Men ta en alvedon och en ipren.
    Håll huvudet högt under natten.
    Undvik att få vatten i örat. 

Tunna skivor av vitlök i ett förband över örat är ju en känd huskur. Har ingen aning om den fungerar dock..

Bara två saker är oändliga
  • Nenne 71

Vätska bakom trumhinnan gissar jag på. Kan man få efter en förkylning men vet inte om det kommer plötsligt.
    Tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen och höra efter.
    Skulle inte lita på att huskurer från okända är ofarliga om du är gravid. Dumt att utsätta ditt barn för det

• Coyote

Ja, öroninflammation kan komma sjukt snabbt, för mig tar det fem timmar från första sticket tills trumhinnan går sönder. Är du förkyld? Ta ett par Alvedon och nässpray, försök sova med huvudet högt. Ni hat ingen närakut du kan få komma till i kväll och få antibiotika om det behövs?

• MoaElis

Fömodligen öroninflammation, det kommer vädligt snabbt. Som sagt alvedom hjälper en stund. Om man går till vårdcentralen så kan man få speciell medicin, då går det över direkt!

• Coyote

Om trumhinnan går sönder under natten kommer du må bra i morgon, även om du kommer behöva få Kåvepenin, men du kan i alla fall gå till jobbet.

• sweetbird

Jag brukar få akut öroninflammation , jag har super ont och ligger bara o har skit ont, spricker trumhinnan så går det över , det kommer vätska och kan komma lite blod, men du behöver penicillin och kolla så de inte blir ärr på trumhinnan, tryck i dig Alvedon och sätt bomull eller fetvadd i örat och på med en tjock mössa värmen brukar hjälpa :)

• Strawberry3

Jag tycker att det låter som extern otit (hörselgångsinflammation). Det kan komma på bara en timme och känns som du beskriver, lock för örat och svullet och sedan gör det bara ondare och ondrare ju mer det svullnar. Kan göra ont ända ner i tänderna. Jag har fått extern otit två gånger i mitt liv och båda gångerna har jag varit gravid och därför spenderat mycket tid i badkaret och fått mycket fukt/vatten i öronen (trolig orsak)
    Du kan skölja örat med alsolsprit (ofarligt när man är gravid) och låta bli att pilla för det gör det värre. Får du mer ont så måste du få lokal antibiotika/kortison-behandling i örat, detta är också OK när man är gravid eftersom det är lokalbehandling (annars rekommenderar man inte kortison). Har du otur svullnar hörselgången igen rejält och de måste knö in en tuss indräkt i alsolsprit in i örongången så att den svullnar av innan man kan behandla med antibiotika/kortison-droppar. Så åk in akut om det inte blir bättre...det är värt det!

Svar på tråden Fick akut ont i örat?!? Hjälp!!