• OverAll

    Någon som adopterat äldre barn med SN, som ensamstående ung mamma?

    Hej,

    Jag har lite tankar och funderingar och lägger därför upp denna tråden. Jag är idag 20 år och vet med säkerhet att jag inte kommer kunna få egna barn på så kallad "normal väg". Det krävs äggdonation och kanske kommer det inte ens fungera då pga att jag har problem med hypofys och hormoner etc.

    Min tanke har alltid varit att det inte gör mig så mycket eftersom jag ändå vill adoptera. Jag känner lite att varför ska jag sätta ännu ett barn till världen, när det egentligen finns så fruktansvärt många där ute som behöver en familj?  Och det har lett mina tankar till adoption. MEN det som jag är mest orolig över nu är att jag inte ska hitta den personen som jag vill ha som pappa till mitt barn. Jag ställer krav och jag vet att jag kanske är lite väl petig i vissa fall, men jag har upplevt en del skit som yngre och det är inget jag vill utsätta mitt barn för.

    Det  som jag mer oroar mig över är att den personen i fråga som jag kanske skulle träffa, inte är villig att adoptera ett äldre barn, eller ett barn med SN. Och det är just det jag vill göra. Ett äldre barn i sig är ju ett SN barn, men jag menar att något mer utöver det inte skulle göra mig något, då barnet i fråga skulle vara lika älskat som vilket annat barn som helst som skulle hamnat hos mig.

    Så, det som är grejen nu är att jag är 20 år och har funderat på det här ett tag. Jag vet att man inte får adoptera förrän man fyllt 25, eller om det att man inte får ställa sig i kö och starta en utredning förrän man är 25. Jag har en utbildning som jag påbörjar till hösten. Eftersom jag vill ha en stabil inkomst då jag börjar min utredning. Jag har inga planer på att gå ut och söka upp en man "bara för att ha en man" och kunna adoptera lättare på det viset. Jag vill helt enkelt ha ett stabilt liv, med eller utan man innan jag närmar mig något BB. Allt för att göra den bästa situation för mitt barn!

    Men hur ser adoptionsbyråer för det första på unga ensamstående kvinnor som vill adoptera? Hur ser länderna på det? Är det okej för en yngre person, dvs runt 25 att adoptera ett äldre barn. Jag tänker mig ett barn mellan 3-6 år ca. Kan man även vara godkänd att ta emot syskonpar om man är så pass ung och inte har några barn sen innan? Och hur ser man på en ung ensamstående kvinna som inte haft barn tidigare, att adoptera ett SN barn?

    Jag har så många frågor och funderingar. Och jag vill höra just era historier om det hela. Oavsett om ni var yngre eller äldre när ni adopterade. Ni som adopterat ett syskonpar får gärna höra av er också, var processen annorlunda? Ni som adopterat som ensamstående, hur var det att åka till landet helt själva och hämta hem ert barn? Ni som adopterat ett äldre barn, hur har det fungerat med språket och anknytningen?

    Och sista frågan nu, när får man ställa sig i kö hos en adoptionsbyrå? För vad jag  har förstått det som så kan man ställa sig i en kö för att komma "längre upp" i kön och tjäna något år på att redan ha stått i kö sedan tidigare. Detta kostar runt 2500:- per år och organisation? och sen efter att utredningen är gjord och papperna skickade till adoptionsbyrån så hamnar man i den sk "aktiva kön"? Men frågan är, måste jag vara 25 för att få lov att ställa mig i kön, eller kan jag t.ex efter att min utbildning är avslutad, då jag är 23-24 år ställa mig i kön och sen den dagen jag fyller 25, påbörja utredningen?

    Hoppas det är någon som orkat läsa igenom, och att det är någon som har något bra svar, information, länkar, historier, tips och ideer? Någon som är eller har varit i min sits. Hör gärna av er, så många som möjligt. Skulle betyda jättemycket!

    Tack//
    OverAll 

  • Svar på tråden Någon som adopterat äldre barn med SN, som ensamstående ung mamma?
  • OverAll
    puss skrev 2012-04-22 20:36:23 följande:
    Vill bara önska lycka till!
    Tack! 
    Jag tror tyvärr att det kommer behövas en hel del lycka till och "javlar anamma" för att till slut få hämta hem just mitt barn. Men jag tänker kämpa!
  • Bläckfisken

    Du kan ställa dig i kö hos tex en eller två organisationer redan nu.
    Att bara stå i kö kostar inte så mycket som 2500:-/år. Den summan är bara om du är aktiv i adoptionsprocessen. Och aktiv blir du när det är dags med medgivandeutredning mm. Tills dess samlar du kötid och betalar bara ca 500:-/år i medlemsavgift.

    Det finns flera länder som tar emot ansökningar från ensamstående kvinnor. 

    Sedan kan det hända mycket trevligt i ditt liv de närmaste 5 åren så att din situation förändras.

    Stort lycka till med allt! Glad

  • OverAll
    Bläckfisken skrev 2012-04-22 20:51:00 följande:
    Du kan ställa dig i kö hos tex en eller två organisationer redan nu.
    Att bara stå i kö kostar inte så mycket som 2500:-/år. Den summan är bara om du är aktiv i adoptionsprocessen. Och aktiv blir du när det är dags med medgivandeutredning mm. Tills dess samlar du kötid och betalar bara ca 500:-/år i medlemsavgift.

    Det finns flera länder som tar emot ansökningar från ensamstående kvinnor. 

    Sedan kan det hända mycket trevligt i ditt liv de närmaste 5 åren så att din situation förändras.

    Stort lycka till med allt! Glad
    Aha okej, då har jag missförstått information ang kostnaden att stå i kö. Men 500:- per år är inte mycket alls ju!

    Jag vet att Nigeria är öppet för adoptioner till ensamstående kvinnor. Men har även hört att det troligen kommer att förändras på så vis att ensamstående inte kommer vara lika godkända där framöver som det är nu, vilket är synd eftersom det är ett av de land som jag funderat mycket över.

    Att det kan hända mycket i mitt liv under dessa fem åren, det vet jag och är medveten om. Att jag blir gravid är dock inte troligt överhuvudtaget och jag kommer fortfarande vara inställd på adoption oavsett. Möjligtvis att jag hittar en man att dela det hela med, men fortfarande som sagt så har jag mina krav. Och jag vet att jag vill adoptera. Vill inte han det så kommer det inte fungera oss emellan heller!

    Tack!!
  • Bläckfisken

    Kina - SN, Vietnam, Ryssland m fl tar emot ansökningar från ensamstående kvinnor.

  • HOBBE49
    Bläckfisken skrev 2012-04-22 20:51:00 följande:
    Du kan ställa dig i kö hos tex en eller två organisationer redan nu.
    Att bara stå i kö kostar inte så mycket som 2500:-/år. Den summan är bara om du är aktiv i adoptionsprocessen. Och aktiv blir du när det är dags med medgivandeutredning mm. Tills dess samlar du kötid och betalar bara ca 500:-/år i medlemsavgift.

    Det finns flera länder som tar emot ansökningar från ensamstående kvinnor. 

    Sedan kan det hända mycket trevligt i ditt liv de närmaste 5 åren så att din situation förändras.

    Stort lycka till med allt! Glad
    Nej detta är fel. Om du bara är medlem i organisationen samlar du inte kötid! Det är först när man börjar betala sökandeavgiften som kötiden räknas.

    Du verkar mogen för din ålder och insatt i ämnet men du har fel när du säger att det finns massor av barn! Det finns naturligtvis massor av barn som skulle behöva nya familjer men bara en bråkdel är tillgängliga för adoption.
    Fortsätt läsa på och ta reda på allt du kan! Lycka till oavsett hur du i slutänden får dina underbara barn!
  • Bläckfisken
    HOBBE49 skrev 2012-04-22 21:14:44 följande:
    Nej detta är fel. Om du bara är medlem i organisationen samlar du inte kötid! Det är först när man börjar betala sökandeavgiften som kötiden räknas.

    Du verkar mogen för din ålder och insatt i ämnet men du har fel när du säger att det finns massor av barn! Det finns naturligtvis massor av barn som skulle behöva nya familjer men bara en bråkdel är tillgängliga för adoption.
    Fortsätt läsa på och ta reda på allt du kan! Lycka till oavsett hur du i slutänden får dina underbara barn!
    Oj, sorry.

    HOBBE49 har faktiskt helt rätt när jag tänker efter. Både när det gäller kötiden och att det är få barn tillgängliga för adoption.
  • OverAll
    HOBBE49 skrev 2012-04-22 21:14:44 följande:
    Nej detta är fel. Om du bara är medlem i organisationen samlar du inte kötid! Det är först när man börjar betala sökandeavgiften som kötiden räknas.

    Du verkar mogen för din ålder och insatt i ämnet men du har fel när du säger att det finns massor av barn! Det finns naturligtvis massor av barn som skulle behöva nya familjer men bara en bråkdel är tillgängliga för adoption.
    Fortsätt läsa på och ta reda på allt du kan! Lycka till oavsett hur du i slutänden får dina underbara barn!
    Om det var till mig du skulle svara, så menar jag att det finns så stora mängder barn där ute som BEHÖVER en familj. Sen om det är hälften av dessa, eller 30% eller bara 3% av dom som är tillgängliga för adoption, det är en annan sak. Men som sagt, barnen FINNS där ute nånstans..

    Jag ska absolut fortsätta läsa på och skaffa mig mer information om adoption i allmänhet, processen, SN-barn, äldre barn, yngre som adopterat, syskonpar osv. Jag vet att jag kommer adoptera som enda väg till att bli förälder. Och lyckas jag av någon anledning inte adoptera, då kommer jag inte heller bli mamma. Det vet jag om!

    Men tack för ditt svar!
  • OverAll
    Bläckfisken skrev 2012-04-22 21:01:16 följande:
    Kina - SN, Vietnam, Ryssland m fl tar emot ansökningar från ensamstående kvinnor.
    Ja, det finns ju en hel del land egentligen som godkänner ensamstående adoptivföräldrar. Jag är dock inställd på Afrika. Oavsett vad det blir i slutändan så är jag till 100% inställd på ett barn från Afrika.
  • Hej och Hopp

    Lycka till i din resa till ditt barn!

    Du kan som sagt ställa dig i kö redan nu och det är den högre summan som ger dig en köplats.

    Hos AC kostar det 3000 om året - de andra har en något lägre avgift.

    Och visst är det så att det finns många barn som behöver föräldrar - även om det är färre som är tillgängliga för adoption.

    Men äldre barn med SN - ja där finns det ju massor av barn som riskerar att inte få en familj.

    Barn med HIV är en annan grupp som verkligen behöver föräldrar och där fler länder godkänner ensamstående!
    (jag har adopterat en liten flicka från Vietnam som ensamstående och står nu i kö för att få adoptera syskon)          

  • OverAll
    Hej och Hopp skrev 2012-04-22 22:43:57 följande:
    Lycka till i din resa till ditt barn!

    Du kan som sagt ställa dig i kö redan nu och det är den högre summan som ger dig en köplats.

    Hos AC kostar det 3000 om året - de andra har en något lägre avgift.

    Och visst är det så att det finns många barn som behöver föräldrar - även om det är färre som är tillgängliga för adoption.

    Men äldre barn med SN - ja där finns det ju massor av barn som riskerar att inte få en familj.

    Barn med HIV är en annan grupp som verkligen behöver föräldrar och där fler länder godkänner ensamstående!
    (jag har adopterat en liten flicka från Vietnam som ensamstående och står nu i kö för att få adoptera syskon)          
    Stort tack för svar!
    Hoppas att allt är bra med din dotter och att du får hem syskonet inom en snar framtid. Jag har mejlat dig ang att adoptera som ensamstående, jag hoppas det är ok? :)

    Vad jag har hört är det SN och äldre barn som har svårt för att bli adopterade. Och det kan man kanske förstå varför vissa tycker och tänker så. Man vill inte ha ett sjukt barn, och många vill uppleva den där spädbarnstiden också. Men jag känner att det finns ett barn där för mig, oavsett om h*n är 10 månader eller 10 år eller allt där emellan så finns mitt barn där ute någonstans. Oavsett om barnet i fråga har en sjukdom av något slag så finns det ändå ett barn där ute som behöver en familj, som behöver mig. Eftersom jag är villig och helst vill adoptera ett äldre barn så kan jag ibland tänka att "i år föds mitt barn". Det är en överväldigande tanke, just på grund av att jag vet att det föds ett barn där ute någonstans, som jag inte har någon aning om vem h*n är, eller mår. Jag vet inte vad som kommer hända med detta barnet och jag vet inte varför jag kommer få glädjen och lyckan att få ta emot detta barnet och bli dess svenska mamma. Men jag vet att det är realistiskt. För det är verkligen det som händer!

    Den enda rädslan jag har över att adoptera ett äldre barn är språket. Inget annat än språket, för tillfället iallafall. Kanske blir man mer fundersam och "hittar problem" när det börjar närma sig. Men just nu är det språket. Men om så många andra har klarat av det så borde väl jag också göra det? Jag tror ju inte att jag är den enda som är orolig för hur det ska fungera med kommunikationen. Barnet ska ändå lära sig ett helt nytt språk. En annan sak som jag förresten också är fundersam över är skolgången. Om man adopterar ett barn på 6 år exempelvis, som inte kan någon svenska. Hur gör man med skolan då liksom? Men ja, det är dom funderingarna jag har för tillfället :)

    Och förlåt, nu har jag bara pladdrat på här. Ber om ursäkt :)
  • Chimamanda

    Jag tycker absolut att du ska ställa dig i kö om ett par år. Bra att du funderar över detta redan nu, då kommer ditt beslut att vara väl genomtänkt när du väl är där.
    Och visst finns det många äldre barn och barn med SN som behöver föräldrar!

    Du nämner Nigeria. Som du skriver kan man adoptera som ensamstående därifrån (iaf i nuläget) och det finns många barn som behöver föräldrar, särskilt barn med SN, så där tror jag absolut att du skulle bli välkomnad. Om det skulle bli Nigeria, så är chansen stor att ett äldre barn kan tala engelska. Min 5-åriga dotter är från Nigeria och vi kunde från första stund prata engelska med henne.

  • swisch

    Barn är fantastiska. Lär sig språk bus enkelt! Oroa dej inte för det, men läs på om anknytning och annat som rör adoption.

    Förhoppningsvis hittar du en fin fin pappa med under resans gång. Jag och min man träffades när jag var 33.
    Lycka till.

  • OverAll
    Chimamanda skrev 2012-04-23 10:44:51 följande:
    Jag tycker absolut att du ska ställa dig i kö om ett par år. Bra att du funderar över detta redan nu, då kommer ditt beslut att vara väl genomtänkt när du väl är där.
    Och visst finns det många äldre barn och barn med SN som behöver föräldrar!

    Du nämner Nigeria. Som du skriver kan man adoptera som ensamstående därifrån (iaf i nuläget) och det finns många barn som behöver föräldrar, särskilt barn med SN, så där tror jag absolut att du skulle bli välkomnad. Om det skulle bli Nigeria, så är chansen stor att ett äldre barn kan tala engelska. Min 5-åriga dotter är från Nigeria och vi kunde från första stund prata engelska med henne.
    Det känns som att jag har tänkt över det mesta redan nu och därför känns som en lång jobbig väntan tills jag fyller 25! :) Men det ska nog gå bra. Jag ska ju utbilda mig nu. Ska plugga till förskolelärare till hösten och förhoppningsvis hinner jag jobba ett par år under resans gång också! Så jag ska nog klara av att underhålla mig tills dess!

    Ja, Nigeria är det landet som jag känner allra mest för! Det har varit mitt drömland sen jag första gången började fundera på adoption. Jag kan väl ha varit runt 12-13 år när läkaren talade om för mig att jag inte kunde få egna barn och mitt svar till dom var då att "det gör inget för jag tänker adoptera en massa barn från nigeria". Haha, ja en massa barn blir det nog inte! Men ett barn eller möjligen ett syskonpar. Sen om det inte blir nigeria till slut, det vet jag inte. För jag vet ju så mycket som att det börjar bli förändringar där kring o ensamstående ska få lov att adoptera eller inte, tyvärr :(

    hur gammal var din dotter när du hämtade henne?
  • OverAll
    swisch skrev 2012-04-23 14:16:45 följande:
    Barn är fantastiska. Lär sig språk bus enkelt! Oroa dej inte för det, men läs på om anknytning och annat som rör adoption.

    Förhoppningsvis hittar du en fin fin pappa med under resans gång. Jag och min man träffades när jag var 33.
    Lycka till.
    Jag ska absolut läsa på! Känns som att jag gör det varenda dag. Jag vill vara förberedd med allt vad det innebär!

    Vet du, eller någon annan här, om det finns någon bra litteratur kring adoption? Skulle vara tacksam för tips :)

    Ja, kanske hittar jag en man längs vägen på resan mot ett barn. Men, jag "förbereder" mig liksom för att kunna adoptera ensamstående. Dvs att jag väntar inte på att hitta en man, och SEN börjar adoptionsprocessen. Utan om jag inte hittat någon under dessa 5 åren fram tills jag fyller 25 så kommer jag påbörja processen och adoptera som ensamstående :)
  • Chimamanda
    OverAll skrev 2012-04-23 14:55:33 följande:
    Det känns som att jag har tänkt över det mesta redan nu och därför känns som en lång jobbig väntan tills jag fyller 25! :) Men det ska nog gå bra. Jag ska ju utbilda mig nu. Ska plugga till förskolelärare till hösten och förhoppningsvis hinner jag jobba ett par år under resans gång också! Så jag ska nog klara av att underhålla mig tills dess!

    Ja, Nigeria är det landet som jag känner allra mest för! Det har varit mitt drömland sen jag första gången började fundera på adoption. Jag kan väl ha varit runt 12-13 år när läkaren talade om för mig att jag inte kunde få egna barn och mitt svar till dom var då att "det gör inget för jag tänker adoptera en massa barn från nigeria". Haha, ja en massa barn blir det nog inte! Men ett barn eller möjligen ett syskonpar. Sen om det inte blir nigeria till slut, det vet jag inte. För jag vet ju så mycket som att det börjar bli förändringar där kring o ensamstående ska få lov att adoptera eller inte, tyvärr :(

    hur gammal var din dotter när du hämtade henne?
    Min dotter är 5 år och vi är nyligen hemkomna med henne. :)
  • OverAll
    Chimamanda skrev 2012-04-23 16:47:36 följande:
    Min dotter är 5 år och vi är nyligen hemkomna med henne. :)
    Vad härligt! Gick resan bra? Hur lång tid tog det från att ni började utredningen tills det att ni kom hem med er dotter? Hur tänker ni kring förskola, och då tänker jag främst på hur det fungerar med språket samt inskolning. Det är ju ändå en helt ny miljö osv..

    Och GRATTIS! så klart, till er dotter :)
  • Hjärtat längtar

    Vad roligt att du vill adoptera! Jag tycker det verkar som du har kommit långt i din "tankeprocess" redan! Jag tycker det är jätte bra att du kan tänka dig äldre barn eller med sn, det är ju de barnen som det är svårast att hitta familj till. Du skrev att du är mest intresserad av Afrika. Då är ju adoptionscentrum det bästa alternativet, två av de afrikanska länderna har nu 4 års kö innan man får skicka till landet. Därför tycker jag du ska ställa dig i kö redan nu. Det är ju inte omöjligt att köerna ökar ännu mer.
    Fram till medgivandet, försök att inte ställa in dig för mycket på ett land, det kan ändras under tidens gång. Vi var mest inställda på Sydafrika, men kön bara ökade dit och nu är vi jättelyckliga över att det blev Taiwan istället. Förresten med din kötid, om du skulle träffa en man på vägen så kan ni tillgodoräkna er den tiden som du köat som ensamstående.
    Vi gick föräldrautbildning när jag var 23 och började utredningen 3 mån innan jag fyllde 25, vi fick medgivandet en månad efter jag fyllt. lycka till!!!

  • OverAll
    Hjärtat längtar skrev 2012-04-24 08:29:58 följande:
    Vad roligt att du vill adoptera! Jag tycker det verkar som du har kommit långt i din "tankeprocess" redan! Jag tycker det är jätte bra att du kan tänka dig äldre barn eller med sn, det är ju de barnen som det är svårast att hitta familj till. Du skrev att du är mest intresserad av Afrika. Då är ju adoptionscentrum det bästa alternativet, två av de afrikanska länderna har nu 4 års kö innan man får skicka till landet. Därför tycker jag du ska ställa dig i kö redan nu. Det är ju inte omöjligt att köerna ökar ännu mer.
    Fram till medgivandet, försök att inte ställa in dig för mycket på ett land, det kan ändras under tidens gång. Vi var mest inställda på Sydafrika, men kön bara ökade dit och nu är vi jättelyckliga över att det blev Taiwan istället. Förresten med din kötid, om du skulle träffa en man på vägen så kan ni tillgodoräkna er den tiden som du köat som ensamstående.
    Vi gick föräldrautbildning när jag var 23 och började utredningen 3 mån innan jag fyllde 25, vi fick medgivandet en månad efter jag fyllt. lycka till!!!
    Stort tack för svar!

    Ni fick alltså lov att börja utredningen redan innan du var 25? Det är ju fantastiskt. Hoppas på att jag också ska få börja lite tidigare, då jag har en utbildning på 3 år som börjar nu till hösten, och sen tänker jag mig att jobba ett år och sen försöka få startat utredning osv. Då är jag runt 24..

    Ja, äldre barn och speciellt de med SN är nog de barn som egentligen är "enklast" att adoptera, förstå mig rätt. Dvs att det finns många av dessa barn som andra inte är så intresserade av eftersom många vill ha "friska små barn". Jag däremot har alltid varit intresserad av att adoptera ett äldre barn. Just nu är min tanke på ett barn mellan ca 4-6 år, men beroende på hur gammal jag är när jag börjar utredning osv så kan jag sträcka mig till en högre ålder på barnet. men det är bara just det där att det kanske inte är ok att adoptera ett 10-årigt barn när jag är 25?! Det är ju bara 15 års åldersskillnad på mamma och barn då, dvs hade det varit mitt biologiska barn hade jag varit 15 år då jag födde.. Jag har alltid velat vara en ung mamma, och det är dels därför som jag påbörjat mina funderingar om adoption "på allvar" redan nu..

    Åh, jag längtar till den där dagen som utredningen kan börja på riktigt! 

    Jag har sen länge tillbaka varit intresserad av Nigeria, men har inte "låst" mig till det landet! Utan som det ser ut nu är jag intresserad av Afrika i största allmänhet, men sen var det blir, eller om det inte ens blir Afrika i slutändan, det får vi så!  
Svar på tråden Någon som adopterat äldre barn med SN, som ensamstående ung mamma?