• Anonym (Sanna)

Föräldravikariat- uppsägningstid osv?

Jag har fått ett jobb som är ett föräldravik . Det visade sig att företaget inte är fackligt anslutna så de betalar inte in pension. Så jag ringde ag och tackade nej med den motiveringen. Då erbjöd han sig att betala de 10 proc extra som jag förlorar på min lön. Det låter okej. Vi har inte skrivit kontrakt än. Han ville skriva 3 mån uppsägningstid med motivering att han måste hitta en ny och lära upp. Jag tycker det är för lång tid mEd tanke på att det är ett vik. Nu har jag sett andra jobb som ligger ute som jag vill söka. Gaah! Men devet jag inte om jag får och vad jag kan kräva för lön osv. Tyckte lönen var ganska ok härVad tycker ni är rimligt ang uppsägningstid osv. ?

• Svar på tråden Föräldravikariat- uppsägningstid osv?
  • Anonym

Fast vid vik har du ingen upps'ägningstid eftersom det är en tidsbegränsad anställning från ex 1/5-2012 till 31/12-2012

• Anonym (Sanna)

nej såvida man inte kommer överens och skriver in det i avtalet enligt facket. Men hur många månader låter rimligt?

• Anonym
    Anonym (Sanna) skrev 2012-04-22 21:56:03 följande:
    nej såvida man inte kommer överens och skriver in det i avtalet enligt facket. Men hur många månader låter rimligt?

Forfarande 0 månader eftersom du har ett vikariat.
  • Anonym (Sanna)

Jag ringde och frågade facket och det var det jag fick till svar. Så deras rådgivning borde gälla antar jag. Eller vad har du fått din information ifrån? Det var iallafall vad hon sa. Om jag inte skriver in det i avtalet är jag förpliktad att följa avtalet. Om vi skriver in ömsesidig uppsägningstid så är det det som gäller. Jag tänkte ringa facket igen imorgon och rådfråga.

• Anonym (Gena)
    Anonym (Sanna) skrev 2012-04-22 22:01:52 följande:
    Jag ringde och frågade facket och det var det jag fick till svar. Så deras rådgivning borde gälla antar jag. Eller vad har du fått din information ifrån? Det var iallafall vad hon sa. Om jag inte skriver in det i avtalet är jag förpliktad att följa avtalet. Om vi skriver in ömsesidig uppsägningstid så är det det som gäller. Jag tänkte ringa facket igen imorgon och rådfråga.
    Det vanligaste är att man inte har uppsägningstid vid vikariat, men man kan skriva in uppsägningstid. Så är du och chefen överens om det så är det så.
  • Anonym (vikarien)

TS: jag tror det är som du skriver, att man egentligen är förpliktigad att jobba tiden ut på vikariatet om inget annat är överenskommet. man kan dock skriva in "DOCK längst till och med "datum" i kontraktet.. men då är det ju ifrån både din och arbetsgivarens håll.. du kan säga upp dig och bli uppsagd innan vikariatets slut. ett tips jag fick från mitt fack nyligen. 

• Anonym (Sanna)

Vikarien : men vad innebär" Dock längst tom"? Måste man fortf skriva in hur många mån uppsägningstid då?

• Barbabok

Ja man kan ha uppsägningstid på vikariat. Särskilt föräldraledighetsvik. där den ledige har rätt att komma tillbaka i förtid. Längst t.o.m. kan kvarstå trots det. Vi har sånt vik. på vår arbetsplats.

snart är han här
  • Anonym

Jag går på ett föräldravikariat och har 1 månads uppsägningstid, tills jag har varit anställd 12 månader, sedan blir det tre månader. (Läser innantill på anställningsbeviset.)

• liten giraff

Tanken är väl att man inte ska säga upp sig eftersom man är vikarie för någon annan... så det är nog bra att det finns en överenskommelse i avtalet.. för att undvika krångel.. arbetsgivaren vill säkert inte tvinga kvar någon som inte trivs, men då har man det svart på vitt!

Svar på tråden Föräldravikariat- uppsägningstid osv?