• Kajsa86

Kan man kontrollera att en biljett från ticnet är äkta?

Hej!

Har en liten fråga... Jag har köpt biljetter i andra hand från Blocket till Lady Gagas konsert i Stockholm. Säljaren verkar väldigt seriös och jag har pratat med henne på telefon osv. MEN jag vet ju om riskerna med att köpa andrahandsbiljetter.

Så nu undrar jag... kan man på nåt sätt kontrollera via ticnet (hon säger att de är köpta via ticnet) eller på annat sätt så att biljetterna är äkta när jag väl fått dom?
    Vill ju inte behöva åka 40 mil till Stockholm och sen inte komma in...:-/

• Svar på tråden Kan man kontrollera att en biljett från ticnet är äkta?
  • Zombie

Be om ett kvitto från när hon hämtade ut dom ?

• Kajsa86

Hon ska skicka med både kvitto från bokningen (som ticnet skickat till hennes mail) OCH från uthämtningsstället....

Men jag tänkte mest om man kan ringa ticnet och kanske uppge något nummer på biljetten eller så, så dom bekräftar att jag kommer in med den biljetten :)

• Anova

Ticnet är egentligen bara ett ombud, alltså ett bokningssystem. Då man bokar biljetten så borkar man direkt av arrangören, fast det går via Ticnet (som arrangör väljer man ofta att förenkla sin hantering med biljetter och har det via ett externt bokningssystem. Sen blir det enklare för personen som vill beställa biljetten eftersom Ticnet har avtal med utlämningsställen runt om i Sverige och inte bara i den stad där evenemanget äger rum). 

Har du kvitto från utlämningsstället så finns det möjlighet att kontakta dem och fråga om det skett någon transaktion via Ticnet vid den tidpunkt som det står på kvittot. Du kan inte kolla något via Ticnet eftersom de bara är ombud. Det finns vad jag vet inte något sätt du kan kolla på äktheten via arrangören. De har sålt en biljett, och är den t.ex. kopierad så finns det inget i deras register om sånt.        

Svar på tråden Kan man kontrollera att en biljett från ticnet är äkta?