• Anonym

Känslan av att ha svårt att andas

Jag har varje dag känslan av att ha svårt att andas. Känslan sitter inte i lungorna, utan ca 5 cm nedanför halsen/nyckelbenen. Innuti där, mitt i. När jag tar djupa andetag så känner jag att luften kommer ner i lungorna och det varken piper eller rosslar, så det här är en känsla jag har. Det känns som att någon kramar åt lyftstrupen och - framförallt - att jag måste tänka på att andas.

( Tilläggas bör att jag har astma och att det här inte känns något likt astma alls. )

Har tagit upp det med läkare, men när de lyssnar så hör de ingenting "avvikande".

Blir så rädd för vad det kan vara för nåt jag känner? 

• Svar på tråden Känslan av att ha svårt att andas
  • Anonym (Hm)

Låter som det kan vara ångestrelaterat, har du varit eller är mycket stressad eller orolig? 

• frånochmeddu

Låter som ångest/ panikångest. Jag lider av det och det känns precis så som du beskriver det. Kontakta en psykolog eller terapeut istället kanske? Jag kan ha fel, med det är vad jag tror! Hoppas att det blir bra för sig TS

• Anonym (A)

Ja. Det kan nog vara relaterat till stress. Sen blir det en ond cirkel - ju mer du tycker att det är tungt att andas, dessto mer spänner du dig - och då blir det ännu värre... Om du fått det hela undersökt så försök med någon sorts avslappning, mindfulness, yoga. Motion är bra eftersom det är lättare att slappna av då.

• gullehjärtat

Jag känner igen mig och för mig är det panikångest :/

Svar på tråden Känslan av att ha svårt att andas