• Emmaelisabeth90

Är svenska språket lik engelska?

Tycker ni att svenska är lik engelska? Fick höra häromdagen att någon tycker att svenska är lik engelska och anledningen att vi svenskar kan så bra engelska är för att vårat språk är lik engelskan. Stämmer detta tycker ni?

• Svar på tråden Är svenska språket lik engelska?
  • FredrikCA

Nej, Det tycker jag inte- Engelskan är visserligen ett germanskt språk men det är inte så närbesläktat med svenskan vad jag vet- Så vitt jag vet är engelskan i stordel influerad av latin.
    Mer sannolikt är att Svenskan har ljud och läten som liknar dom som används i engelskan (men inte tvärtom).

No I'm not mean I'm just leveraging every scientific and psychological advantage available.
  • mandrarinen

Den största förklaringen till att vi är såpass på engelska som vi i allmänhet anses beror nog på att vi ständigt språkbadas med engelska och bygger upp en känsla för språket. Det är naturligtvis långt ifrån den enda anledningen.

FredrikCA skrev 2012-04-23 02:26:44 följande:
    Nej, Det tycker jag inte- Engelskan är visserligen ett germanskt språk men det är inte så närbesläktat med svenskan vad jag vet- Så vitt jag vet är engelskan i stordel influerad av latin.
    Mer sannolikt är att Svenskan har ljud och läten som liknar dom som används i engelskan (men inte tvärtom).

Finns visst ord i engelskan som kommer från svenskan, även om majoriteten såklart är omvänt. Kommer dock inte på något nu bara för det, med det finns några stycken iaf.
  • FredrikCA
    mandrarinen skrev 2012-04-23 03:19:21 följande:
     Den största förklaringen till att vi är såpass på engelska som vi i allmänhet anses beror nog på att vi ständigt språkbadas med engelska och bygger upp en känsla för språket. Det är naturligtvis långt ifrån den enda anledningen.

Finns visst ord i engelskan som kommer från svenskan, även om majoriteten såklart är omvänt. Kommer dock inte på något nu bara för det, med det finns några stycken iaf.
    Ombudsman och smorgasbord är dom jag kommer på på rakarm.
    No I'm not mean I'm just leveraging every scientific and psychological advantage available.
  • Serna

husband, window, yule tide, stool, knife, knot, anger, odd, bleak.... från fornnordiska, men ändå :)

Såklart det är mycket lättare att lära sig Engelska som Svensk än vad det är att lära sig Mandarin, Swahili eller Turkiska. De hör till helt andra språkgrupper och har helt annan grammatik och struktur. Men det är ingen större skillnad på att lära sig Engelska om man är svensk eller tysk. Och Spanska, Italienska och Franska är också närmare besläktade än t.ex Finska eller Japanska. Beror ju helt på vad man jämför med!

Att svenskar tenderar att vara hyfsade på engelska beror nog främst på att tv och film inte är dubbat så som till exempel i Tyskland. Med det sagt är det ändå ett fåtal svenskar som faktiskt är bra på engelska -ord som durkslag eller bjälklag tillhör inte allas ordförråd.

• psak

Så snart man börjar läsa spanska eller liknande (eller hej kom och hjälp mig rentav något icke-indoeuropeiskt språk!) så märker man hur lika svenska och engelska är. Intressant är att så sent som under vikingatiden kunde nordbor och britter förstå varann tillräckligt bra, pga det gemensamma ursprunget i urgermanskan. Därefter började engelskan ta in en massa franska ord varför engelskan numera på sätt och vis är mer romanskt än germanskt.
    Själv tycker jag tyska varit skitmycket svårare att lära sig tala än engelska; hur mycket det beror på det faktum att vi ständigt vräks på med det engelska språket kanske ska vara osagt. 

• themia
    psak skrev 2012-04-23 18:45:57 följande:
    Så snart man börjar läsa spanska eller liknande (eller hej kom och hjälp mig rentav något icke-indoeuropeiskt språk!) så märker man hur lika svenska och engelska är. Intressant är att så sent som under vikingatiden kunde nordbor och britter förstå varann tillräckligt bra, pga det gemensamma ursprunget i urgermanskan. Därefter började engelskan ta in en massa franska ord varför engelskan numera på sätt och vis är mer romanskt än germanskt.
    Själv tycker jag tyska varit skitmycket svårare att lära sig tala än engelska; hur mycket det beror på det faktum att vi ständigt vräks på med det engelska språket kanske ska vara osagt. 
    För att inte tala om alla franska låneord vi har i svenskan
    F,ö, är  svenska mer närbesläktad med tyska än med engelska.
  • Johan70

Allt är förstås relativt. Svenska är förstås mer likt engelska än de är likt de flesta andra språken i världen, inte minst eftersom båda har germanskt ursprung. Jag tycker i och för sig att svenska och tyska är mer lika varandra, fast tyska har en mer komplicerad grammatik och det ställer till det när man vill bli bra på det språket.

• Takex

Min japanska man tycker att det är väldigt likt. Han pratar själv i stort sett flytande engelska och när han frågar mig hur man säger något på svenska så jämför han det alltid med engelskan och förstår mycket tack vare den.

Jag tror dock inte det har med svenskarnas engelska kunskaper att göra, jag tycker tyska är ännu mer likt och dom är ju inte sådär super bra precis. Jag tror det har att göra med att engelska är en sån stor del av våran vardag. Vi har allt undertextat, mycket utländska artister, endast tv spel för små barn blir översatta till svenska osv. Så samtidigt som vi lär oss språket i skolan så hör vi engelskan överallt. 

• Takex
    Takex skrev 2012-04-30 07:14:58 följande:
    Min japanska man tycker att det är väldigt likt. Han pratar själv i stort sett flytande engelska och när han frågar mig hur man säger något på svenska så jämför han det alltid med engelskan och förstår mycket tack vare den.

Jag tror dock inte det har med svenskarnas engelska kunskaper att göra, jag tycker tyska är ännu mer likt och dom är ju inte sådär super bra precis. Jag tror det har att göra med att engelska är en sån stor del av våran vardag. Vi har allt undertextat, mycket utländska artister, endast tv spel för små barn blir översatta till svenska osv. Så samtidigt som vi lär oss språket i skolan så hör vi engelskan överallt. 
    Sen tror jag att anledningen till att alla säger att vi är så bra är för att vi kan höra alla ljud i engelska språket (det kan t ex inte japanerna, dom kan inte höra de ljud i engelskan som inte finns i japanskan) och att svenskans accent är rätt så blygsam av sig så de flesta svenskar är duktiga på att härma orden. Medan andra länder får en mycket, mycket tyngre accent när dom pratar. För jag tycker ärligt inte att svenskar är så speciellt bra på engelska, det är väldigt få som pratar ordentligt dock är folk duktiga på att påstå att dom talar flytande engelska pga något gymnasie mvg :P
Svar på tråden Är svenska språket lik engelska?