• Anonym (student)

Studietids-SGI

Jag har en fråga angående SGI som student. Jag hade fast jobb under hela 2011 och hade en årslön på 369 000. I januari i år började jag studera, utan varken bidrag eller lån från CSN då jag fick min slutlön från den fasta anställningen samt fortsätter att arbeta under studietiden och därmed antog att jag kommer tjäna för mycket för att ha rätt till bidrag.

Min fråga nu: då har jag alltså gått miste om att ha vilande SGI bara för att jag inte kunde få bidrag från CSN? Det låter ju helt galet!

Om det nu är så, ligger jag på lägsta ersättningsnivån då, eller kan jag arbeta upp att så kallat studietids-SGI? Hur mycket behöver man arbeta för att ha rätt till ett sådant?

Tacksam för svar! :) 

• Svar på tråden Studietids-SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

För att ha vilande SGI så måsta man skydda sin SGI genom att ha studiebidrag från CSN, vara inskriven på arbetsförmedlingen och vara aktivt arbetssökande, vara helt föräldraledig och ta ut föräldrapenning med 5 hela dagar i veckan när barnet är 1 år och äldre.

Studietids-SGI har man för tillfällig föräldrapenning, när barnet är sjukt och att man då avstår från arbete den tiden barnet är sjukt.

Man kan beräkna ett "vanligt" SGI på den tiden man arbetar, för att man ska få en högre ersättning än grundnivå måste man ha en årsinkomst över 85 000 kr.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (student)

Så om jag arbetar samtidigt som jag studerar så kan jag ändå arbeta upp ett vanligt SGI om jag tjänar över 85 000 på ett år, har jag förstått rätt då?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja om du arbetar samtidigt som du studerar och tjänar minst 85 000 kronor  har du rätt till sgi.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (student)

Tack så mycket!

Men det finns alltså ingen möjlighet för mig att "rädda" min SGI från när jag jobbade?

Jag avslutade min anställning 22/1, och började studera dagen efter, vilket betyder att jag studerat i 3 månader. Man kan ju ansöka om bidrag från CSN som de betalar ut 4 veckor bakåt i tiden - kan det hjälpa min situation eller får det inte finnas något glapp alls mellan arbete och CSN-bidrag?

Förlåt om jag är krånglig! :P 

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har haft ett arbete i minst 6 månader, så har man något som vi kallar 3 månaders skydd, du bibehåller alltså din SGI under 3 månader.

Om du har haft ett arbete som vi kan fastställa en SGI på och har tagit studiemedel från CSN innan dessa 3 månader har passerat så bör din SGI vara " skyddad".

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

Svar på tråden Studietids-SGI