• Ikaros

Ni som tappat bort nyckel till hyres lägenhet...

Har tappat bort en nyckel till min hyreslägenhet, pratade med hyresvärden å han sa att det kostar 2000:- den dagen jag flyttar att byta alla lås isf.

Det är en gammal ASSA nyckel, han sa att det kostade 150:- att kopiera men visste inte om jag behövde papper fr honom för att få göra det, hur som helst tänkte jag åka in till låssmeden idag å prova göra en ny.

Kommer det synas att den är kopierad om jag lyckas? El registreras?

Annars kan jag ju säga att jag hittade den...  och slippa de där 2000:-. 

• Svar på tråden Ni som tappat bort nyckel till hyres lägenhet...
  • katalysator

Det kommer troligen synas att nyckeln är nyare, och kopierade nycklar brukar inte ha samma märke i "toppen" som originalnycklar. Sen om hyresvärden bryr sig eller inte är ju en annan fråga.

• sär skriven

Men har du tappat bort en nyckel får du väl stå för det? Är de slantarna du eventuellt kan spara på detta värda risken att nästa person som flyttar in får inbrott för att du är snål? Det är ju av en enda anledning som det är dyrt att tappa bort en nyckel - hela låset måste bytas. Det har med säkerhet att göra. Skärp dej.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Majsan70

Oj jag har tappat massa nycklar hem o bara gjort en kopia. När du flyttar byter de till en låscylinder som legat oanvänd ett tag oavsett o det skall inte kosta nåt extra.

• Ikaros

Nyckeln har varit borta i över 2 år... utan inbrott.

Därför tror jag inte det är så stor risk....

• sär skriven
    Ikaros skrev 2012-04-23 12:05:34 följande:

Nyckeln har varit borta i över 2 år... utan inbrott.

Därför tror jag inte det är så stor risk....

Det är inte upp till dej att kalkylera med den risken.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Matilda03

Hoppas du kan kopiera den utan problem. Jag tappade bort en nyckel när jag bodde i andra hand som inte gick att kopiera utan fastighetsägarens tillstånd, så det blev att jag fick betala drygt 3000 spänn när vi skulle flytta ut. Riktigt surt för nåt så onödigt. 

• LMT

Det är långt ifrån alla hyresvärdar som byter låscylindrar när en ny hyresgäst som flyttar in.

• SilverEmma

När jag bott i lägenhet så har min dörrnyckel gått till alla utrymmen i huset. Porten, tvättstuga, in till förråd, eventuellt cykelrum osv... Det kan vara en dyr kostnad att tappa en nyckel.

Svar på tråden Ni som tappat bort nyckel till hyres lägenhet...