• Iina

Lång menscykel!Vad kan man göra?

Hej på er!
    Slutade men p-piller i sept. 2003 och har haft väldigt oregelbunden mens hela tiden, men max 42 dagar. Alltså idag borde min mens komma då senast, för är inne på dag 42 idag. Känner ingenting heller, men antar nog att den snart kommer ändå, testade neg. men grav. test i fredags.

Jag undrar om jag skulle kunna göra något för att få en mer regelbunden mens och en kortare mens cykel och isåfall vad? Det är så frustrerande att invänta denna långa menscykel. Jag antar att jag måste kontakta en läkare, men kan tillägga att jag har endo, så har varit i kontakt med läkare ang. detta. Då bestämde vi att försöka och ta kontakt i höst om inget hänt....men jag undrar om det finns något man kunde göra utan läkarens hjälp?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lång menscykel!Vad kan man göra?
  • mimo

Hej!

Jag lider av samma problem som dig!Har jättelångt mellan mensperioderna,å ja antar att jag inte har nån ägglossning heller.
    Jag var i början av juni å tog en massa prover,inget fel.Så nu om 2 veckor ska jag till gyn. å visa upp mig.Har inte varit förr så det känns lite
    pirrit...några lungnade råd???
    Kanske du borde ta kontakt med läkare igen???
    Lycka till!Kram!

• Meli

Man kan få Gstapuran och/eller Pergotime utskrivet av gyn. Kontakta gyn. Om man har väldigt lång cykel är det inte säkert att man har ÄL. Men många har lång cykel och ÄL i alla fall, men det är väl värt att kolla upp.
    kram

• Iina

Tack så mycket för era svar. Jag har prövat med äl-stickor ett par månader och fått positivt resultat, och jag har då antagit att jag måste ju ha äl då. Är det så att får man positivt har man alltid äl?Denna månad prövade jag mest på skoj att testa vid samma tidpunkt som förra månaden och fick genast pos. på första stickan, och starkt positivt, detta var den 20.6. Förra månaden fick jag oxå pos. men prövade då med flera stickor för att få positivt. Det är nu 22 dagar sen dess och ingen mens ännu. Finns det nån som kan säga hur vanlig detta är, eller har erfarenhet av detta? Borde inte perioden mellan äl och BIM vara mellan 10-16 dagar? Jag är så fundersam över detta och fattar absolut ingenting just nu....så snälla skriv ni som vet nåt om detta problem...Om jag har äl, men väldigt lång period mellan äl och BIM vad kan jag göra?

• 77a

Ett annat tips är nattljusolja... Jag har börjat med det för att få ordning på mensen. Hon som jobbade i hälsokostbutiken berättade att hon själv åt dom... Hon hade haft en jätteoregelbunden mens och hon började med tabletterna och nu kommer den som en klocka... Tabletterna heter Efamol... se info nedan!

Efamol
    För den hormonella balansen och en hälsosam hud
    Efamol jättenattljusolja är extra rik på essentiella fettsyror i form av GLA - gammalinolensyra. Dessa fettsyror är viktiga för den hormonella balansen och för en hälsosam hud. Nu är Efamol ännu mer effektiv! Flera års förädlingsarbete har resulterat i en olja som innehåller en naturligt högre halt av GLA.

Därför behöver du Efamol
    Vår kropp behöver essentiella - livsnödvändiga - fettsyror för att fungera optimalt. Kroppen kan inte bilda dessa fettsyror, utan de måste tillföras via kosten. Eftersom GLA ingår i få födoämnen måste kroppen vanligtvis producera den genom att omvandla den betydligt mer vanliga linolsyran, som till exempel ingår i frön, nötter och vegetabiliska oljor.
    Omvandlingen till viktig GLA kan dock störas av en mängd olika faktorer: till exempel stress, rökning och oregelbundna eller dåliga matvanor. Detta leder i sin tur till att produktionen av prostaglandiner påverkas. Prostaglandiner är hormonliknande budbärare som reglerar celltillväxten, reproduktionscykeln och många andra viktiga funktioner i kroppen.

Bibehåller den hormonella balansen
    Många kvinnor upplever att deras hormoner åker berg- och dalbana ?dagarna före?. GLA främjar produktionen av prostaglandiner och hjälper på så sätt till att bevara den hormonella balansen. Ett regelbundet tillskott av GLA i form av Efamol är ett naturligt sätt att bibehålla kroppens naturliga hormonbalans.

Lycka till

• Iina

Tack för tipset 77a, d måste jag pröva!

Någon annan som har råd att ge mig?

• solsken

Menar ni att om man har lång menscykel så kanske man inte har ägglossning alls? Vad menas med lång? Min ligger numera på 36 dagar.
    Prövade att äta bidrottninggele och då gick den ner till 32 dagar men jag fick så ont i magen att jag gett upp det!

• Jessiie

ja precis , vad menas som lång ?

• Iina

Jag väntar på mens....inne på dag 42 idag och det tycker jag är en mycket lång cykel...ingen mens syns ännu till. Men enligt mina äl-stickor så har jag äl iallafall.

Svar på tråden Lång menscykel!Vad kan man göra?