• annaBG

Vegetarian/demi-vegetarian och gravid

Undrar bara om det finns några gravida vegetarian alternativt demi-vegetarianer här ute? Åt/äter ni mer av något eller hur gör ni? Är väldigt nyfiken då jag själv är demi-vegetarian så äter både fisk, ägg, mjölk osv och planerar bebis!

tack! 

• Svar på tråden Vegetarian/demi-vegetarian och gravid
  • cariny

Vad är demi-vegwtarian? Jag är vegetarian och gravid! I v 6 bara men ändå:)

• annaBG
    cariny skrev 2012-04-23 13:07:36 följande:
    Vad är demi-vegwtarian? Jag är vegetarian och gravid! I v 6 bara men ändå:)
    demi-vegetarianer äter fisk också :)
  • EGO79

Jag äter också vegetariskt samt fisk och skaldjur, är gravid i vecka 17 och äter inget speciellt extra förutom kosttillskott med vitaminer och järn och sånt.

• cariny

Äter fisk extremt sällan, bara om jag blir bjuden, typ hos mamma och pappa kanske. Så jag är väl också demi då! Men har en vän som gått igebom två graviditeter och hon är vegan:)

Tror vi är bra mycket nyttigare än köttkonsumenterna!

• annaBG
    cariny skrev 2012-04-23 14:54:34 följande:
    Äter fisk extremt sällan, bara om jag blir bjuden, typ hos mamma och pappa kanske. Så jag är väl också demi då! Men har en vän som gått igebom två graviditeter och hon är vegan:)

Tror vi är bra mycket nyttigare än köttkonsumenterna!
    Ja du det kan vara så! Äter du folsyratillskott? Ska ju inte behövas då vi vegetarianer oftast äter mer frukt och grönt än andra..
  • cariny

Äter bpde mitt val vegetarian och en annan "för kvinnor" med extra järn och folsyra...

• Falafel

Jag är lacto/ovo-vegetarian och gravid i v. 13. Hade lågt järnvärde (ferritin) när jag var hos bm i v. 7, sen dess har jag käkat 100 mg järntabletter varje dag och det har blivit mycket bättre

Sen tror jag att man kan få dåligt järnvärde som köttis också, så det ska nog inte spela någon jättestor roll. 

• Queen of all

Jag är lacto/ovo-vegetarian och är i vecka 26. 
    Jag har varit hos en dietist och pratat med henne för några veckor sen och det enda hon tyckte man skulle tänka på är att om man inte äter fisk eller kött så ska man försöka få i sig något substitut varje dag. Alltså, quornfärs, schnitzel eller någon annan sån produkt.
    Men så länge man är frisk och inte har några brister sen innan så är vi tydligen mer hälsosamma än vad köttätare är under en graviditet. Och det är ju skönt att höra. =)

Nu har jag ju tagit prover hos läkare med jämna mellanrum i alla år för att kolla så jag får i mig vad jag behöver. Det kanske man kan göra bara för att se så att man har grunden i allting från början.

Men jag behöver iallafall inte ändra något alls i min kost tyckte hon utan bara fortsätta som jag brukar. 

• sigrid73

Jag är vegetarian och i v 15 de går hur bra som helst. Proverna såg bra ut. :)

• cariny

Jag kommer även att uppfostra barnet vegetariskt! Hur ska ni göra? :)

Svar på tråden Vegetarian/demi-vegetarian och gravid