• Delilia

Nån mer som velar mellan att göra KUB och att skita i det?

Jag är gravid med första barnet och jag är i vecka 11. På inskrivningen hos BM tog hon upp KUBtest. Jag har inte rätt till gratis KUBtest då jag är 32 år och i skåne ska man vara 33 år för att få detta. Jag sa att jag inte var intresserad av att göra ett sånt test och att det stressade mig att det fanns ett sådant test. Bm fortsatte prata om testet och berättade att man kunde gå privat och göra det (jag fick namnet på ett ställe i stan som gör sånt) och nämnde att jag ju låg precis på gränsen. Sen visade hon mig statistik på risk att få barn med ds i en slags ålderskurva där jag dessutom såg att ökningen av risken var markant först när man närmar sig 39-40 år. 

Jag fick hem en liten gravidbok som har ett helt avsnitt med kubtest och sånt smått och gott..   nu är jag helt förvirrad och vet inte vad jag ska göra. Jag är inte särskilt bekymrad över ds-risken på mitt barn, dels för att risken är liten (jag skriver risk och jag hoppas ingen tar illa upp) och dels för att jag faktiskt inte tycker att det är hela världen om barnet har ds. Min sambo tycker likadant.

När jag surfar runt på nätet och när jag pratar med folk i omgivningen så verkar det vara mer regel än undantag att man gör KUBtestet och sen går vidare med fostervattenprov(eller vad det är) och sen ev. abort om man inte är nöjd med resultatet. Jag vill inte ens göra testet från början men känner den sociala pressen på att göra det. Är orolig att jag blir dumförklarad om jag föder ett barn med ds eftersom dessa test nu finns och man i princip uppmanar gravida att ta dem. hur tänker ni andra kring detta?     

• Svar på tråden Nån mer som velar mellan att göra KUB och att skita i det?
  • Piano

Nu är jag i v 28 men jag tackade nej till kub. Här i Örebro får alla göra det gratis men jag tänkte som dig att risken pga ålder är liten, är 30 och om det nu blir ett ds barn så blir det det. Kände oxå "press" från omgivningen att göra det och min Bm var väldigt tydlig med vad hon tyckte. Nu vet jag ju sen rul v 19 att vårt barn är friskt och jag har inte ångrat mig. Kanske gör jag kub mes nästa barn men då mest för att slippa vänta så länge på att få se att barnet levde och mådde bra. :)

• Delilia

Tack för svaret! Jag tänkte också att det räcker med RUL i vecka 18 men BM var väldigt på vad gäller KUB. När jag sen inte var intresserad av KUB så sa hon lite tröstande att "man brukar ju se om något är tokigt på RUL och då hinner man ju fortfarande göra abort".. herregud...

• Piano

Känner igen det där, min Bm tittade väldigt konstigt på mig när jag tackade nej. Hon skickade med mig massa information och sa att jag skulle diskutera igenom det med min partner ordentligt. Man ska inte gå runt och förvänta sig att barnet är sjukt tycker jag. Dessutom är ju kub bara statistik som inte garanterar nåt säkert svar.

• Delilia

Nej precis, det ger ju inget 100% svar samt att barnet kan ju ändå ha en mängd andra handikapp som man inte kan kolla upp. KUB verkar anses vara nån slags universallösning för att få det perfekta barnet och riktigt så enkelt är det ju inte.

• Run to the hills

Nej klart du inte ska göra det om du inte vill! Men det är inte bara Downs man kan hitta markörer för utan två till kromosomstörningar där barnet faktiskt inte kan överleva speciellt länge. De är mer ovanliga än Downs men också betydligt allvarligare.

Hälsar en som gjort kub frivilligt vid 28 och 31 års ålder.

• Delilia
    Run to the hills skrev 2012-04-23 16:43:39 följande:
    Nej klart du inte ska göra det om du inte vill! Men det är inte bara Downs man kan hitta markörer för utan två till kromosomstörningar där barnet faktiskt inte kan överleva speciellt länge. De är mer ovanliga än Downs men också betydligt allvarligare.

Hälsar en som gjort kub frivilligt vid 28 och 31 års ålder.

Var det av nån speciell anledning du gjorde KUB? Hade du nån plan på hur du skulle göra om resultaten var "dåliga"?
  • RocketQueen

Klart du inte ska göra det om du känner så. Då finns det ju ingen anledning. Jag gjorde det, var 26 vid tillfället men både jag och min man kände att om det skulle vara nåt fel så ville vi veta det innan för att ta ställning till om vi då ville avbryta.

• Omorfia

Eftersom man inte får veta något genom kub så valde jag bort det. Hade jag inte kunnat tänka mig att ta risken för de trisomier man screenar för så hade jag gjort fvp eller mkp på en gång, men jag ville inte riskera missfall.

• junior1210

Min åsikt är att man måste vara väldigt säker på sin sak. Oavsett val.
    I många fall så kanske inte just abort är en valmöjlighet, av olika orsaker, men då gäller det att vara säker på att kunna hantera den ev. psykologiska pressen om barnet har en kromosomförändring. Liakdant åt andra hållet att då måste man vara beredd på ev risker med fostervattenprov etc.

Jag håller fullständigt med dig att man kan bli näst intill idiotförklarad om man nekar sådana tester eller inte söker sig utanför sitt landsting för att få dom. Jag väntar mitt tredje barn, 39 år och enligt statistiken har alla riskfaktorer. Min åsikt enligt detta var, finns det något ni kan göra för mitt barn under de 9 månader det lever i min mage? Nej! Ok. då avvaktar jag och är det så att vi får ett handikappat barn så är det fortfarande vårt barn, lika älskat som de andra.

När ni läser detta så kan det vara bra att veta att jovisst, vi har sagt nej till alla tre barnens tester men vi har också stor erfarenhet av att jobba med både barn och vuxna med mentala och fysiska handikapp som tex Downs Syndrom etc.

Lycka till!

Allt syns inte på ett ultraljud
  • Omorfia
    Omorfia skrev 2012-04-23 16:50:55 följande:
    Eftersom man inte får veta något genom kub så valde jag bort det. Hade jag inte kunnat tänka mig att ta risken för de trisomier man screenar för så hade jag gjort fvp eller mkp på en gång, men jag ville inte riskera missfall.

Jag upplevde för övrigt inte att min bm försökte få mig att göra kub. Är 33 och har precis fött mitt andra barn.
Svar på tråden Nån mer som velar mellan att göra KUB och att skita i det?