• vackrastarflow

Abessinier

Jag hamnade häromdagen i en djuraffär, och en katt fångade min uppmärksamhet. Jag fick hålla henne och det var en underbar liten varelse. En abessinier, mitt första möte med den rasen, och jag blev förälskad. Det var väldigt många plus med rasen, men jag vill gärna höra från ägare och kattkännare hur denna rasen är "på riktigt". De jag träffade på var viltfärgad och den andra var "fawn", hur vanliga är dessa färger i Sverige? Jag har läst lite runt om på hemsidor, men det är alltid bäst att höra från folk som har riktig erfarenhet.

• Svar på tråden Abessinier
  • birden

Är också intresserad av rasen, men tyvärr aldrig träffat nån.. bara sett vackra bilder och läst om dem...... skriv ni som vet :)

• birmabusling

Hejsan Mitt förslag är att ni besöker en kattutställning, nästan varje helg anordnas det kattutställningar runt om i sverige sverak.se har alla utställningsdatum, var observant på att abessinier indelas i kategori korthår och kanske bara ställs ut ex,. söndagen om det inte är en två certs utställning då ställs de båda dagarna så att ni inte åker iväg på fel dag. Då får ni träffa uppfödare direkt på plats och ¨å info och till och med få klappa deras katter!

• Camsan

Enl. vad jag har läst mig till och hört, så är abbessiniern en pigg och vaken kisse. Full fart så att säga. Syskonrasen till abessiniern är somalin som då är semilånghår. Om ni vill veta mer om rasen föreslår jag att ni går in på katter.nu. Jag vet att det finns en hel del abessinier-ägda människor där

• Nandez

Jag ägs av två busiga abyssar . De är pigga, nyfikna och mycket sällskapliga katter . Har tidigare haft två abyssar. Det är en alldeles underbar kattras . Är alltid med för att se vad som är på gång . En del apporterar, andra kramas . Snälla och vänliga i humöret, matälskare, man kan inte låta mat stå framme.
    Mina är viltfärgade, en varm och mjuk färg .

• vackrastarflow

tack för alla tips! de verkar verkligen underbara.

Svar på tråden Abessinier