• Marilyn

Tips på engelskspråkig kokbok i present till amerikan?

Hej!

Är med i ett kokboksbyte på ett forum.Trodde att det skulle bli relativt lätt att komma på en kokbok i present, men jag har insett att det är svårt! Hoppas på att få lite hjälp av er!

Killen är i 20-årsåldern, spelar hockey, gillar musik, teknik och media. Är mycket intresserad av matlagning och gillar att prova nya smaker och tekniker. Verkar gillar stark mat och bjuder ofta sina kollegor på smakprover.

Först hade jag tänkt skicka en kokbok med svensk mat, men det som finns känns tråkigt. Blåbär, lingon och en massa "traditionella" maträtter som ingen svensk någonsin lagar hemma. Känns som att hans uppfattning om svensk mat inte kommer att bli den bästa...blir så snobbigt.

Sen funderade jag på ngn kokbok skriven av en musiker, men har faktiskt inte hittat ngn.

Till saken hör att den även ska skickas till USA, med allt vad det innebär med frakt etc, så boken får tyvärr inte vara alltför dyr, helst runt 100-150 :- ... om den kostar mycket måste den annars vara liten och lätt

Om någon har en idé så får ni gärna hjälpa mig.

/Johanna  

• Svar på tråden Tips på engelskspråkig kokbok i present till amerikan?
  • BuoBä

Bakboken "Sju sorters kakor" finns på engelska. Inte mat, men väldigt svenskt. Den finns på Amazon.com (heter Swedish Cakes and Cookies) så det är möjligt att du kan beställa och betala men få den skickad direkt till honom.

• Tow2Mater

Och precis, en kokbok med Svensk traditionell husmanskost är trakig, har ett par som välmenade skickat, aldrig använt dem alls. :)

• BuoBä

Annars har kocken Marcus Samuelsson gett ut en kokbok, "Aquavit: And the New Scandinavian Cuisine". Ingen aning om hur den är, men även den finns på Amazon.

• Marilyn

Tack för alla tips! Jag är mer inne på bakning själv och vet inte vad som är bra och dåligt gällande kokböcker. Skönt att höra att ngn har samma uppfattning om kokböcker med "svenska" recept. Ska gå igenom de idéer ni gett mig. Ingen som har ngt tips på en kokbok skriven av musiker/rockstjärna?

Visst kan jag skicka direkt via amazon, men det känns lite opersonligt. Jag är en hemlig givare, men vill ändå skicka med en personlig hälsning tror jag.

• Miss Obsessive
    BuoBä skrev 2012-04-23 22:06:06 följande:
    Bakboken "Sju sorters kakor" finns på engelska. Inte mat, men väldigt svenskt. Den finns på Amazon.com (heter Swedish Cakes and Cookies) så det är möjligt att du kan beställa och betala men få den skickad direkt till honom.
    Det var ju ett jättebra tips Glad
  • Mama69
    Jag har två Star Wars-kokböcker - de verkar alla pojkar gilla, små som stora  ("Use the fork, Luke" =)
Svar på tråden Tips på engelskspråkig kokbok i present till amerikan?