• smurfen84

Vilken ålder för kollo??

Hej någon som vet vad de är för ålder om barn vill gå på kollo??  Jag var själv på kollo flera år i rad och jag älskade de. Tänkte i fall att sonen skulle vilja åka någon gång. 

Han blir ju 7 år nu i sommar och själv tycker jag att han är för liten jag blir ju orolig att han ska bli rädd?? När fick era barn börja åka på kollo och hur länge var dom borta då?   

• Svar på tråden Vilken ålder för kollo??
  • kixan

7 år är det här iaf (Unga Örnar). MIn äldsta har varit två somrar nu och mellan ska fara i sommar för första gången, hon blir 7 i augusti. Tror det är 4-5 dagar som gäller,minns inte exakt.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • smurfen84

Okej men de kanske går att kolla upp någonstans i den kommunen man bor i??

Har de gått bra när dom är i den åldern tycker du?? Min blir ju 7 i augusti också!!

• Tuffen

Jag har en 9-åring och jag har inte ens tänkt tanken att han skulle kunna vara på kollo 4-5 dagar... Han är för liten, tycker jag. 

• Mrs Green

I vår kommun är det från sommaren då man slutat 3:an (till sommaren då man slutat 9:an).

• Indianica

Jag var på kollo första gången jag var nio år. Det var på en ö och jag hade seriösa planer på att simma hem :-/ Oj, vad ofta jag grät på kvällen och saknade min mamma och pappa...helt fruktansvärt var det! Å andra sidan fanns ju inte mobiltelefoner på den tiden utan typ mynttelefon och man tvingades spara på slantarna.

Visst var det roligt också, men de där ångestattackerna av saknad som kom emellanåt glömmer jag aldrig. Mina barn är nu 9 och 10 år och i år får de för första gången vara på läger: dagläger. Då hämtar vi dem efter några timmar och det känns lagom. Det där med övernattningar på kollo får bli en senare fråga.

• Lallamen

Mina har åkt på läger med kyrkan från sommaren då de gått ut ettan. Det har inte varit några bekymmer för någon av dem. När dottern skulle åka förra året kände jag mig lite tveksam då hon är född i december så då var jag med och lagade mat. Tänkte att då kunde hon titta in till mig i köket om hon blev ledsen eller så. Hon dök upp en gång på hela veckan - för att fråga om jag sett fröken Elsa...
    Av 100 barn var det en handfull som längtade hem och en kille fick bli hämtad. Lägret pågick från söndag till fredag.

• smurfen84

okej ah jag tycker ju själv att min son är för liten han brukar sova hos en kompis till mig med hennes son och de går bra för dom har vi känt sen han va 2 år men när han va hos en klasskompis och skulle sova där så fick jag hämta honom vid 8 på kvällen för han var rädd, Så jag känner att han nog inte skulle våga nu. Får ta de senare i livet, Jag var själv på kollo kommer inte riktigt ihåg hur gammal jag var men jag älskade de, plus att jag hade min systers son där och han va två år äldre så jag var ju inte själv första gången jag åkte, men sen fick jag åka själv.

• äsch

Jag var på kollo från det att jag var typ 4-5 till 13-14, minns inte. Två veckor åt gången. Jag älskade det. Det är Malmö Stad som arrangerar det för stadsungarna här, har ingen erfarenhet av andra kollon.

Svar på tråden Vilken ålder för kollo??