• Anonym (Less)

Jag får inte träffa en läkare.

Hej. För en tid sen blev jag inlagd på ett behandlingshem, trots att jag sökte hjälp för psykologiska bekymmer. Under tiden på behandlingshemmet var det ingen som lyssnade på vad jag hade att säga utan bara körde över mig och talade om för mig att jag var en missbrukare med en dödlig sjukdom. 

Blev utskriven efter ett halvår. Detta är två veckor sedan. Sedan dess har jag försökt få tag på en läkare som kan sjukskriva mig tills jag är ordentligt utredd. Jag har ringt varje dag i två veckors tid, till både vårdcentralen och till öppenpsyk. Jag får ingen tid. Alla skyller på varandra, jag blev hänvisad till läkaren jag hade under tiden jag var på behandling, men han kan inte sjukskriva mig när jag inte är inskriven.

Jag mår sämre och sämre, sover inte på nätterna, ångesten och tunnelseendet har kommit tillbaka och det enda jag vill om dagarna är att supa mig dyngrak och därefter ta mitt liv. Inget liv att leva ändå. Myndigheter till höger och vänster. Jag spyr! 

Detta är svensk sjukvård i ett nötskal. Tack för mig. 

• Svar på tråden Jag får inte träffa en läkare.
  • Anonym

Det är vårdcentralen som ska träffa dig och ge dig en remiss till psyk. STÅ PÅ DIG!

• Anonym (Less)
    Anonym skrev 2012-04-24 09:26:01 följande:
    Det är vårdcentralen som ska träffa dig och ge dig en remiss till psyk. STÅ PÅ DIG!
    Jag har ringt till Vårdcentralen varje dag sen jag kom "ut" ... Just nu går det inte ringa pga tekniskt fel. Jag blir tokig. Jag överväger att uppsöka en privat läkare.

Eller så skiter jag i alla rekomendationer, ger fan i att vara sjukskriven, jobbar och super ihjäl mig istället.
  • Anonym
    Anonym (Less) skrev 2012-04-24 09:30:52 följande:
    Jag har ringt till Vårdcentralen varje dag sen jag kom "ut" ... Just nu går det inte ringa pga tekniskt fel. Jag blir tokig. Jag överväger att uppsöka en privat läkare.

Eller så skiter jag i alla rekomendationer, ger fan i att vara sjukskriven, jobbar och super ihjäl mig istället.
    Du gör som du vill.....
  • Anonym (mk)

Gå dit och vägra gå därifrån innan du fått hjälp....
  • Anonym (öppen mottagning)

Kolla på nätet när din VC har öppen mottagning och gå dit och ta en nummerlapp!

• mammatill6

Vad är det du vill blir sjukskriven för? Vem som helst kan ju boka tid hos vc. Ring en annan vc som inte vet din historik.
  • Waldo

Vilka dumheter!

Du ringer till din VC och beställer en tid, det finns INGEN som kan neka dig en tid. Ljug och säg att att du behöver en akuttid för att du har haft feber och influensa i 3 veckor nu.

Rent trams av dig att skulle på att deras telefon är sönder och att dom nekar dig tid. Ta dig i kragen människa!

• Anonym (Nja)
    Waldo skrev 2012-04-24 11:14:36 följande:

Vilka dumheter!

Du ringer till din VC och beställer en tid, det finns INGEN som kan neka dig en tid. Ljug och säg att att du behöver en akuttid för att du har haft feber och influensa i 3 veckor nu.

Rent trams av dig att skulle på att deras telefon är sönder och att dom nekar dig tid. Ta dig i kragen människa!

Att ljuga gynnar knappast TS situation särskilt inte om hon ringt varje dag i två veckor.

TS: Vem är det som utreder dig? Kan du inte få en sjukskrivning därifån.
  • Waldo
    Anonym (Nja) skrev 2012-04-24 11:17:47 följande:
    Att ljuga gynnar knappast TS situation särskilt inte om hon ringt varje dag i två veckor.

TS: Vem är det som utreder dig? Kan du inte få en sjukskrivning därifån.
    Det är sköterskorna som bokar tiden, inte utreder någon sjukdom

Om dom är så förbannat valhänta att dom inte klarar av att boka en under 2 veckor får man vara lite mer kreatid
    När man väl kommer till läkaren tar man diskusion
  • Anonym (Nja)
    Waldo skrev 2012-04-24 11:32:18 följande:

Om dom är så förbannat valhänta att dom inte klarar av att boka en under 2 veckor får man vara lite mer kreatid
    Har TS ringt varje dag i två veckor känner de igen henne och genomskådar nog ganska lätt en lögn och läkaren kommer förmodligen bara hänvisa TS tillbaks till tidsbokngen om hon tar upp annat än det hon dökt för. Sköterskorna utreder inte sjukdom men de bedömer behovet av att träffa läkare.
    Frågan är vad TS säger när hon ringer och framförallt hur.
  • NadiaMi

Man kan inte beställa en läkartid för att bli sjukskriven.

Däremot kan man ringa sjukvårdsupplysningen och be om råd för att man har haft pågående sömnproblem under flera veckor, har ångest och tullenseende och känner att stressen börjar bli för mycket för att orka.
    Sådant brukar iofs leda till sjukskrivning, men det går inte att börja från sjukskrivningen och sedan gå till symptomen utan man måste börja från symptomen och se vilka möjligheter som finns.

• sextiotalist
    Waldo skrev 2012-04-24 11:32:18 följande:

Jäkla grindvaktare, de skall boka en tid åt Ts. Det finns de som får akuttid för mindre besvär
  • NadiaMi
    Anonym (Nja) skrev 2012-04-24 11:46:04 följande:
    Har TS ringt varje dag i två veckor känner de igen henne och genomskådar nog ganska lätt en lögn och läkaren kommer förmodligen bara hänvisa TS tillbaks till tidsbokngen om hon tar upp annat än det hon dökt för. Sköterskorna utreder inte sjukdom men de bedömer behovet av att träffa läkare.
    Frågan är vad TS säger när hon ringer och framförallt hur.
    Man ringer inte varje dag i två veckor för att få en läkartid om man mår bra, så det i sig borde väl snarare vara ett tecken på att det är en person som behöver träffa någon...

Däremot är det väl inte så lämpligt att säga "Jag vill träffa en läkare så jag kan bli sjuskriven" utan man bör istället säga "Jag behöver träffa en läkare för att jag har sömnproblem och ångest" eller vad det nu är för besvär man har.
  • Anonym
    Anonym (Less) skrev 2012-04-24 09:23:59 följande:
    Hej. För en tid sen blev jag inlagd på ett behandlingshem, trots att jag sökte hjälp för psykologiska bekymmer. Under tiden på behandlingshemmet var det ingen som lyssnade på vad jag hade att säga utan bara körde över mig och talade om för mig att jag var en missbrukare med en dödlig sjukdom. 

Blev utskriven efter ett halvår. Detta är två veckor sedan. Sedan dess har jag försökt få tag på en läkare som kan sjukskriva mig tills jag är ordentligt utredd. Jag har ringt varje dag i två veckors tid, till både vårdcentralen och till öppenpsyk. Jag får ingen tid. Alla skyller på varandra, jag blev hänvisad till läkaren jag hade under tiden jag var på behandling, men han kan inte sjukskriva mig när jag inte är inskriven.

Jag mår sämre och sämre, sover inte på nätterna, ångesten och tunnelseendet har kommit tillbaka och det enda jag vill om dagarna är att supa mig dyngrak och därefter ta mitt liv. Inget liv att leva ändå. Myndigheter till höger och vänster. Jag spyr! 

Detta är svensk sjukvård i ett nötskal. Tack för mig. 
    Du kan inte bli sjukskriven per telefon om det inte gäller en förlängning av pågående sjukskrivning, den som då kan sjukskriva är behandlande läkare.

Du säger att du vill bli sjukskriven tills du är ordentligt utredd, är det någon utredning som pågår?
    Får du ingen uppföljning efter tiden på behandlingshemmet? 
  • Anonym (hjälp)

När jag fått barn och mådde riktigt riktigt dåligt så slutade det med att jag gick upp till öppenpsyk, sa till damen i kassan att jag måste få prata med någon! Och sen bröt jag ihop (med nyfödd bebis i barnvagn och allt), sen dess har jag fått hjälp. Jag visste bara inte vad jag skulle ta mig till.

Men precis den perioden var jag 'mellan' behandlare och jag trivdes inte alls på min mottagning utan åkte till grannstaden till sist. Och som sagt, jag har fortfarande 11 år senare superbra hjälp av dem.

Nu menar jag inte att du ska rusa upp och ställa dig och skrika åt folk i kassan, men  jag vet att det kan vara svårt att få hjälp ibland. 
    Du måste ju få lov att boka en tid hos läkaren, kan du inte prova en annan VC och du kanske inte ska öppna med att du ska bli sjukskriven utan berätta om dina problem och att de just nu förlamar hela din verklighet osv.  

• KaIi

TS, har du någon som kan hjälpa dig att "bråka" med myndigheterna?

Ring vårdcentralen och säg att du är deppig, har suicid tankar och vill träffa läkare.
    Dom kan fan inte neka dig en läkartid.

Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516
  • Anonym (Nja)
    NadiaMi skrev 2012-04-24 11:54:00 följande:
    Man ringer inte varje dag i två veckor för att få en läkartid om man mår bra, så det i sig borde väl snarare vara ett tecken på att det är en person som behöver träffa någon...

Däremot är det väl inte så lämpligt att säga "Jag vill träffa en läkare så jag kan bli sjuskriven" utan man bör istället säga "Jag behöver träffa en läkare för att jag har sömnproblem och ångest" eller vad det nu är för besvär man har.
    Jag tycker absolut att TS borde få en tid med tanke på hur hon beskriver sina besvär här. Men är det så hon uttrycker sig till den som svarar i telefonen på VC? Tyvärr ingår inte tankeläsning i sjuksköterskors utbildning även om en bra sjuksköterska ofta kan få fram vad patienten har för besvär så krävs det ändå ett viss mått av information från patienten.
Svar på tråden Jag får inte träffa en läkare.