• Andreas02

Vart med om någon olycka på cykel?

Började fundera...

Har ni råkat ut för några olyckor på cykel, kört omkull eller rent av krockat?

Hur gick det för er?

Hade ni hjälm, räddade den er?

Läste att det sker sex gånger mer olyckor med cykel, en med bil per km. Du kör iofs snabbare med en bil, men i alla fall rätt skrämmande.

Skulle vart intressant och höra vad ni har för historier att berätta. 

Kanske era historier även kan få mig att börja använda cykelhjälm.

• Svar på tråden Vart med om någon olycka på cykel?
  • HelleGbg

Ja, jag har cyklat vält när jag var liten....Råkade cykla på en tant och jag flög i backen ( hon med ) Och jag slog i huvudet och fick kraftig hjärnskakning. Svimmade.

• kixan

Ja, jag skulle rycka upp framdäcket över en trottoarkant och då lossnade framhjulet.. Hade inte hjälm men slog inte huvudet alls, fick en spricka i armbågen dock.
    En annan gång halkade jag omkull med cykeln när jag sneddade över ett järnvägsspår med sån där gummibeläggning och det hade regnat så gummit var blött. Hade inte hjälm då heller och slog inte huvudet heller.
    Men å andra sidan är jag van att falla "rätt", har tränat kampsport och tävlat i utförsåkning med en del vurpor, det sitter i ryggmärgen att skydda huvudet vid fall.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Cakemaker

Cyklade omkull när jag var liten. Slirade i gruset och välte av cykeln. Fick skrapsår på kind och haka samt slog ut en halv framtand. Spräckte också den där "skinsträngen" på insidan av överläppen. Hade hjälm på mig så jag slapp hjärnskakning eller liknande.

• NinnaBus

Som barn körde jag in i en lyktstolpe. Hade hjälm och klarade mig rätt bra. Lite blåmärken bara

I tonåren så skulle jag ta cykeln och köra till pappas jobb efter skolan. Åkte tåg till skolan då (gymnasiet). För att komma till pappas jobb var jag tvungen att köra ned i tunnel under tågbanan. En ganska skarp sväng i backen ned. Halvvägs så ser jag att framdäcket är tomt på luft. Har en annan cyklist bakom mig så jag håller ut mot gångbanan innan jag bromsar. Gångbanan är belaggd med plattor och på dem låg det grus. Cykeln slirar till och sen tar det bara tvärstopp och jag flög över styret. Slog hakan i baken så blodet rann...
    En snäll tant såg vad som hände. Och eftersom jag slagit i huvudet så menade hon att jag absolut inte fick lämnas ensam utan hon följde mig hela vägen bort till pappas jobb. Blev ett besök på vårdcentralen sedan. De tejpade ihop hakan, slapp sy i alla fall. Har ett fint litet ärr kvar som minne...
    Tror att jag hade hjälm, minns inte riktigt. Hjälmen skyddar väl inte hakan så värst bra. Men hade det varit en annan del av huvudet så hade den ju definitivt skyddat skallen...  

• Anonym (Hjälm)

Hej. Har själv råkat cykla omkull. Hade tur nog hjälm på huvudet...

Svar på tråden Vart med om någon olycka på cykel?