gi eller lchf?
Vilken metod ger snabbast resultat i viktminskning?
Vilken metod är hälsosammast?
Vilken metod ger snabbast resultat i viktminskning?
Vilken metod är hälsosammast?
LCHF brukar ge snabbast resultat i och med att du nästan nollar ditt intag av kolhydrater. GI tillåter ju kolhydrater i viss mån.
Vad som är mest hälsosamt är nog lite beroende på person.
Är man väldigt känslig för kolhydrater så gäller det normalt alla typer av kolhydrater. När kroppen hanterar kolhydrater spelar det ingen roll vilken form det är, om du ätit en portion pasta, två smörgåsar eller 200g smågodis. Det blir "socker" ändå, och påverkar blodsockret och insulinet.
I det läget mår man oftast bättre av att hålla ner på alla typer av kolhydrater och då hamnar man närmare LCHF än GI skulle jag säga.
Men LCHF heter ju inte bara low carb utan även high fat så då får man se till att få en större andel av sin energi från fett. Det innebär INTE att man ska äta massa ägg, bacon och feta såser. Det är en grav missuppfattning om vad LCHF handlar om. Jag tycker att avocado är en utmärkt fettkälla. LCHF innebär inte heller att man inte äter några tillbehör som faktiskt innehåller kolhydrater. Vi äter väldigt mycket broccoli, blomkål, zucchini, babyspenat och andra grönsaker hemma hos oss.
Jag är idag hyfast liberal i min LCHF. Jag äter ganska mycket bär, jag kan ta några klyftpotatisar som tillbehör när vi grillar och det är inte kris om jag får i mig lite för mycket choklad. Jag har nått min målvikt och vill inte gå ner mer. Däremot skulle jag inte säga att jag äter GI för då är det ju meningen att man ska äta kolhydrater, men långsamma sådana. Typ bulgur, fullkornsris, grovt bröd osv.
Så testa! Det är mitt tips. Bara DU vet vad din kropp mår bäst av.
Håller med Gladskit här. LCHF ger oftast snabba resultat. Är man mycket överviktig och har ätit dålig innan så går det mycket fort i början. Själv tappade jag 10kg första månaden utan nån nämvärd träning.
Och just träning kan vara ett annat problem med LCHF i början. Har man tränat mycket redan innan är det lättare att fortsätta träna men för nybörjare kan det ta ett tag innan kroppen ställt om sig. Men promenader klarar de flesta av. Sen när du känner att orken kommer så lägger du till tuffare träning.
När jag åt GI och tränade som en tok gick jag ner 10kg under 6 månadersperiod, och visst var jag nöjd med kroppen efteråt men med tanke på hur jobbigt det vart så var det inte värt besväret, mådde även väldigt dålig under tiden, psykiskt. Och magen ska vi inte prata om. Jag följde en kokbok från Paulun så jag kan inte påstå att jag åt fel
Ett mellanting är ju Pauluns egna variant av LCHF, LCHQ. Där äter man mer kolhydrater, mindre fett och då i omättad och fleromättad form.
SÅ vad du väljer är upp till dig. Har du inga problem med kolhydrater så kan du välja GI kombinerad med träning. Om du tror det är nyttigt att minska kolhydrater (vilket det är), men du vill inte äta så mkt fett passar LCHQ.
Om du har problem med mage och kolhydrater passar LCHF perfekt,
Och precis som Gladskit säger, LCHF är inte ägg, smör, grädde och bacon varje dag, det är MÅNGA som äter väldigt fel. Dom läser att grädde och bacon är nyttigt och tror per automatik att det betyder 'frossa i'.
Det finns en LCHF kokbok för kvinnor med rätter som innehåller mycket fett men inte är så tunga. Man får sitt fett från smör, avokado, fisk, kokosfett mm.
www.annahallen.se/lchf-for-kvinnor