• tyrckfel

Tryck mot tinningarna, yrsel och svindel! - Synfel?

Hej!

Har sedan ungefär en vecka tillbaka känt av ett tryck mot bägge tinningarna, yrsel och svindel.
    Har även märkt av att jag har börjat se sämre på långt håll, får ibland kisa för att se tex. texten på tv:n. 
    Funderar på om det helt enkelt kan vara så att jag behöver göra en synundersökning för att kontrollera om huvudvärken beror på synfel.  Senast jag gjorde en syn-undersökning var 2008  när jag var 18 år och jag tog körkort. Har inte för mig att dom sa något alls om min syn då. 

Min sambo är mest orolig när jag kör bil, då jag ibland kan köra ut mitt framför en bil för att jag helt enkelt inte ser den. Får även fråga vad det står på vägskyltar för jag hinner inte se vad som står på dem.

När är det som vanligast att man börjar få försämrad syn?
    Är synfel ärftligt?

Tacksam för alla slags svar! :) 

• Svar på tråden Tryck mot tinningarna, yrsel och svindel! - Synfel?
  • LakLak

För mig låter det som klassisk migrän. Jag har det ibland och kan vara "lite borta" i upp mot en vecka efter. Synfel tror jag inte om det kom så plötsligt så du kan säga att det kommit för ca 1 vecka sedan. Har du haft det så här länge är det dags att boka ett läkarbesök för att utesluta att det inte är något annat.

Köra bil ska du ABSOLUT INTE göra! Det du beskriver är det direkt livsfarligt att köra bil och dessutom olagligt via vårdslöshet-lagen

• tyrckfel

När jag var liten hade jag migrän. Men då var jag sängliggandes, spydde och tålde inte ljus.
    Detta är någonting helt annat.

Har varit konstig i kroppen ända sen i julas. Började med en allergisk reaktion, sedan en hemsk förkylning som sedan orsakade att jag fick magkatarr. Blev bra, fick magkatarr igen och så har det hållit på hela tiden. 
    Har varit hos Hälsocentralen 3 gånger och dom har uteslutit alla slags brister (järn osv) och gjort EKG och gjort flera helkroppsundersökningar. Dom hittar ingenting.
    Kan även tillägga att jag har problem med magen sedan flera år tillbaka, men tycker inte att det helt plötsligt kan ha gett mig huvudvärk?! 

• LakLak

Nog ändå dags att gå till läkaren igen:)

Min fru hade något liknande för ett par år sen. Huvudvärk yrsel osv som höll på en månad sen gick det över. Hon beskrev det som om någon puttade på huvudet hela tiden. Såg dåligt gjorde hon också. Läkaren tog en del prover och skulle skicka henne på hjärnröntgen men det blev bättre innan remissen hade hunnit fram.

• tyrckfel

Precis så känns det ibland för mig med, alltså att någon puttar till huvudet på mig. Känner främst av det när jag sitter eller ligger ner. Känner inte av det alls när jag är i rörelse. 
    Är inte mycket för värktabletter heller då jag blir ännu mer knasig i magen av dem, men jag tog en Alvedon idag och trycket i huvudet släppte en del. Ska avvakta ett tag till och se om det släpper mer, annars ringer jag till hälsocentralen.

Har googlat lite på spänningshuvudvärk och tycker att det kan stämma in ganska bra. Har precis blivit arbetslös och sitter mycket mer framför datorn och tv:n numera.

• LakLak

det ända dom hittade på min fru på vårdcentralen var att hon hade lågt blodtryck men det berodde nog på sjukdommen och var inte själva sjukdommen. Känner du något precis när du reser dig upp, snurrar det lite extra då?
    Vill du slappna av mer så googla på avsläppningsövningar. Låter som mycket mombo-jumbo men det funkar faktiskt. Känner du att du kommer på dig själv med att spänna käkarna utan anledning eller liknande?

• tyrckfel

Känner inte av att det snurrar speciellt mycket när jag reser mig. Men huvudvärken och yrseln har avtagit sen igår, så jag undrar om det faktiskt försvinner av sig självt nu.
    Kan inte komma på att jag spänner mig under dagen, ska vara på natten då. Får sätta upp kameror i sovrummet! :) 

• LakLak

man kan ju alltid hoppas att det går över.
    Men kameror tror jag inte hjälper, syns nog inte så väl om du spänner käkarna:)

• tyrckfel

Ja, det känns ju som att det går över.
    Men jag funderar på om det är efter att jag har ätit som det snurrar till som värst i skallen.
    Sitter och äter nu så vi får se snart! 

• Fia 28

Kan tillägga att då jag började jobba heltid, alltså började spendera mycket tid framför dataskärmen så ändrades min syn med 0,5 på ett år. Så har du inte kontrollerat synen sedan 2008 så är det nog dags att gå till optikern!

• tyrckfel

Hur ofta ska man kolla synen egentligen?
    Förstår att man ska kolla oftare ju äldre man blir, men jag är ju bara 21 år?
    Dock så har de flesta i min släkt glasögon och som jag förstår så är det ärftligt? 

• Fia 28
    tyrckfel skrev 2012-04-25 10:51:45 följande:
    Hur ofta ska man kolla synen egentligen?
    Förstår att man ska kolla oftare ju äldre man blir, men jag är ju bara 21 år?
    Dock så har de flesta i min släkt glasögon och som jag förstår så är det ärftligt? 
    Har man glasögon så brukar de rekommendera att kontrollera synen vartannat år. För glasögonlösa så gäller det väl att kolla upp om de börjar se sämre helt enkelt. Yngre människor är ju oftare närsynta än långsynta, så du är inte alls speciellt ung för att vara närsynt. Tror det var på 8:an som jag inte längre kunde läsa på svarta tavlan utan glasögon.
    Ingen aning om det är ärftligt, och det spelar ju egentligen ingen roll. Ser du dåligt, så ser du dåligt och behöver kolla upp det!
  • tyrckfel

Okek, tack för svar!
    Ska kolla boka en synundersökning så fort jag är på stan så får vi se vad dom säger.

• Fia 28
    tyrckfel skrev 2012-04-25 11:15:01 följande:
    Okek, tack för svar!
    Ska kolla boka en synundersökning så fort jag är på stan så får vi se vad dom säger.
    Lättast är ju att börja med synundersökningen, för det kan nog förklara de besvär du har. Är allt ok där så måste du ju gå vidare och börja titta på annat.
  • tyrckfel

Precis ska kolla det. Hoppas nästan att det är synen.
    Har ju ganska nyss varit hos läkaren för problem med magen och då kollade dom ju hela kroppen, tog EKG och tog blodprover och då kom läkaren fram till magkatarr. Tycker att dom borde ha märkt om det var något mer fel.

• tyrckfel

Huvudvärk, yrsel och syn-problemen är som bortblåsta!
    Började med att det avtog och sedan försvann helt.

Klantade till det med magen igår kväll istället.
    Åt lite chips och simsalabim så strejkar magen istället.

• tyrckfel

Kan tillägga såhär i efterhand att det antagligen var spänningshuvudvärk som jag hade. 
    Eftersom jag inte längre har några problem med varken syn, yrsel eller huvudvärk.

Svar på tråden Tryck mot tinningarna, yrsel och svindel! - Synfel?