• jew

benförlängning..eller inte?!

har en dotter som nu nått sin slut längd på 140 cm.. läkarna frågar om hon är intresserad av en benförlängning.
    detta är ett beslut hon måste ta själv, och vi stöttar och hjälper henne på vägen vad hon än väljer. det ska ju vara ett otroligt smärtsamt och jobbigt år man går igenom, och man kan vinna 8-12 cm på det.
    både dottern och jag skulle vilja komma i kontakt med någon som gått igenom detta, eller även någon som oxå är  väldigt liten och står i samma beslutsångest.  

• Svar på tråden benförlängning..eller inte?!
  • principessan

Ingen egen erfarenhet... Men en kusin till mig har gjort det då hans ena ben var kortare än det andra. Men att se honom göra det var ingen höjdare. Var inget som gick fel. Men tar ju lång tid och är smärtsamt och psykiskt påfrestande! Så hade jag haft två korta ben hade jag varit nöjd.... Ni kan inte komma i kontakt med någon som har gjort det genom sjukhuset!?

• jew

tack för ditt svar! har sagt till på både ortopeden och på endokrin att vi vill ha kontakt med en eller helst fler som gjort det, men inget händer..

• BBB

Har heller ingen erfarenhet av det. Men spontant känns det som mycket att gå igenom för 8 cm, i bästa fall 12.

Jag hade lite tvärtom när jag var yngre. Jag var 1,78 m när jag var 11 år. Jag fick röntga handen, där kan de se hur lång man kommer att bli. De såg att jag max skulle bli 1, 84 m. Läkaren ville då ge mig läkemedel för att stoppa min växt. Det var en hormonbehandling som skulle motsvara att äta p-piller av dunderdos. Jag minns inte hur mycket det var men mer än 10 gånger hormonmängden i p-piller.

Det var också högt spel för max 6 cm, tycker jag. (Behöver jag nämna att jag var nästan huvudet längre än behandlande läkare...) Jag är idag 1,82.

Det låter sunt och vettigt att ert barn får bestämma själv men det är ju ett supersvårt beslut att ta. Önskar er all lycka till, oavsett vilken väg ni väljer!

• perfectdark
    jew skrev 2012-04-24 12:39:59 följande:
    har en dotter som nu nått sin slut längd på 140 cm.. läkarna frågar om hon är intresserad av en benförlängning.
    detta är ett beslut hon måste ta själv, och vi stöttar och hjälper henne på vägen vad hon än väljer. det ska ju vara ett otroligt smärtsamt och jobbigt år man går igenom, och man kan vinna 8-12 cm på det.
    både dottern och jag skulle vilja komma i kontakt med någon som gått igenom detta, eller även någon som oxå är  väldigt liten och står i samma beslutsångest.  

Hej Jew  Jag hade planerat i två år på operationen, tagit reda på information och sånt, till slut hittade jag en sida på nätet, ukrainahelsoresor, där jag prata med en kvinna som hade hand om allt
    Så feb 2011 beslöt jag och åka ner till ukraina (simferopol) 

Hursomhelst, så operara jag mina vader med 5cm, med Ilizarov metoden, du får ha en ställning utan på benet med 8 st stift och även en titan spik innuti benet, och jag fick ryggmärgsbedövning så ja var vaken under hela operationen, och det var inge roligt och höra hur dom såga och hacka i benet. operationen tog drygt 4 tim

efteråt fick jag ligga på uppvak, där var jag groggy, först hade jag ingen känsel efter några timmar kom smärtan känndes som och få stötar i benen, jag fick morfin under två dagar, sen fick jag komma upp till sjukrummet,

Jag kan säga så här du kommer ha ständigt ont i bena men speciellt när man har kommit till 3cm då börjar muskler sener hud streckas ordentlig, mina hårstrån stod rätt ut, du kommer även få en ringnyckel du kommer skruva på 4ggr om dan 1mm

Och du kommer smärtstillande sprutor som ochså kunde göra riktigt ont ibland,
    sen kommer du få problem med magen tack vare sprutorna, och att man ligger i sängen för det mesta, jag hade svart avföring ett tag,  och varje gång jag skulle gå på toa gjorde det jätte ont i bena där stiften satt kändes som massa nålar trycktes in,

Sen kommer man ligga oerhört obekvämt eftersom du har ställningen och kan bara ligga på rygg.
    Smärtan är inte det värsta sköterskorna talar ingen engelska så man behöver lära sig ett och annat ord på ryska,

endast några läkare prata engelska. Maten är ochså usel
    Idag är jag fortfarande inte återställd jag fick en otäck infektion på höger ben när dom skulle låsa fast benet med skruv och jag har ätit antibiotika sen juni,  jag har även svårt att gå då mina hälar har svårt
    att komma ner på marken eftersom benet är längre en musklerna och hälsenan, får man nåt som kallas droppfot

vilket man måste stretcha oerhört mycket men man kan få operara hälsenan för att få ner foten,
    operation kosta 14000 euro Jag ångrar varje dag att jag gjorde den här operationen det är inte värt alla

bekymmer som kan uppstå, Man ska under inga omständigheter göra den här operationen om man inte måste pga ena benet är kortare än andra men jag hade samma problem som du jag led av att vara kort, och tänkte på
    det konstant, så en benförlängning skulle väl fixa allt tänkte jag jag har ju sett och läst det i kina och det gått bra, så varför skulle inte jag fixa det, det blir väl lite bekymmer och lite tufft men det tar man väl då tänkte jag,

Verkligheten är tusen gånger värre och svårare en man kan föreställa sig jag är hellre kort och kan gå och springa än och vara längre och rörelsehindrad,
    det är inte värt det. aldrig värt det om man har friska ben jag råder dig till och inte göra det kanske det går lika illa för dig som mig
    hoppas detta gav lite mer information till dig är det något mera så fråga mvh Perfectdark

• actress

jag tycker att det är tråkigt att bli kallad för kort hela tiden.. är äldst i klassen men kortast... jag undrar hur lång tid det tar att göra en sådan operation.. har funderat länge på det.. Obestämd 

• Enben

Jag ser att inlägget är mer än ett år gammalt, men kanske kan du eller någon annan ha nytta av mitt svar ändå...

Jag gjorde en förlängning av ena benet 1986-87 i Sverige. Längdskillnaden för mina ben var ca 7 cm, och det var så plågsamt att de avbröt förlängningen innan den var helt klar. Har nu ca 3 cm skillnad men använder fotprotes på den sidan, så det går att justera utan större problem.

Det som däremot är ett problem är att mitt knä aldrig blev bra efter ingreppet. När jag var 22-23 fick jag inse att jag inte kunde gå på friskis o svettis-pass där hopp ingår och idag, 40 år gammal, är det uteslutet att ens springa, eftersom knät blir inflammerat så fort jag belastar det utöver promenadnivå. Jag jobbar på att hålla uppe muskelstrykan runt knät men jag måste ändå vara väldigt försiktig med hur mycket "impact" jag utsätter knät för. Simning, cykling och längdskidåkning går bra, men allt som ger stötar i knät får jag vackert låta bli.

Har aldrig fått tillbaka full rörlighet i knät, kan varken sträcka ut helt eller böja mer än drygt 90 grader (trots intensiv sjukgymnastik tiden efter ingreppet).

När jag nämner det här för mina vårdkontakter får jag till svar att "det blir ju ofta så".

Förhoppningsvis har tekniken utvecklats sedan 80-talet, men det är i alla fall något jag tycker du ska fråga läkarna om.

• Brex

Någon som har tips på säkra benförlängningar/länder . Och någon som gjort det som man kan kontakta tack mvh

• smurfar

vadå benförlängning? finns det?

• Isharifi63

Hej! Kan du va snäll och berätta lite om det? Jag tänker också göra det men är lite osäkert på att det kan gå fel och jag kommer ångra mig.. Hur lång tid tar och hur har det gått med din operation ?

Ebbes23 skrev 2019-04-16 20:20:40 följande:

Hej, jag har genomgått denna operation i Tuekiet/Istanbul

Svar på tråden benförlängning..eller inte?!