• Persemona

Syskon hösten 2012 Göteborg/Mölndal

Väntar tredje barnet i september. De två första blir ca 2 och 4 då. Bor i Mölndal. Har en livlig krabat i magen som sparkar för fullt. Någon mer?

• Svar på tråden Syskon hösten 2012 Göteborg/Mölndal
  • retrospectif

Hej! Vi ska få syskon till sonen på 13 månader runt nyår, så vintern blir det för min del. Är i vecka 14. Bor i Mölndal. Hur långt gången är du nu?

• Persemona
    retrospectif skrev 2012-06-29 21:09:38 följande:
    Hej! Vi ska få syskon till sonen på 13 månader runt nyår, så vintern blir det för min del. Är i vecka 14. Bor i Mölndal. Hur långt gången är du nu?
    Hej, grattis! Jag är i vecka 30. Så det börjar närma sig.
  • retrospectif

Oj då :)! Ja då har du kommit en bra bit längre än mig! Vad roligt och grattis själv :) beräknat i Mitten av september då, ser syskonen fram emot en liten syster eller bror?

• Persemona
    retrospectif skrev 2012-06-29 21:49:15 följande:
    Oj då :)! Ja då har du kommit en bra bit längre än mig! Vad roligt och grattis själv :) beräknat i Mitten av september då, ser syskonen fram emot en liten syster eller bror?
    7 september, men jag har gått över 7 och 10 dagar, så det lutar mer åt mitten. Den lilla på 1,5 fattar inte det, men är väldigt förtjust i bebisar. Den stora på 3,5 pratar mycket om det, men har nog även han svårt att förstå. Jag att bebisen kommer bli ompysslad av syskonen. 
    Just nu har storebror fått vattkoppor och troligtvis storasyster också. Känns skönt att få det avprickat.
    Då är det snart dags för rul för din del? 
  • retrospectif

oj då, inte alls långt kvar ändå :) vad roligt!!

Ja det är väl skönt att ha vattkoppor avklarat på dom stora innan den minsta kommer, så att den slipper det. Vet ni kön eller kommer det bli en överraskning?

Rul är det om 5 veckor, början av augusti. Så det känns verkligen avlägset när man hör hur långt du har kommit i din graviditet :) Jag är glad att det är såpass långt som 15 veckor nu imon. Vi gjorde ett ultraljud i veckan som såg kalasfint ut, vi bokade privat för att känna oss lite tryggare och veta att de 12 första veckorna gått förbi utan problem. Så nu i veckan ska vi börja berätta för släkt och vänner! 

• Persemona
    retrospectif skrev 2012-07-01 10:44:28 följande:
    oj då, inte alls långt kvar ändå :) vad roligt!!

Ja det är väl skönt att ha vattkoppor avklarat på dom stora innan den minsta kommer, så att den slipper det. Vet ni kön eller kommer det bli en överraskning?

Rul är det om 5 veckor, början av augusti. Så det känns verkligen avlägset när man hör hur långt du har kommit i din graviditet :) Jag är glad att det är såpass långt som 15 veckor nu imon. Vi gjorde ett ultraljud i veckan som såg kalasfint ut, vi bokade privat för att känna oss lite tryggare och veta att de 12 första veckorna gått förbi utan problem. Så nu i veckan ska vi börja berätta för släkt och vänner! 
    Tiden går fort. Snart är du här. Passa på att njuta av egentiden med första barnet. Är det en pojke eller flicka?

Vi skulle eventuellt vara bortresta när vi skulle göra rul och var därför tvungna att göra ett tidigare rul i vecka 13. Det såg ut som en pojk. Såg det själv ganska tydligt. Jag har en av varje sedan tidigare, så det spelar mindre roll, men hade jag fått välja så hade det blivit flicka.
    Denna gång känns verkligen spännande. Efter två väldigt olika förlossningar och första tiden med bebisen.

Skönt att veta att allt är som det ska! 
  • retrospectif

Första är en pojke :) han kommer vara 18 månader när nästa kommer då. 

Ja tiden går helt sjukt fort, ser man bara när man kollar på honom!

Idag började jag jobba igen och idag berättade jag också att jag kommer gå om ett halvår igen, haha. Lite lustigt. Vi ser ju verkligen fram emot årsskiftet, jobbet blev glada med men kanske lite förvånade. Det är vecka 15 nu så jag tyckte det var lika bra att säga det nu istället för att chefen kommer tillbaka från semestern och det syns, bättre att säga innan alla kan spekulera!

Hade jag fått välja så hade jag också valt flicka för att vi har en pojk, det hade varit roligt. Men med det sagt så blir jag LIKA glad om det är en pojk, så länge det är friskt och mår bra, det är huvudsaken såklart! 

Skiljer sig en del från att ha 1 barn och 2 barn väl? Kommer nog inte skilja sig lika mycket från 2-3 vad jag förstått det som. 

• Roos26

Här är en till:D Är i v 31 och väntar syskon , en liten kille:D Har en dotter på 3 år sedan tidigare :D Bor i Mölndal / kållered :D Börjar bli lite tungt nu känner ja:P

• Persemona
    retrospectif skrev 2012-07-02 20:02:47 följande:
    Första är en pojke :) han kommer vara 18 månader när nästa kommer då. 

Ja tiden går helt sjukt fort, ser man bara när man kollar på honom!

Idag började jag jobba igen och idag berättade jag också att jag kommer gå om ett halvår igen, haha. Lite lustigt. Vi ser ju verkligen fram emot årsskiftet, jobbet blev glada med men kanske lite förvånade. Det är vecka 15 nu så jag tyckte det var lika bra att säga det nu istället för att chefen kommer tillbaka från semestern och det syns, bättre att säga innan alla kan spekulera!

Hade jag fått välja så hade jag också valt flicka för att vi har en pojk, det hade varit roligt. Men med det sagt så blir jag LIKA glad om det är en pojk, så länge det är friskt och mår bra, det är huvudsaken såklart! 

Skiljer sig en del från att ha 1 barn och 2 barn väl? Kommer nog inte skilja sig lika mycket från 2-3 vad jag förstått det som. 
    Jag tycker inte det var så stor skillnad vad jag minns. Det tog väl ca en månad av vänja sig. Från 0-1 barn tog det över ett år innan jag kände mig "normal" igen. Två barn kändes mer komplett. De hade nytta av varandra väldigt tidigt. 2-3 tror jag blir ännu "lättare" eftersom barn 2 och tre leker så bra. Men det är såklart olika för alla beroende på barn, ålder och en själv m.m. 
  • Persemona
    Roos26 skrev 2012-07-03 20:19:37 följande:
    Här är en till:D Är i v 31 och väntar syskon , en liten kille:D Har en dotter på 3 år sedan tidigare :D Bor i Mölndal / kållered :D Börjar bli lite tungt nu känner ja:P
    Vad kul! Ja det börjar känns tyngre nu. Funderar just på när jag ska sluta jobba. Går dottern på dagis?
  • retrospectif

Roos26: Hej, vad kul med en till :) Du har ju inte långt kvar du heller!

Persemona: Jag har hört många säga att skillnaden mellan 1-2 är stor för det är fler än 1 man ska ta hand om, sen 2+ gör nog inte så stor skillnad eftersom man redan är inne i det :) Men det är nog väldigt individuellt såklart. Jag hoppas att det går bra iallafall :)

I förra graviditeten gick jag hem från jobbet 3 veckor innan beräknad förlossning, tyckte det var jätteskönt. Men då hade jag inte heller någon att ta hand om utan det var verkligen vila på hög nivå. Det skulle det ju inte bli nu :) Men en 2 veckor innan minst går jag nog denna gången iallafall, jag minns att det var väldigt tungt för ryggen i slutet sist även om mitt jobb inte är så krävande. Det är skrivbordsarbete men det var tungt för ryggen att stå/sitta ner hela dagen ändå, speciellt med foglossnig.

• Miosmamma

Hej h7är är en till =)
    Bor i mölndal/kållered och väntar vårt tredje barn. Har en pojk född 05 och en dotter född 07.
    Mannen såg direkt på rul att det var en pojk och bm bekräftade. Känner också att det varit men en liten tjej till men så känner nog de flesta mammor, tror man känner igen sej mer på nåt sätt i samma kön som man själv är.
    Storebror blev iaf väldigt glad för han orkar inte med en lilla syster till =) jag är i vecka 22 och ska ha i mitten av november.

• Roos26

Ja nu räknar man veckorna å de går sakta trots att jag har fullt upp. Går in i v 33 på tors :D TUL nästa tis, ska bli spännande å se om de blir kejsarsnitt eller ej :P Blir antagligen inte ee skulle jag tro...

• Persemona
    retrospectif skrev 2012-07-08 18:49:10 följande:
    Roos26: Hej, vad kul med en till :) Du har ju inte långt kvar du heller!

Persemona: Jag har hört många säga att skillnaden mellan 1-2 är stor för det är fler än 1 man ska ta hand om, sen 2+ gör nog inte så stor skillnad eftersom man redan är inne i det :) Men det är nog väldigt individuellt såklart. Jag hoppas att det går bra iallafall :)

I förra graviditeten gick jag hem från jobbet 3 veckor innan beräknad förlossning, tyckte det var jätteskönt. Men då hade jag inte heller någon att ta hand om utan det var verkligen vila på hög nivå. Det skulle det ju inte bli nu :) Men en 2 veckor innan minst går jag nog denna gången iallafall, jag minns att det var väldigt tungt för ryggen i slutet sist även om mitt jobb inte är så krävande. Det är skrivbordsarbete men det var tungt för ryggen att stå/sitta ner hela dagen ändå, speciellt med foglossnig.

Usch så länge orkar jag verkligen inte jobba. Första gången gick nästan 3 månader innan sjukskrivning och havandeskapspenning. Andra och så nu tredje vid två månader. Får dock ingen havandeskapspenning längre då jag blivit av med min sgi. Eftersom jag blivit gravid inom ett år och 9 månader får jag samma föräldrapenning, men visste inte att det inte gällde havandeskapspenning. Så nu blir jag utan pengar i två månader. Usch det är så mycket att hålla reda på. Gör man fel så är det för sent. Jag jobbar i hemtjänsten så det är tyngre.
    Igår kände jag att det nog var sista dagen. 
  • Persemona
    Miosmamma skrev 2012-07-09 20:41:37 följande:
    Hej h7är är en till =)
    Bor i mölndal/kållered och väntar vårt tredje barn. Har en pojk född 05 och en dotter född 07.
    Mannen såg direkt på rul att det var en pojk och bm bekräftade. Känner också att det varit men en liten tjej till men så känner nog de flesta mammor, tror man känner igen sej mer på nåt sätt i samma kön som man själv är.
    Storebror blev iaf väldigt glad för han orkar inte med en lilla syster till =) jag är i vecka 22 och ska ha i mitten av november.
    Vad kul med en till. Grattis till bebisen. 
    Jag tycker bebisen sparkar så mycket och hårt denna gången. Får inte en lugn stund, dessutom gör det ont ibland. Kan inte låta bli att tänka på att det kanske är en vampyrbebis efter att ha tittat på breaking dawn part 1. Hihi.

Mår ni illa på nättarna? Med första barnet hade jag halsbränna i slutet och fick sitta och sova, med andra inget och så denna gången vaknar jag allt oftare på natten och mår illa. Sitter jag upp känns det lite bättre en stund. 
  • Persemona
    Roos26 skrev 2012-07-10 19:16:15 följande:
    Ja nu räknar man veckorna å de går sakta trots att jag har fullt upp. Går in i v 33 på tors :D TUL nästa tis, ska bli spännande å se om de blir kejsarsnitt eller ej :P Blir antagligen inte ee skulle jag tro...
    Varför skulle det bli kejsarsnitt?
  • retrospectif

Nu har jag ju inte kommit lika långt men jag mår inte illa på nätterna, det gjorde jag visserligen inte i förra graviditeten heller. Och nu är jag bara i vecka 17 så jag ligger en bit efter er :) 

hej Miosmamma :)! kul med en till i Mölndal! Jag har en känsla av att vi kommer få en till pojke till! Det är många killar på sambons sida :)

Persemona: Ja har man havandeskapspenning så funkar ju det att gå tidigare, annars försvinner ju en väldans massa föräldradagar innan barnet ens har kommit. Jag har inte möjlighet att få det, har inte något krävande arbete. Varför gällde det inte havandeskapspenning? Är det andra regler där då alltså? 

Svar på tråden Syskon hösten 2012 Göteborg/Mölndal