• Happymom

Vad tycker ni om Minisats/barnpassning på gym?

Utveckla gärna svaret.

Är det t.ex mer okej att låta barnet var på ett gyms barnpassning då man tränar, några gånger i veckan om de inte går på förskola annars? Blir det för mycket om barnet är heltid på förskola annars och sedan åker direkt till Minisats kl 17?

Vad är bra och vad är dåligt 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om Minisats/barnpassning på gym?
  • Tow2Mater

Ok några gånger i veckan om de inte går på förskola annars, så länge man inte klagar på de som har sina barn på förskola pga jobb ;)

• enbär

Jag skulle aldrig ta mitt barn direkt från förskolan till barnpassning på gym om barnet gick heltid på förskolan. (Heltid på förskolan, vad är det förresten, menar man då att föräldern ska hinna jobba 8 timmar + lunch, så att det med resor blir minst 9 timmar för barnet?). När ska man då hinna träffa sitt barn? Vill man inte träffa sitt barn över huvud taget? Självklart har barnet behov av att träffa sin förälder och ha det  lugnt efter en så lång dag i förskolan.

• enbär

Går barnet inte på förskola annars, eller går väldigt lite på förskola, är det en annan sak tycker jag. Beror förstås på hur gammalt barnet är också. Men oavsett ålder på barnet tycker jag aldrig det är OK efter en heldag på dagis.

• Tirja

Jag tycker det är bra att det finns (dom finns det inte här så mycket)
    Men hade mitt barn gått på förskolan hela dagen då skulle jag inte ta det tid det första jag gör, då åker jag nog hellre hem och äter och myser och låter pappa/barnvakt ha han medans jag tränar.

Dock skulle han bara gå 15/25 timmar i veckan är det en annan sak, då hinner man träffas och göra saker tillsammans mycket mer.

• IsabellaP

Om barnet inte går på fsk alls/inte så långa dagar så tycker jag att det är helt ok! Men om barnet däremot är på fsk långa dagar så skulle jag inte låta barnet vara på gymmets barnpassning direkt efter (eller alls, samma dag).

Min dotter kommer få vara på Minisats när hon blir stor nog och jag vill träna annat än SatsBaby (på dagtid, och jag är hemma med henne på heltid). Kommer nog försöka styra så hon sover under den tiden jag tränar i så fall. De får ju max vara där 1,5 timme och att sova 1,5 timme är inga problem än så länge. 

• MHM

Jag har precis börjat träna på ett gym med barnpassning. Min fyraåring är med två gånger i veckan, men hon går 15h på förskola och är på passningen dagar hon inte har fsk. Dom två yngre är med oftare, men dom går inte på fsk.

• Tulpani

Det känns okej om barnet är över 3 år.

• Cisslan

Det beror väl lite på barnets ålder och vad barnet tycker om Minisats. Är det ett litet barn med långa tider på fsk tycker jag det blir för mycket för barnet!

• Happymom

Min dotter är på förskolan 25 h i veckan. Min sambo är inte hemma på kvällarna, och jag jobbar dagar, så jag skulle inte kunna träna om inte MiniSats fanns. Vi åker dit mina lediga dagar ich min dotter älskar det tack och lov. Hon började vid 1,5 och har aldrig varit blyg. Däremot kan hon vara ganska färdig effter en 6-timmars dag på förskolan, så då åker vi inte dit.

• Trötter

Har varit medlem på sats, och detta för att de just erbjöd minisats. Jag är ensamstående, och detta skulle liksom vara min enda chans att träna alls. Sonen gillade att vara där, och frågade ibland mig om vi inte skulle ta o åka till sats, vilket bidrog till min motivation :)
    Numera har jag dock hoppat av. Anledningen är att det just kändes stressigt i vardagen, hämta på dagis vid 16.00, och skulle man pricka in ett pass så var det ju oftast mellan 17.00 - 18.00 som blev aktuellt. Svårt att hinna få i sonen middag innan och för sent efter... Alltså satsade jag på att träna på helger istället. Det var lagom, han tyckte bara att det var kul att leka där 1,5 timme en lördag eller söndag. För min del blev det ekonomiskt ohållbart att betala 600 kr/mån för att lyckas träna 4 ggr per månad. Trist, men sant.

Jag tycker inte man ska döma andra föräldrars val alltför hårt. Om detta är enda möjligheten att träna, så är det väl bra om det funkar. Men om det hade funnits en pappa med i bilden, så hade jag nog föredragit att träna senare på kvällen då han kunnat ta hand om läggning.

Prova om du är sugen. De brukar vara schyssta och erbjuda ett par gratis prova-på-veckor om man förklarar att man vill testa om det funkar för barnet.

• Happymom
    Trötter skrev 2013-01-02 18:45:06 följande:
    Har varit medlem på sats, och detta för att de just erbjöd minisats. Jag är ensamstående, och detta skulle liksom vara min enda chans att träna alls. Sonen gillade att vara där, och frågade ibland mig om vi inte skulle ta o åka till sats, vilket bidrog till min motivation :) Numera har jag dock hoppat av. Anledningen är att det just kändes stressigt i vardagen, hämta på dagis vid 16.00, och skulle man pricka in ett pass så var det ju oftast mellan 17.00 - 18.00 som blev aktuellt. Svårt att hinna få i sonen middag innan och för sent efter... Alltså satsade jag på att träna på helger istället. Det var lagom, han tyckte bara att det var kul att leka där 1,5 timme en lördag eller söndag. För min del blev det ekonomiskt ohållbart att betala 600 kr/mån för att lyckas träna 4 ggr per månad. Trist, men sant. Jag tycker inte man ska döma andra föräldrars val alltför hårt. Om detta är enda möjligheten att träna, så är det väl bra om det funkar. Men om det hade funnits en pappa med i bilden, så hade jag nog föredragit att träna senare på kvällen då han kunnat ta hand om läggning. Prova om du är sugen. De brukar vara schyssta och erbjuda ett par gratis prova-på-veckor om man förklarar att man vill testa om det funkar för barnet.

Svar på tråden Vad tycker ni om Minisats/barnpassning på gym?