• Längtande83

Ni som kuggade första uppkörningen- varför kuggade ni och hur många gånger körde ni innan ni tog kortet?

Ja, som rubriken lyder... Varför kuggade ni på första uppkörningen- och hur många gånger körde ni sen upp innan ni klarade körkortet?

Varför undrar jag? Jag håller på med mitt körkort och har kört upp och kuggat, men nu känns det som en oändligt lång väg fram till körkortet och jag vill höra hur det gått för er andra.  

• Svar på tråden Ni som kuggade första uppkörningen- varför kuggade ni och hur många gånger körde ni innan ni tog kortet?
  • Nenne 71

Jag kuggade första gången bla pga var för seg att gasa på på vägen ner till motorvägen

Andra gången fick jag körkortet

• kotten91

Jag kuggade gång nr1pga fickparkering och backning runt ett hörn.
    Gång nr2 pga samma anledningar
    Gång nr3 tyckte jag de gick åt helvete mkt sämre än dom två första, gjorde massa fel men då klarade jag de

• vikarien

Blev kuggad för att jag körde för sakta ut på motorvägen, vara bara det att det kom en långtradare som inte flyttade sig. Så hade valet att köra för sakta eller dra in i honom... Var så jäkla arg! Men hört sen att det är en standardgrej att kugga för så inte allt för många % går igenom den dagen... Fick mitt körkort veckan efter utan några som helst problem! Lycka till med ditt! Tappa inte tålamodet bara

• Ekot

Körde MOT en skylt m förbjuden genomfart. Tror att om jag hade haft 5 sek till på mig (dvs fortfarande innan jag passerat) hade jag kommit på mig själv och ändrat körriktning. Men kvinnan stampade på bromsen och sa "du får inte köra dit". Så ingripande. Då var det kört. Tyvärr! Precis i slutet och skött resten bra. Gjorde tom en enl henne "klockren fickparkering" så det var något roligt den gången iaf... Var så sjukt nervös denna gång!

Det var på en tisdag. Torsdagen samma vecka körde jag igen och fick kortet. Var mindre nervös då så var mer uppmärksam på den sortens skyltar (som han självklart testade mig på då han visste att jag kuggade på det).

• Längtande83

Tack! Jag kuggade på en rondell och att jag körde liiite för nära en cyklist i stadstrafik. Fler som vill dela med sig?

• Elaifiknow
    vikarien skrev 2012-04-24 19:18:15 följande:
    Blev kuggad för att jag körde för sakta ut på motorvägen, vara bara det att det kom en långtradare som inte flyttade sig. Så hade valet att köra för sakta eller dra in i honom... Var så jäkla arg! Men hört sen att det är en standardgrej att kugga för så inte allt för många % går igenom den dagen... Fick mitt körkort veckan efter utan några som helst problem! Lycka till med ditt! Tappa inte tålamodet bara
    Har du något belägg för ditt påstående att några kuggas bara-för-att? Annars låter det mest som något som bittra, kuggade personer säger

Jag klarade på första försöket.
  • vikarien

Körläraren var med och sa det själv då hon tyckte att jag kört perfekt och inte borde blivit kuggad. Har hört väldigt många som blivit kuggad för exakt samma grej. Så ren fakta har jag inte, men jag tror helt och fullt på att dom inte släpper igenom mer än ett visst antal! Dom måste ju tjäna pengar dom med

• Callan

Jag kuggade första för att jag körde för mjukt och försiktigt!
    Han ville att jag skulle gasa upp fortare och bromsa senare men hårdare, vilket jag än idag, 15 år senare inte håller med om. 

Nästa gång pratade jag lite för mycket och glömde hålla koll på skyltarna som jag hade instruktion att följa och tänkte att det var kört, men då gick det bra  

• Tallbarr12

Natten innan min uppkörning kom vinterns första snö, en decimeter på en gång. Jag hade uppkörning kl 8 på morgonen och det var väldigt oplogat. Skulle backa runt hörn och parkera på en gata i ett villaområde där det pga snön inte gick att se om det var diken eller inte, så jag blev väldigt osäker... Dessutom (och nog det som kuggade mig i första hand) så gick jag ut i vänsterfilen på motorvägen för att släppa in en som kom påfarten i höjd med mig (sådär som man brukar göra), men upptäckte försent att vänsterfilen var oplogad och innan jag hade fått upp fart igen blev jag omkörd av en bil i högerfilen... det här var 16/12 (2003) och jag körde upp en månad senare när jag hade övat upp lite vana i vinterväglag. Då gick det bra.

• Agapi

Kuggade första med motiveringen att jag inte tittade runt mig nog, inte var uppmärksam och något mer.

körde upp 3 månader senare, hade kört en gång sen förra uppkörningen, fick samma kontrollant och blev "med beröm godkänd på alla moment" och "de märktes tydligt" att jag övat mycket. 

• CeciliaMaria82

Jag blev kuggad för att jag såg fel när jag blev för nervös och körde över på fel sida av vägen. Är glad jag misslyckades och fick 3 lektioner till att öva mig på, lärde mig sjukt mycket då.
    Gång nr 2 gick toppen bra!

• Petra 334

Körde upp första gången som privatist i rusningstrafik och han "lurade" mig flera gånger. Bad mig göra saker man inte får. Sa att jag gjorde saker jag inte gjorde.
    Andra gången körde jag upp för samma person men via körskolan och med körläraren med och då gjorde han inga sådana saker. Fick världens enklaste väg som vi åkt dagen innan med körläraren och klarade mig utan minsta anmärkning.
    Så de gör iaf stor skillnad på privatister och körskoleelever kan jag intyga.

• frökenelisabeth

Kuggade första gången på filbyte, hade för dålig koll bakåt, och då kom en taxi i full fart och pressade tillbaka mig. Andra gången fick jag kortet lycka till!

• Gurkan

Första gången kuggade jag på ren nervositet men det som gjorde att jag misslyckades var att jag gasade upp till 50 på en 30 väg ett par meter innan 50 skylten. Var så nervig att jag inte fattade vad jag gjorde. Andra gången fick jag en examinator som bara några månader tidigare kommit tilbaka från en sjukskrivning. Innan sjukskrivningen hade hen tagit sina problem med in i jobbet. Kan säga att sjukskrivningen borde varit längre. Tredje gången fick jag det

• Gurkan
    Gurkan skrev 2012-04-24 21:51:15 följande:
    Första gången kuggade jag på ren nervositet men det som gjorde att jag misslyckades var att jag gasade upp till 50 på en 30 väg ett par meter innan 50 skylten. Var så nervig att jag inte fattade vad jag gjorde. Andra gången fick jag en examinator som bara några månader tidigare kommit tilbaka från en sjukskrivning. Innan sjukskrivningen hade hen tagit sina problem med in i jobbet. Kan säga att sjukskrivningen borde varit längre. Tredje gången fick jag det

Kan ju låta som en bitter kuggad elev med andra körningen men det jag föll på vad ingripande som jag anser var helt fel. Stod still vid ett övergångställ och hade släppt över fotgängare. Börjar sakta släppa kopplingen då jag ser en fotgängare till. Bilen står fortfarande still eftersom jag inte hunnit upp till dragläge. Börjar trycka ner kopplingen och börjar lyfta foten till bromsen då examinatorn trycker ner bromsen. Under hela den här tiden står bilen helt still. Sen fick jag backvända i en av stans värsta korsningar där man aldrig skulle valt att backvända då det finns två parkeringar och en miljöstation inom synhåll. Plus en massa såna jag-ska-sätta-dit-dig-saker. Nervig person,när jag skulle backa och la handen på passagerarsätets rygg så för examinatorn in mot sin dörr. Som om hen inte ville att jag skulle komma för nära. Fem år sedan men jag minns fortfarande det otroligt underliga beteendet.
  • EmeliF

Vid första uppkörningen blev det inget kort helt enkelt pga att jag inte var redo, hade kört för lite helt enkelt.

Vid andra uppkörningen gick det jättebra, allt funkade fint så jag var hur lycklig som helst och tänkte "idag tar jag körkortet!". Men... Min iver lyckades göra så att jag på sista rakan innan vi var tillbaka på parkeringen missade högerregeln i typ 3 korsningar. Inget körkort då inte!

Sista gången gick allt finfint igen men utan samma miss med högerregeln. Körkortet var mitt!

Svar på tråden Ni som kuggade första uppkörningen- varför kuggade ni och hur många gånger körde ni innan ni tog kortet?