• beccagranen

Fuktskada i gammalt badrum, hemförsäkring?

Någon som vet ifall en hemförsäkring kan täcka en fuktskada i ett gammalt badrum (70tal)?

Vi misstänker att det är fuktskadat, och tänkte ringa till försäkringsbolaget imorgon. Men så känns det ändå menlöst då badrummet är från slutet på 70-talet (enligt uppgifter vi fick på huset). Men så har vi upptäckt ytligare en sak, som inte är anmärkt på besiktningen. I alla papper står det att badrummet är original, men vi har sett bakom badkaret att där är originaltapeten och i resten av rummet är det tapetserat en ny våtrumstapet, över den gamla (vilket inte är ok). Vad tror ni, slöseri med tid att kontakta?

• Svar på tråden Fuktskada i gammalt badrum, hemförsäkring?
  • Barbabok

Skulle inte tro att ni får något, de gör ju åldersavdrag och våtrum håller nog inte längre beroende på material.

• Studentpappa

Det försäkringsbolaget gör (gjorde i vårt fall) var att erbjuda sig att fixa skadan till samma standard som det var gjort från början. 
    Vad det innebar i vårt fall brydde jag mig aldrig om att ta reda på då vi inte var intresserade av av en lagad vägg och samma golv utan vi ville ha kostnaden det hade kostat för bolaget att reparera skadan sen betalt det överskridande själva.
    Icke sa nicke utan antingen lagar ni skadan och får ett skitfult badrum eller betalar allt själva.  

• Ms H

På de försäkringsskador jag har haft har jag fått välja mellan ett belopp de kan ersätta med i pengar eller att de betala hantverkare för att återställa till den standard det var före skadan. På hantverksalternativet har det varit fritt att sedan själv lägga till saker (prata med hantverkaren) mot att jag betalt extrakostnaden. Tex när badrummet skulle kaklas om sa de att mitt gamla kakel kostade 150kr/kvm och så valde jag istället ett för 300kr/kvm. Jag fick alltså betala 150kr/kvm själv och försäkringen 150 plus arbetet. Arbetskostnaden ansågs oförändrad, alltså ingick den. När källargolven blev fuktskadade sa de att det ena hade varit i för dåligt skick före skadan (obs, skadan berodde inte på skicket) så det fick jag noll i ersättning för, medan det andra var omgjort några år tidigare och ersattes med hantverkskostnaden och kostnad för färg. Pengarna la jag på klinkets och hantverkare (och fick förstås lägga till en del, det är dyrare än färgen).
    Självklart tillämpas åldersavdrag och så brukar skadeorsaken inte ersättas. Dvs om det är en skada i tätskicktet ersätts inte det, men skador i väggen bakom ersätts. Normalt sett finns inget åldersavdrag på husets stomme.
    Det som spelar roll är inte främst åldern utan om det är utfört enligt då gällande byggregler/normer Antar att reglerna på 70-talet var lite mer generösa än de idag
    Jag tycker att ni ska anmäla skadan och få dit en besiktningsman/skadereglerare, om inte så för att de talar om vad ni behöver göra åt skadan och så berättar de OM ni kan få nån ersättning. Detta ska inte kosta något. Även om ni bara får ett litet belopp så är det ju bättre än ingenting.

• Colisa

Det lär väl bli ett rejält åldersavdrag så så mycket pengar kan man väl inte räkna med att få ut, men det är klart ni ska ringa dem i alla fall, tycker absolut inte det är slöseri med tid! I bland ersätter de ju reparationen om det blivit fuktskador under, i själva stommen eller vad man ska kalla det, men man får stå för själva badrummet med våtskikt och ytskikt och det själv eftersom det anses vara så gammalt att det är uttjänt. Bäst att ha tagit kontakt från början, utifall det skulle visa sig vara större problem än man först trodde.

• Colisa
    Studentpappa skrev 2012-04-24 20:16:36 följande:
    Det försäkringsbolaget gör (gjorde i vårt fall) var att erbjuda sig att fixa skadan till samma standard som det var gjort från början. 
    Vad det innebar i vårt fall brydde jag mig aldrig om att ta reda på då vi inte var intresserade av av en lagad vägg och samma golv utan vi ville ha kostnaden det hade kostat för bolaget att reparera skadan sen betalt det överskridande själva.
    Icke sa nicke utan antingen lagar ni skadan och får ett skitfult badrum eller betalar allt själva.  
    I vårt fall var det inga som helst problem att få ut en summa pengar som bidrag när vi gjorde om badrummet, hade en misstänkt fuktskada och trasigt kakel i duschen i 80-talsbadrum. Men det kan säkert variera beroende på försäkringsvillkoren och vad för skada det gäller, är väl inte allt i ett badrum som kan lagas utan att man måste göra om tätskikt och fixa hela rummet för att det ska bli godkänt....
  • Studentpappa

Japp det var utrivning av hela som gällde. Sen var det när vi köpte huset och skadan ingick i köpet, så säljarnas försäkring skulle täcka och vi var inte kunder där heller så de var väl måttligt intresserade av att ge oss bra service.

Trygg-hansa var det om jag inte minns fel.

Svar på tråden Fuktskada i gammalt badrum, hemförsäkring?