• Anonym (Orolig!)

Kan detta vara ringorm?

Hjääääälp!

Är gravid i åttonde månaden. Fick för ett par veckor sedan en "eksemfläck" på tjocka magen, som jag helt enkelt trodde berodde på hormoner. Har mycket allergier och eksem på händerna i vanliga fall.

Nu har fler kommit, har ca fem på magen och sju på brösten. Den största är två cm i omkrets. Visade för en på jobbet idag, som sa att det är ringorm. What?! Aldrig hört talas om detta tidigare.

Ringde vårdcentralen direkt och fick en tid om ett par dagar, känns så långt dit! Tänker om bebis kommer för tidigt? Jag kan ju inte amma med ringormsutslag på brösten!!!

Någon som haft det? Hur lång tid tog det att få det att försvinna? Läste på 1177 att man får en salva utskriven.

Vi har hund hemma. Hur behandlar jag henne? Hittar inga utslag!!!

• Svar på tråden Kan detta vara ringorm?
  • sweasmamma

fy då ja det ser verkligen ut som det !!

du kan gå till apoteket och köpa sala som är mot fotsvamp eller svamp i ljumskarna, och smörj på det , försvinner inom 1-2 veckor, fortsätt smörja i 1-2 veckor till efter att det har försvunnit. ringorm är ju liksom en svampinfektion i huden !!

Lycka till ...

• sweasmamma

har hunden inga utslag så behandlas den ju inte =)  men så länge du inte har sår i hårbotten så går det över ganska snabbt 

• Mrs Lilac

Svampcreme hjälper mot det enskilda utslaget men inte mot infektionen i stort. Det kan komma nya fläckar.. Gå till vårdcentralen och fråga. Vet inte om du ska behandla hunden, i så fall bör du behandla din man också. Det är inte så sannolikt att du fått det av hunden däremot kan du ju eventuellt smittat den.

• sweasmamma

fast det smittar mest från djur till människa, tex katt ko.. men mkt sällan från människa till människa eller människa till djur 

• zoja
    sweasmamma skrev 2012-04-24 20:10:20 följande:
    fast det smittar mest från djur till människa, tex katt ko.. men mkt sällan från människa till människa eller människa till djur 
    men det smittar ju från djur till människa,men inte tvärtom menar du???
  • sweasmamma
    zoja skrev 2012-04-24 20:13:57 följande:
    men det smittar ju från djur till människa,men inte tvärtom menar du???
    ja precis.. 
  • Mrs Lilac

Nej det stämmer inte. Det är alltid så att folk tror att "smutsiga djur" kan smitta dom men inte tvärt om.. Men "moder natur" skiter i att människor är "högre stående" än tex hundar, dom är helt enkelt olika arter och därför smittas inte människa så lätt av djur, och djur smittas inte så lätt av människor eller andra djur. Det är vanligare att smittas av en annan människa men man KAN smittas av andra djur. Kor, människor och marsvin smittar varandra lättare. Men det är precis lika lätt åt båda hållen. Ringorm kan vars svårt att bli av med och man får äta tabletter och städa ur sängen osv. Vet inte exakt hur man går tillväga men jag tror inte det är farligt varken för dig eller bebisen. Men gå till VCT så du blir säker. (hundar får förövrigt mkt sällan ringorm. Vanligare på katt , ko, marsvin och människa)

• Anonym (undersköterska)

Kan mycket väl tänka mig att det är ringorm, det sprider sig väldigt fort så ha god handhygien ooch smörj med pevaryl så borde det försvinna, Kanske redan någon som skrivit (har bara läst ts)

Svar på tråden Kan detta vara ringorm?