• Anonym (Orolig....)

Min sons kompis har ADHD....

och jag vet inte hur jag ska hantera honom.
    De leker inte så ofta längre, men när de gör det-och de är här är det helt galet!!! Kompisen är 7 år och min son 6.
    Han skriker, sliter, river, svär och kan vara riktigt ohyfsad. Jag blir precis slut när han är här och jag gillar inte att min son tar efter hans betéende.

Jag tänker naturligtvis inte förbjuda dem att leka. De har ju roligt, men man måste vara på helspänn hela tiden. Han är inte stilla 1 sekund och kan plötsligt knuffa, slå eller liknande helt utan förvarning.

Jag har ingen aning om hur man bäst bemöter ett barn med ADHD. Ska man vara sträng och säga till på skarpen, eller är det ingen idé?

När de är hos honom och leker kommer min som hem med en massa nya svärord, fula sånger och ramsor och säger att de mest spelat Nintendo. Till lunch har de tex fått korvbröd med ketchup.

Föräldrarna är välutbildade, har bra arbeten och bor i ett populärt samhälle. Det är inget fel på dem alls verkar det som.
    Men de har aldrig nämnt något om att deras son har denna problematik.
    Anledningen till att jag vet det är att jag jag hört förskolepedagogerna prata om det och sett på mammans facebooksida att hon är med i en grupp för barn med ADHD.

Kan någon ge mig lite tips och råd om hur jag ska agera med det här barnet utan att göra det otrevligt för honom att vara här och utan att förvärra något?

• Svar på tråden Min sons kompis har ADHD....
  • Anonym

Läs på om ADHD på nätet så hittar du en massa bra info hur du ska agera..... kom ihåg att barnet är INTE ohyfsat... han har ett funktionshinder.....

• Anonym (Orolig....)

Jo, jag vet. Jag är bara så ovan vid att bli tilltalad på det sättet. Ska kolla nätet.

• Mariohn
    Anonym skrev 2012-04-24 20:43:39 följande:
    Läs på om ADHD på nätet så hittar du en massa bra info hur du ska agera..... kom ihåg att barnet är INTE ohyfsat... han har ett funktionshinder.....
    Funktionshinder eller ej. Det finns vissa saker som är ohyfsade att säga. Punkt slut. Sedan betyder det absolut inte att barnet är ohyfsat eller dåligt på något vis. Men agerandet är. 
  • Cornette
    Anonym (Orolig....) skrev 2012-04-24 20:14:54 följande:
    Föräldrarna är välutbildade, har bra arbeten och bor i ett populärt samhälle. Det är inget fel på dem alls verkar det som.
    Men de har aldrig nämnt något om att deras son har denna problematik.
    Anledningen till att jag vet det är att jag jag hört förskolepedagogerna prata om det och sett på mammans facebooksida att hon är med i en grupp för barn med ADHD.
    Det är heller inget fel på barnet, vilket det nästan låter på dig som att du tycker... Googla, kolla info från Attention och framförallt fråga barnets föräldrar! De om några vet nog hur deras son fungerar och hur man bäst bemöter honom.
  • Anonym (Orolig....)

Jo, det känns som han är ohyfsad och även när jag säger att vi inte svär hemma hos oss (tex) så struntar han helt i det. Han bara fortsätter. Det som blir knepigt är hur jag ska agera då. Jag vill inte höja rösten, jag vet ju att det inte är hans fel egentligen. Men samtidigt vill jag inte att varken han eller min son ska tro att det är ok att svära.
    Eftersom jag vet väldigt lite om ADHD så vet jag ju inte hur kraftigt jag kan markera. Jag vet inte heller om jag gör något värre om jag blir arg.
    Samtidigt blir jag lite sur....Jag tycker att hans föräldrar kan nämna något om detta. Det är ju svårt att hålla det hemligt.

En gång blev jag ilsken på honom. Han försökte få min stora son att vara elak mot min minsta.... Jag sa till på skarpen att så gör vi bara inte här hemma! Men han bara flabbade och larvade bort allting...

• Mariohn
    Anonym (Orolig....) skrev 2012-04-24 21:29:28 följande:
    Jo, det känns som han är ohyfsad och även när jag säger att vi inte svär hemma hos oss (tex) så struntar han helt i det. Han bara fortsätter. Det som blir knepigt är hur jag ska agera då. Jag vill inte höja rösten, jag vet ju att det inte är hans fel egentligen. Men samtidigt vill jag inte att varken han eller min son ska tro att det är ok att svära.
    Eftersom jag vet väldigt lite om ADHD så vet jag ju inte hur kraftigt jag kan markera. Jag vet inte heller om jag gör något värre om jag blir arg.
    Samtidigt blir jag lite sur....Jag tycker att hans föräldrar kan nämna något om detta. Det är ju svårt att hålla det hemligt.

En gång blev jag ilsken på honom. Han försökte få min stora son att vara elak mot min minsta.... Jag sa till på skarpen att så gör vi bara inte här hemma! Men han bara flabbade och larvade bort allting...
    Det är ditt hem och där gäller era regler. Prata med hans föräldrar. Om barnen vill leka tillsammans får de kanske följa med då och styra upp det hela och visa dig hur du bäst hanterar det? Det är totalt sinnessjukt att folk ska behöva tolerera vad som helst i sina egna hem för att någon har en diagnos. Pojken kanske inte kan styra beteendet men det innebär inte att andra ska fara illa av det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-24 20:43:39 följande:
    Bara för att barnet har ett funktionshinder så kan man inte anta att 100% av barnets agerande beror på just ADHDn. Man kan ha ADHD och vara ouppfostrad och ohyffsad på samma gång.

TS
    När det går för vilt till så kanske det är läge att gå in och bryta och försöka få dom att göra en lugnare aktivitet, t.ex rita. Att bli arg kommer inte att hjälpa, men självklart ska du säga till barnet när det beter sig illa. Förklara tydligt och rakt vad det är som barnet gör som du inte accepterar. Tala direkt till pojken, se honom i ögonen och var kort och tydlig. Man får vara beredd på att pojken glömmer och man får kanske säga till flera gånger. Var konsekvent. Glöm inte att även säga till när pojken varit duktig så att inte allt bara blir tjat och kritik.
  • Anonym (Orolig....)
    Cornette skrev 2012-04-24 21:26:00 följande:
    Det är heller inget fel på barnet, vilket det nästan låter på dig som att du tycker... Googla, kolla info från Attention och framförallt fråga barnets föräldrar! De om några vet nog hur deras son fungerar och hur man bäst bemöter honom.
    Ok, jag ansträngde mig så mkt jag kunde för att ingen skulle kunna misstolka min TS. Men det är ju självklart att någon ska se till att läsa in något som inte finns.

JO, iofs så ÄR det ett fel på barnet. Han har ett fyfsiskt fel i sin kropp.

Så, nu är det bäst jag lämnar denna tråd. Vi kunde iaf. skriv 4 inlägg innan någon kom och förstörde allt. Nu är detta en pajkastningstråd som alla andra.

Tack.
  • Anonym (Orolig....)
    Anonym skrev 2012-04-24 21:32:11 följande:
    Bara för att barnet har ett funktionshinder så kan man inte anta att 100% av barnets agerande beror på just ADHDn. Man kan ha ADHD och vara ouppfostrad och ohyffsad på samma gång.

TS
    När det går för vilt till så kanske det är läge att gå in och bryta och försöka få dom att göra en lugnare aktivitet, t.ex rita. Att bli arg kommer inte att hjälpa, men självklart ska du säga till barnet när det beter sig illa. Förklara tydligt och rakt vad det är som barnet gör som du inte accepterar. Tala direkt till pojken, se honom i ögonen och var kort och tydlig. Man får vara beredd på att pojken glömmer och man får kanske säga till flera gånger. Var konsekvent. Glöm inte att även säga till när pojken varit duktig så att inte allt bara blir tjat och kritik.
    Tack för flera väldigt bra råd!!!
    Är det svårt för honom kanske om man "lindar in" det man vill ha sagt? Kan det bli svårare för honom att förstå?
    Det är alltså bättre att vara koncis?
  • Mariohn
    Anonym (Orolig....) skrev 2012-04-24 21:32:15 följande:
    Ok, jag ansträngde mig så mkt jag kunde för att ingen skulle kunna misstolka min TS. Men det är ju självklart att någon ska se till att läsa in något som inte finns.

JO, iofs så ÄR det ett fel på barnet. Han har ett fyfsiskt fel i sin kropp.

Så, nu är det bäst jag lämnar denna tråd. Vi kunde iaf. skriv 4 inlägg innan någon kom och förstörde allt. Nu är detta en pajkastningstråd som alla andra.

Tack.
    Det rä omöjligt att prata om barn med diagnoser på fl. Det finns alltid en pöbel med diagnosbarn som anser att dessa ska få uppföra sig hur som helst och att alla andra ska acceptera det. 
Svar på tråden Min sons kompis har ADHD....