Min sons kompis har ADHD....
och jag vet inte hur jag ska hantera honom.
De leker inte så ofta längre, men när de gör det-och de är här är det helt galet!!! Kompisen är 7 år och min son 6.
Han skriker, sliter, river, svär och kan vara riktigt ohyfsad. Jag blir precis slut när han är här och jag gillar inte att min son tar efter hans betéende.
Jag tänker naturligtvis inte förbjuda dem att leka. De har ju roligt, men man måste vara på helspänn hela tiden. Han är inte stilla 1 sekund och kan plötsligt knuffa, slå eller liknande helt utan förvarning.
Jag har ingen aning om hur man bäst bemöter ett barn med ADHD. Ska man vara sträng och säga till på skarpen, eller är det ingen idé?
När de är hos honom och leker kommer min som hem med en massa nya svärord, fula sånger och ramsor och säger att de mest spelat Nintendo. Till lunch har de tex fått korvbröd med ketchup.
Föräldrarna är välutbildade, har bra arbeten och bor i ett populärt samhälle. Det är inget fel på dem alls verkar det som.
Men de har aldrig nämnt något om att deras son har denna problematik.
Anledningen till att jag vet det är att jag jag hört förskolepedagogerna prata om det och sett på mammans facebooksida att hon är med i en grupp för barn med ADHD.
Kan någon ge mig lite tips och råd om hur jag ska agera med det här barnet utan att göra det otrevligt för honom att vara här och utan att förvärra något?