• tjejen 85 nr 1

    spotta blod på gymmet..

    Hej!
    När jag träna nu tidigare på gymmet så spotta jag blod. Har lite ont i halsen så vet att jag egentligen inte ska träna då.. Min träningskompis säger att det inte är farligt att spotta lite blod då man tränat. Men skulle va skönt att höra det från fler. Blir så orolig =(

    Detta är vanligt va? Eller tror ni det kan vara farligt? Nä?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden spotta blod på gymmet..
  • Ramborg

    Hade jag varit du hade jag ringt sjukvårdsupplysningen. Att spotta blod låter inte friskt oavsett om det är på gymmet eller någon annanstans.


    42.
  • Ripper500

    Nej det är absolut inte normalt! Be din kompis läsa på lite!

    Händer det 1 gång kan det ex vara ett blodkärl som gått sönder pga hård ansträngning, inget farligt!

    Men händer det flertal gånger så är nåt fel

  • tjejen 85 nr 1

    Sjukvårdsupplysningen säger alltid att man ska åka till sjukhus och kolla upp. Dom måste i dom flesta fallen säga det.. Så känns inte som det är någon ide att ringa dom. Spottar ej blod längre. Men tycker det va läskigt ändå..

    Men läste detta när jag googlade lite: "haha händer alla, det är små blodblåsor i lungorna som spricker, det är typ en droppe blod som ger smaken. Men när du känner att det smakar blod ska man vila en stund annars kan mer blåsor spricka"

    Det va inte i närheten av mkt blod heller men läskigt ändå tycker jag :(

  • tjejen 85 nr 1
    Ripper500 skrev 2012-04-24 21:38:35 följande:
    Nej det är absolut inte normalt! Be din kompis läsa på lite!

    Händer det 1 gång kan det ex vara ett blodkärl som gått sönder pga hård ansträngning, inget farligt!

    Men händer det flertal gånger så är nåt fel
    Okej det har bara hänt nu & va inget mkt blod eller så det försvann efter att jag spottat 3 gånger. Men jag är väldigt nojig av mig när det gäller träning med halsont.. Men då borde jag kunna slappna av nu. Eller hur? :) Händer det igen uppsöker jag självklart läkare.
  • tjejen 85 nr 1

    Ska egentligen inte träna med halsont. Jag vet. MEN sommaren är ju här snart & jag är ganska nyanställd på förskola så är förkyld jämt och ständigt nu sen jag börja där :(

  • Ripper500

    Är nog ingen fara! Kan också vara ett ytligt blodkärl i tandköttet!

    Men ajabaja, träna inte med halsont! Vila då och vänta tills att du är frisk!
    Lär dig lyssna på kroppen!
    Tänk också på att när man är sjuk prioriterar kroppen att bota dig, inte bygga muskler!
    Ett träningspass kan snarare vara negativt för utvecklingen om du är sjuk!

  • Stefan99

    Hmm jag har börjat träna och upplever detta fenomen, framförallt vid träning där jag får upp pulsen rejält, typ 170 i puls.
    Är det blodkärl i näsan och eventuellt i munnen som spricker ?
    Eller kan det vara något allvarligare ?
    Efter träning och när jag duschar kan jag få upp stora slemklumpar med blod i.
    Har haft det så länge jag kan minnas.
    Min pappa vet jag fick operera sin näsa för att han hade näsblod vid ansträngning, tror dom brände av något i näsan på honom redan som ung.

Svar på tråden spotta blod på gymmet..