• Esping

Varför så få 'Tack till IVF-kliniken' osv i födelseannonser?

Jag läser alltid födelseannonserna i DN på helgerna, mest för att det är kul att se roliga/tokiga/konstiga/fina namn eller om det är någon som fått sitt åttonde barn eller så...

En sak som jag reflekterade över nu i helgen är hur ofta det står 'Tack till BM siochså' eller 'Tack till KK på sjukhus dittendatten'.

Men nästan aldrig 'Tack till IVF-kliniken'. Är inte det konstigt egentligen? Det är väl de man har mest att tacka, egentligen?

Eller är det så att man 'skäms' lite över att ha behövt ta IVF till hjälp och inte tycker det är något att skylta med, när det nu ändå är över?

Jag antar att många säkert tackar personligen istället, men kan ändå inte låta bli att undra.

Jag vet inte heller hur jag själv kommer göra när den dagen kommer.

• Svar på tråden Varför så få 'Tack till IVF-kliniken' osv i födelseannonser?
  • TheBlueRose

Alla vill väl inte gå ut med det...

För vissa är det ju väldigt privat..

Men jag skulle kunna tänka mig skriva det..Har aldrig tänkt på det överhuvudtaget..

• Baggs

Jag har sett EN sådan annons sen jag började skumma familjesidorna för några år sedan (när vänner och bekanta börjat skaffa barn) och jag minns att jag tänkte att det var starkt gjort av dem! Men är det inte så att många inte har berättat för sin omgivning att de har varit tvungna att hjälpa naturen på traven - och att det därför inte känns rätt att basunera ut det i tidningen?

Vi har varit väldigt öppna med att vi gjort IVF i vår omgivning - och jag är helt inne på att tacka vår IVF-klinik när det är dags att skicka in annonsen. Men tyvärr vet jag att det jag kommer att få mothugg av tex min mor, som inte vill acceptera att vi inte kan få till det själva och nog inte vill att hela världen skall veta. Men jag tycker att det är viktigt att man pratar om det och att medvetenheten om barnlöshet ökas - så därför tycker jag att fler borde göra det! Tacka IVF-klinikerna alltså!

Kram på er!

• Angla

Fast jag är inte mycket för offentliga tack. Tack är för mig ett mycket personligt ord som ges privat och direkt. Därför skulle jag aldrig tacka på ett i mina ögon så opersonligt sätt som i en annons.

• Esping

Eftersom vi berättat för familj och vänner skulle jag nog kunna tacka i en annons, litegrann för att de som inte vet men som säkert spekulerat, skulle kunna sluta spekulera och veta istället.

Sen håller jag med Angla, tackar gör man i mesta möjliga mån personligen. Retar mig alltid lite på de som sätter in dagens ros till typ pojkvän eller mamma, som de kan tacka personligen istället.

Ett 'offentligt' tack i tidningen skulle för mig snarare vara ett statement, ett sätt att vara öppen med vad vi gått igenom.

• Agronom

Man kan ju göra både ock (tacka både i annons och personligt)! Tror att anledningen till att man tackar i en annons är att man vill ge personen lite mer offentlig "creed" . När man jobbar inom vården så jobbar man mycket i det tysta, man förutsätts nästan ha sitt jobb som sitt kall och då kan det vara en extra sporre med ett mer offentligt tack!

• Agronom

Bara för att jag sett denna tråd så såg jag i morse, i vår lokaltidning, en babyannons med ett tack till Huddinge och IVF-enheten

• lys

har ett barn o gravid med nr2 båda ivf på carlanderska. I julas var jag där med ett lass tårtor och en liten julklapp till min favoritläkare.

• Månsson

Har också funderat på det där!
    Kommer definitivt att tacka personligen med present och besök, och är egentligen positiv till att göra ett statement, för det behövs. Men jag känner mig litet feg, eftersom "alla" man känner och någonsin har känt, folk som vill en väl och folk som vill en mindre väl, kommer att veta vad vi gått igenom och hur vi blivit gravida. Den största anledningen till att det gör mig tveksam är att jag ännu inte har kommit fram till om det är en nackdel för barnet att bli stämplad som IVF-barn.
    Vi tycker ju givetvis att det är ett fantastiskt och speciellt sätt att få barn på, som i sig är ett bevis på att barnet är väldigt efterlängtat, men man vet ju också att det finns många som tycker att det är ett suspekt och konstigt sätt att skaffa barn. Frågan är om man vill låta barnet bära bördan av att vi tycker att det är politiskt korrekt att göra ett "statement".
    Funderar på att döpa vår tjej till vår sista IVF-läkares namn som hyllning...kan det kompensera?

• Jola

Jag har faktiskt också tänkt på det där när jag läser vår lokala tidningar, dagens ros etc... Det är alltid olika avdelningar på sjukhuset som tackas av olika personer men aldrig fertilitetsenheten. Om/när vi får barn kommer vi förmodligen inte tacka personalen på avdelningen i födelseannonsen, men kanske i dagens ros eller liknande. Dels för att jag vill det för att visa min tacksamhet,och för jag tror att man blir glad som personal och för att jag tror att det kan ge hopp åt andra barnlösa par, att se att man lyckas...precis som här inne. jag bor i en liten stad och många människor kommer säkert att titta om jag skulle sätta ut mitt namn, men vi vet ju alla att ett sådant rykte sprider sig rätt fort. Men man kan ju samtidigt inte gå och vara tyst om barlöshet och IVF samtidigt som man vill att samhället ska börja prata om det mer och vara mer öppet om just detta ämne. Då tycker inte jag att man ska klaga. Är man inte öppen och pratar om det själv så kan man inte begära att andra ska göra det heller.

• Margaret

Man kanske skulle tacka Sveriges riksdag för att man får - om än efter lång tid- bekostat att göra IVF? nej, skämt å sido - tycker definitivt att man gör som man vill privat eller offentligt tack, det beror väl på hur man är som person. Men det är viktigt att få ut hur många som faktiskt genomgår IVF per år. Det är fortfarande känsligt och de som har mod och ork att berätta skall ha en stor eloge! Här på FL finns ett antal bloggare till exempel.

• Baggs

Måste bara förtydliga att vi definitivt kommer att tacka kliniken personligen också - en annons kan inte uttrycka den glädje och tacksamhet vi känner för denna fantastiska upplevelse vi fått ta del av så här långt!

Svar på tråden Varför så få 'Tack till IVF-kliniken' osv i födelseannonser?