• Sundream

Gravid med s.k hästskonjure

Hej! För tre år sen fick jag genom ultraljud veta att jag har en så kallad hästskonjure, dvs njurarna är sammanväxta till en stor. Detta var inget jag visste utan fick veta av en slump då jag var satt på utredning för upprepade svåra urinvägsinfektioner (det visade sig dock att de inte berodde på njuren). Läkaren (antar jag att han var) blev förvånad och hade aldrig sett nån sån förut. Han sa lite skämtsamt att jag var ovanlig och verkade inte speciellt bekymrad. Sen sa han att jag var ovanlig på två sätt. Njuren satt dessutom felplacerad och satt på framsidan magen i stället för ryggen. Jag var ensam med läkaren under hela undersökningen. Min mamma satt och väntade utanför och ingen sköterska var närvarande så ingen mer än jag hörde det han sa. Det sista han i farten sa när jag ganska uppgiven var på väg ut var att jag måste vara försiktig och inte få slag direkt på magen för då skulle njuren ta stryk. Jaha? Berättade i tårar allt för mamma och sen var det inte mycket mer med det, förrän jag var hos min husläkare på min lokala vårdcentral i nåt ärende. Jag nämnde det här om njuren och mycket riktigt hittade han journalen i datorn där läkaren som gjorde ultraljudet på mig (jag har tyvärr ingen aning om vad han heter) hade skrivit att jag har hästskonjure. Däremot stod det inte ett ord om att den satt på fel ställe eller att jag hela tiden måste iaktta försiktighet. Och nån ultraljudsbild gick det inte att få fram, men enligt min läkare skulle det ha stått i journalen om det var så och att jag måste ha hört fel. Vilket jag är helt säker på att jag inte gjorde. Har försökt få min husläkare att ge nåt uttalande om njuren och dess position flera gånger när jag har besökt honom i andra ärenden men jag får liksom aldrig nåt ordentligt svar! Borde han liksom inte kolla upp vem ultraljudsläkaren är, ringa honom och dubbelkolla? Det har runnit ut lite i sanden med tiden och jag har vant mig vid att inte veta. Det har inte spelat så stor roll för det är inga fel på njuren. Förrän nu. Nu är jag nämligen gravid i sjätte veckan och är både överlycklig och fullkomligt livrädd. Nånstans inom mig vet jag att jag måste ta bort det eftersom njuren kommer vara i vägen för livmodern, men jag kan ändå inte låta bli att tro och hoppas att det där med att den sitter fel bara var ett missförstånd och att allt kommer gå bra. Nu börjar snart barnmorske- och läkarbesök med prover och undersökningar och när jag tänker på det flippar jag verkligen ur! Jag kommer kräva att journalen från ultraljudet inklusive bilderna kontrolleras noggrant även om det har gått tre år, och jag ska göra allt jag kan för att läkaren som gjorde det kontaktar mig eller min läkare för att gå till botten med det hela. Men faktum kvarstår att han sa att min njure låg fram på magen och att den i så fall mycket riktigt skulle vara i vägen för en växande livmoder. Det verkar omöjligt att fullfölja en graviditet. Det är ovissheten som är värst, fakta får man acceptera och försöka leva med, men att gissa och inte ha en aning och dessutom inte tas på allvar i vården när jag frågar om det är otroligt påfrestande. Annars är jag en ganska lugn och trygg person som är naiv och har kämparglöd och är inte hypokondrisk eller negativ, men just nu känns det som om allt kommer gå åt helvete. Hur kan en läkare säga så där till en patient mitt under en ultraljudsundersökning? Och hur kan samme läkare helt låta bli att både skriva ner nånting om det, eller ens följa med ut till mamma och förklara? Oavsett så anser jag att han har begått ett fruktansvärt misstag för båda delarna är ju väldigt dåligt. Ljög/skojade han bara om att njuren låg fel eftersom han inte gjorde nån anteckning om det? Eller glömde han bars bort det? Finns det fler gravida eller som har varit gravida där ute med njure/njurar på fel ställe? Hur gick det? Går det överhuvud taget? Nån med liknande erfarenheter från nån undersökning? Och vad tycket ni om min lilla story? Ha det gött!

• Svar på tråden Gravid med s.k hästskonjure
  • camab

Hej Sundream,

Jag hoppas verkligen att allt löste sig till det bästa för din del, och är mycket nyfiken på hur det gick för dig?

Jag har nämligen en likande erfarenhet från min ultraljudsundersökning, med "diagnosen" hästskonjure felplacerad i bäckenbotten (fram till långt ner i magen). Detta fick jag konstaterat när jag var mycket unge, och läkaren sa att förmodligen kommer detta inte leda till några komplikationer, isf nära du blir äldre.
    Nu är jag äldre och har börjat tänka på detta allt mera.
    Skulle vara mycket tacksam om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Vänliga hälsningar

Svar på tråden Gravid med s.k hästskonjure