• LillaLivetIMagen

Tips på hur jag lär hunden sova på golvet!?

Har nu haft vår 5 månader gamla dvärgpinscher i en vecka, och han är verkligen världens mysigaste.

Problemet är bara att han hela tiden skall upp i sängen och sova där. Även om vi ser till att han sover i SIN bädd på golvet då vi somnar så befinner han sig hela tiden i sängen då vi vaknar på natten/morgonen. Innan han kom till oss sov han i bur på golvet så han har aldrig fått sova i säng tidigare.

Vi har såklart puttat/lyft ner honom på golvet när vi funnit honom i sängen. Men han är uppe ganska direkt igen.

Sambon har lätt tendens till allergi och därför vill vi ha honom på golvet för att inte väcka denna.

Frågan är nu hur vi skall lära honom sova på sin bädd på golvet?

Undrar om någon har tips till oss hur vi skall göra? Fortsätta lyfta ner honom så han förstår eller skaffa bur och placera honom i på natten?

• Svar på tråden Tips på hur jag lär hunden sova på golvet!?
  • Emmeliina

Om han har sovit i bur tidigare så hade jag nog köpt det så han känner samma trygghet nu också. Många hundar sover i bur (öppen såklart) för det är deras trygghet.

Nicole 110322 <3
  • Adidas16

Jag skulle kämpat med att lyfta ner varje gång, om man ligger vaken i sängen skulle jag försökt förhindra det innan han är uppe i sängen. Men han är ju smart och hoppar upp när ni sover. Då är det betydligt svårare. En bur tycker jag inte en hund ska behöva befinna sig i. Men nu läser jag ju att ni får problem med allergi och det är inte bra. Jag skulle antingen köpa kompostnät och ha rund hans bädd (mycket större yta än en bur) eller skulle jag vänja av honom att sova i enskilt rum. Hundar vänjer sig fort bara det är en bestämd hand så man inte bryter de nya reglerna.

Själv har vi en Siberian husky valp och om jag vill att hon ska sova på golvet hela nätterna så får jag gå upp och kissa henne 3 ggr per natt och där har jag gjort valet att hon får sova i sängen. Dock av erfarenhet när hon blir äldre hoppar hon troligen ner för värmen. Det har redan hänt många gånger. Men vi startar alltid kvällen med att hon sover på golvet då vi brukar kolla lite på TV innan (någon timme) sen kvällskissa sen lyfter jag upp henne i sängen. Så hon får bara komma upp på våra villkor annars är hon på golvet.

• dezibel

Bur är olagligt om ni stänger burdörren och han lär ju inte stanna i den om dörren är öppen. Gör en större hage av kompostgaller och sov några nätter med valpen på golvet.

• LillaLivetIMagen

Alternativet bur var sim trygghet för honom, absolut inte att stänga den utan ha dörren öppen.
    Men antar att vi får ta en tuff period med nedlyft så att han förstår. Tillslut lär han fatta. Bara att ha tålamod :)

Men mer tips önskas om någon har!

• Adidas16

TS vet du om buren verkligen var öppen? För om vi säger att den var stängd varje natt så innebär det att du kanske lägger pengar på en dyr bur (dem är inte billiga väl?) som kanske istället ger hunden ångest och nej inte nu igen. Och vill verkligen inte tillbaka till det? Kompostgaller kostar 99 kr oftast för fyra delar anser jag som ett billigt och bra alternativ.

• LillaLivetIMagen
    Adidas16 skrev 2012-04-25 10:06:51 följande:
    TS vet du om buren verkligen var öppen? För om vi säger att den var stängd varje natt så innebär det att du kanske lägger pengar på en dyr bur (dem är inte billiga väl?) som kanske istället ger hunden ångest och nej inte nu igen. Och vill verkligen inte tillbaka till det? Kompostgaller kostar 99 kr oftast för fyra delar anser jag som ett billigt och bra alternativ.
    Jag har ingen aning hur uppfödare gjort. Men vi har en bur i bilen som vi skulle kunna testa. Men har införskaffat mig kompostgaller idag som jag skall prova inatt att ha precis jämte mig med bädden i. Hoppas att det fungerar bra, och även om han är lite "ledsen" så vänjer han sig.
    Att placera honom i ett eget rum och bannlysa honom från sovrummet är inget alternativ då vi är hans flock och han behöver den tryggheten från oss. 
  • Norris

Jag har också en dvärgpinscher och hon sover i sängen med oss varje natt. För oss är det ok så vi har aldrig provat nåt annat. Det tipset jag kan ge är att lägga en hundbädd i er säng så han vänjer sig att sova i den och sen flytta ner den på golvet. Sen kanske även lägga en liten filt i bädden så han kan gossa in sig i den. :)

Lycka till!

• LillaLivetIMagen

Inatt sov han på golvet innanför kompostgaller. Gallret var placerat precis jämte mitt huvud och jag kunde lätt sträcka ut handen och gosa om han blev ledsen. Han gnällde lite inatt och då vart vi ute och kissade och sen lite gnäll på morgonen, men över lag gick det superbra! Känns kanon och han vänjer sig absolut :)

• frågande66

Tycker att bestämmelser o regler är lite roliga faktiskt. Bur är ej ok men kompostgaller. Vad är igentligen skillnaden? Hunden är ju inlåst i bägge.

Nu till frågen.

Putta ner honom varje gång han kommer upp. Tillslut så lär han sej att det inte är tillåtet att hoppa upp i sängen. I en förlängning lär honom att fråga om lov(menar inte att få ligga i sängen för där vill ni ju inte ha honom) . Dvs han frågar o ni ger tillåtelse. Det har man nytta av i flera situationer.    

• Norris

Jag tycker inte att man kan jämföra komposgaller med bur. Buren är mindre och har tak vilket gör att det blir mer instängt.

• LillaLivetIMagen

Om man nu inte får ha kompostgaller, då måste ju hundgård också förbjudas? För då är hunden också inlåst. Likaväl hund i koppel går ju inte för det begränsar också hundens frihet?

Det finns väl självklart gränser. Men jag ser inget negativt med att inhägna så länge hunden mår bra?
    Några som åker på bilsemester och tar med hunden i bur skulle ju i så fall inte få det heller? Bättre lämna hunden ensam hemma, lös på tomten?

• Adidas16

De går ju inte ens jämföra. I en bur kan ju hunden inte "röra" på sig i samma utsträckning eller ligga hur han/ hon vill då det är stor skillnad på storleken. Detta handlar om en dvärgpinscher valp så kompostgaller med fyra sidor räcker väl. Till skillnad om vi skulle ta en stor ras kanske skulle behöva 6 sidor.

Sedan nästan alla raser "smita" från kompostgaller. När vi har vårt uppe till våran siberian husky valp så klättrar hon över direkt. Och detta med att smita är bra att dem kan till exempel om det skulle hända något som en brand och de kan springa iväg men i en bur så sitter den där helt inlåst och kan inte fly från farorna som faktiskt kan uppkomma.

• LillaLivetIMagen
    Adidas16 skrev 2012-04-26 14:26:21 följande:
    De går ju inte ens jämföra. I en bur kan ju hunden inte "röra" på sig i samma utsträckning eller ligga hur han/ hon vill då det är stor skillnad på storleken. Detta handlar om en dvärgpinscher valp så kompostgaller med fyra sidor räcker väl. Till skillnad om vi skulle ta en stor ras kanske skulle behöva 6 sidor.

Sedan nästan alla raser "smita" från kompostgaller. När vi har vårt uppe till våran siberian husky valp så klättrar hon över direkt. Och detta med att smita är bra att dem kan till exempel om det skulle hända något som en brand och de kan springa iväg men i en bur så sitter den där helt inlåst och kan inte fly från farorna som faktiskt kan uppkomma.
    Håller absolut med dig! Och som sagt gick det jättebra inatt och inte en tendens till att klättra. Utan han gnällde lite, jag "trösta" och sa till honom att lägga sig och han gjorde den, visst med stora suckar men annars ingenting :)
  • Adidas16
    LillaLivetIMagen skrev 2012-04-26 14:33:05 följande:
    Håller absolut med dig! Och som sagt gick det jättebra inatt och inte en tendens till att klättra. Utan han gnällde lite, jag "trösta" och sa till honom att lägga sig och han gjorde den, visst med stora suckar men annars ingenting :)
    Låter ju som en riktigt bra start! Sedan kommer han bli så himla van att sova i sin egna bädd så även att kompostgallret är borta så kommer han sova där. Så träning ger färdighet. Lycka till :)
  • LillaLivetIMagen
    Adidas16 skrev 2012-04-26 14:46:09 följande:
    Låter ju som en riktigt bra start! Sedan kommer han bli så himla van att sova i sin egna bädd så även att kompostgallret är borta så kommer han sova där. Så träning ger färdighet. Lycka till :)
    Ja :) Kommer använda galler ett tag och sedan testa ta bort, funkar det inte då får jag ta fram det igen tills han lär sig. Allt går med tålamod och kärlek :) Tack!
Svar på tråden Tips på hur jag lär hunden sova på golvet!?