• lilyros

Kolik eller inte?

Är en smula förvirrad om vårt barn har kolik eller inte. Vart man en läser så har hon dessa symptom, drar benen mot magen, krampar och blir röd i ansiktet. Däremot går hon att tröstas om vi studsar med henne på pilatesbollen och går och bär henne i bärsjalen, hon går alltså att få tyst på.
    Hon ligger ofta och krampar och har sig även när hon sover :( 

• Svar på tråden Kolik eller inte?
  • TheLightOfMyLife

Det är inte kolik, det är magknip. Spädbarns massage hjälper, semper magdroppar och minifom.
    Massage kan du googla, hjälper mycket

• lilyros

Har provat allt utan resultat tyvärr :( Och igår bajsade hon bara en gång, tidigare har det ändå varit flera ggr per dag. Har även provat windi pysventil.

• TheLightOfMyLife

Det ger sig med tid. Kolik är det inte... Då skriker barnet 3 h i streck och man kan inte trösta.
    Nästan alla bebisar har magknip, tarmarna är omogna.

Ammar du? Mycket viktigt att undvika gasbildande mat. Sen kan det vara att bebben inte tåler komjölksprotein.

• TheLightOfMyLife

Om du ammar så är det normalt att bebben inte bajsar på en hel vecka även om denne bajsat x antal gånger per dag förut.

Hade samma problem som dig men det gav sig när ja slutade äta gasbildande mat så som lök, broccoli, bönor med mera.

Om du inte ammar så kanske satsa på en kolik flaska, rekommenderar starkt Tommiee tippee!

Sen brukar problemet försvinna när de blir ca 3-4 månader. Då är tarmarna färdigutvecklade.

• Nr 1 2012

Hej!

Hur gammal är din bebis?

Min dotter var en riktig bajsbebis från start, men när hon blev 2 veckor ändrades detta och hon blev så som du beskriver din bebis. Jag slutade dricka kaffe, äta lök,bönor, choklad och trappade sedan upp detta succesivt. Jag började även ge minifom och semper magdroppar, det tog nog ca 5 dagar innan jag såg skillnad och ytterligare 2 veckor innan hon blev helt "bra".

Jag började även lägga henne på mage och hade henne "sittandes" i knät, då fick hon lättare ut gaserna. Nu är hon 10 veckor och jag har slutat med dropparna och jag kan även äta och dricka allt igen. Så det var antagligen bara omoget tarmsystemGlad  Men var noga med att rapa din bebis efter varje måltid och gärna även när bebisen "pausar".

Min dotter fick den värsta magknipen på kvällarna så bvc rådde mig till att ta en promenad vid den tiden det brukar starta för att "bryta" mönstret. Promenaden fick min dotter att slappna av så efter varje promenad blev det en bajsblöja.

Jag använde mig av amningsnapp men slutade även med den då de kan bidra till magknip.

Oj vad långt det blevSkäms Hoppas knipet går över snart!        

• skogsvitter

Kolik är bara en medicinsk definiton för när ett i övrigt friskt spädbarn skriker otröstligt i 3 timmar eller mer, minst 3 dagar i veckan utan synbar anledning.

Det du pratar om är magknip. Inte kolik.

Kolik är ingen åkomma. Det betyder bara att bebisen skriker.

• skogsvitter

Nästan alla bebisar har magknip, vissa ofta och vissa bara ibland. Det verkar ju uppenbarligen inte vara några större problem för henne om hon går att trösta. Jag skulle inte oroa mig om jag var du. Det går över.

• skogsvitter
    FruOlsson1 skrev 2012-04-25 11:22:22 följande:
    Sen brukar problemet försvinna när de blir ca 3-4 månader. Då är tarmarna färdigutvecklade.
    Det är kolik som man säger brukar försvinna efter 3-4 månader. Magen kommer i ordning betydligt snabbare än så hos de allra flesta. TS bebis är ju precis nykläckt, skulle tippa på att det bara tar ett par veckor till så är magen betydligt lugnare. Att bajsandet redan börjar bli mer regelbundet är en signal på det (om det fortsätter vara ca 1 gång om dagen).
  • lilyros

Hon är 5v i morgon. Hon har gnytt och krampat extremt mycket sedan tisdags då det var då hon bajsade senast. Som jag skrev tidigare har hon innan dess bajast flera gånger på dagen och natten. Man blir ju lätt lite orolig. Skall höra med BVC idag.

Något jag inte förstår med kolik är att det står att "skriker mer än tre dagar i veckan utan synbar förklaring". Men en synbar förklaring är väl kramperna och att bebisen har strul i mage och tarmar?

• TheLightOfMyLife

Var inte orolig, visst det gör ont i mamma hjärtat men det är ingen fara med henne. Min son gick från att bajsa 2 ggr/ dag till 1 ggn på 10 dagar. När tarmarna och allt det där hade " mognat" började han bajsa igen varje dag. Men det tog 2 månader. Tyvärr är det inte så mkt man kan göra åt.

• Emma väntar

Vår dotter krystar och krampar mkt, fra i sömnen. Men hon blir sällan otröstligt ledsen. Hon är 6 v och har låtit så sedan födseln. Hoppas det ger med sig snart! Ts- låter inte som kolik.

• skogsvitter
    lilyros skrev 2012-04-26 08:23:56 följande:
    Hon är 5v i morgon. Hon har gnytt och krampat extremt mycket sedan tisdags då det var då hon bajsade senast. Som jag skrev tidigare har hon innan dess bajast flera gånger på dagen och natten. Man blir ju lätt lite orolig. Skall höra med BVC idag.

Något jag inte förstår med kolik är att det står att "skriker mer än tre dagar i veckan utan synbar förklaring". Men en synbar förklaring är väl kramperna och att bebisen har strul i mage och tarmar?
    Ja det är en synbar förklaring, därför är det inte kolik. Utan magknip.
    Kolik behöver ju inte bero på strul i magen. Men om det beror på det så är en förklaring ofta tex allergi och inte bara "normal magknip".
Svar på tråden Kolik eller inte?