• Anonym

Jag "rasar" i vikt, men hur är det möjligt (diet)?

Jag har en liten undran som kanske ni som är bra på fysiologi kan hjälpa mig med.

Jag är 164 cm lång och vägde 62.5 kilo när graviditetskilona försvann (det som alltid försvinner när barnet är ute). Vågen har stått stilla i ca 1 år, trots träning och bra mat.

Så jag bestämde mig för att skära ner lite på kolhydraterna. Inte på LCHF-nivå, men mycket mindre än tidigare. Jag räknade med att gå ner ca 0.2-0.5 kg/vecka eftersom jag inte har någon övervikt.

MEN. Vecka 1 gick jag ner 1 kg (trodde mycket var vatten). Vecka 2 gick jag ner 1.1 kg och vecka 3 (denna veckan) gick jag ner 0.8 kg. Jag har alltså tappat 2.9 kg på 3 veckor.

Hur är detta möjligt? Jag äter lika många kalorier som jag gjorde när vågen stod stilla. Jag dricker ca 2 liter vatten om dagen och är inte uttorkad. Och jag tränar ungefär lika mycket (kanske lite mer) än tidigare. Löpning 3 dagar vecka, långpromenad med barnvagn 2 dagar vecka.

Jag tycker inte själv att det borde vara möjligt att gå ner så pass mycket när man inte väger så mycket. Kan det vara muskler som försvinner?

Någon som har något bra svar på detta?

• Svar på tråden Jag "rasar" i vikt, men hur är det möjligt (diet)?
  • Anonym

Om du tränar kan det knappast vara muskler som försvinner. Däremot är det ju bra att dra ner på kolhydrater, det är säkert orsaken.

• Anonym

Men vad äter du då? Kan du skriva hur en matdag ser ut?

• Jojjanna

Jag har hört att det är vanligt att gå ner 3 kg snabbt när man går på LCHF, det har med vattnet i kroppen att göra. När man börjar med kolhydrater igen kommer dessa 3 kg tillbaka ganska snabbt tyvärr. Så det är egentligen viktnedgången utöver dessa kilon som "räknas".

• Anonym
    Jojjanna skrev 2012-04-25 10:25:53 följande:
    Jag har hört att det är vanligt att gå ner 3 kg snabbt när man går på LCHF, det har med vattnet i kroppen att göra. När man börjar med kolhydrater igen kommer dessa 3 kg tillbaka ganska snabbt tyvärr. Så det är egentligen viktnedgången utöver dessa kilon som "räknas".

Fast då måste man komma in i  ketos och det gör man inte bara för att man minskar kolhydraterna.
  • eulalian

Jag har varit likadan. Fast jag har inte tränat eller rört mej alls. 1-2 kg/månad har jag gått ner fast det är ett år sen förlossningen. Äter som vanligt och inte gått på någon diet. BMI 22 så är inte överviktig även om jag gärna går ner lite mer. Bara att tacka och ta emot! :D

Nu 157 cm och 57 kg. Efter förlossning 62 kg

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-25 10:11:37 följande:
    Men vad äter du då? Kan du skriva hur en matdag ser ut?
    Ok...

Frukost:

1.5 dl fullfet yoghurt med ca 1 matsked havregryn och 1 matsked linfrö
    Två koppar kaffe med mjölk

Mellanmål:
    Två skivor rökt skinka, 20 gram brieost och 20 gram soltorkade tomater i olja

Lunch
    1 dl ris/pasta med en portion kött/fisk/kyckling och ev sallad med dressing

Mellanmål:
    Ett kokt ägg/en bit ost + kaffe

Middag:
    1 dl ris/pasta med en portion kött/fisk/kyckling och ev sallad med dressing

Detta blir ca 1200 kcal totalt. Om jag tränar så brukar jag äta något mer, och ofta en halv banan innan passet.
  • Anonym
    Jojjanna skrev 2012-04-25 10:25:53 följande:
    Jag trodde det var vätska första veckan. Men jag dricker MYCKET och jag är absolut inte uttorkad så jag har svårt att tro att det skulle vara vätska tre veckor i rad. Om jag gått ner 3 kilo första veckan så skulle det absolut kunna vara vätska, men inte över längre tid.
  • MadlenA

Kroppen gör först och främst av med kolhydrater i andra hand fett och sist protein. Äter man mindre kolhydrater gör sig kroppen snabbare av med fettet.
    Att det skulle vara muskelmassa du gått ner är uteslutet eftersom du äter ganska mycket protein. Vätska är det antagligen inte heller eftersom det inte är någon drastisk uteslutning av kolhydrater.

• Anonym
    MadlenA skrev 2012-04-25 22:22:58 följande:
    Kroppen gör först och främst av med kolhydrater i andra hand fett och sist protein. Äter man mindre kolhydrater gör sig kroppen snabbare av med fettet.
    Att det skulle vara muskelmassa du gått ner är uteslutet eftersom du äter ganska mycket protein. Vätska är det antagligen inte heller eftersom det inte är någon drastisk uteslutning av kolhydrater.
    Så du menar att det kan vara fett då? Det vore ju naturligtvis fantastiskt men känns så främmande eftersom vågen stått stilla så länge.

En undran jag haft är om jag varit "allergisk" mot kolhydrater eftersom det först nu, när jag skurit ner på dem som det händer något med kroppen.
  • Anonym

Idag stod vågen stilla. Jag är faktiskt lättad, även om det låter konstigt. Mensen är på väg och jag vet att jag brukar gå upp i vikt då + att jag blivit förkyld.

Känns bra att kroppen verkar "svara" på ett normalt sätt och inte bara tappar kilon oavsett

• MadlenA

Det är antagligen till största delen fett ja. Det är bra att du inte tagit bort kolhydraterna helt, kroppen och framförallt hjärnan behöver sin del.

Att skära ner på kolhydrater och äta magert kött är det absolut bästa för att gå ner i vikt, plus att blodsockret blir jämnare (och även humöret) under dagen. Jag mår jättedåligt av för mycket kolhydrater, känner mig hyper och i allmän obalans. En form av allergi kanske?

Det är viktigt (Enligt all forskning) att äta frukt och grönt så det ska man fortsätta med, man ska må bra också inte bara rasa i vikt! LCHF är alldeles för drastiskt enligt mig och i längden tror jag ingen människa mår bra av det!

Lycka till

• Anonym
    MadlenA skrev 2012-04-26 10:59:57 följande:
    Det är antagligen till största delen fett ja. Det är bra att du inte tagit bort kolhydraterna helt, kroppen och framförallt hjärnan behöver sin del.

Att skära ner på kolhydrater och äta magert kött är det absolut bästa för att gå ner i vikt, plus att blodsockret blir jämnare (och även humöret) under dagen. Jag mår jättedåligt av för mycket kolhydrater, känner mig hyper och i allmän obalans. En form av allergi kanske?

Det är viktigt (Enligt all forskning) att äta frukt och grönt så det ska man fortsätta med, man ska må bra också inte bara rasa i vikt! LCHF är alldeles för drastiskt enligt mig och i längden tror jag ingen människa mår bra av det!

Lycka till
    Nej, jag tror inte heller att LCHF är något för mig, även om många verkar tycka att det är jättebra. Inte bara för vad det gör med kroppen, men också för att jag vill kunna leva ett normalt liv med min man och barn
Svar på tråden Jag "rasar" i vikt, men hur är det möjligt (diet)?