Jag "rasar" i vikt, men hur är det möjligt (diet)?
Jag har en liten undran som kanske ni som är bra på fysiologi kan hjälpa mig med.
Jag är 164 cm lång och vägde 62.5 kilo när graviditetskilona försvann (det som alltid försvinner när barnet är ute). Vågen har stått stilla i ca 1 år, trots träning och bra mat.
Så jag bestämde mig för att skära ner lite på kolhydraterna. Inte på LCHF-nivå, men mycket mindre än tidigare. Jag räknade med att gå ner ca 0.2-0.5 kg/vecka eftersom jag inte har någon övervikt.
MEN. Vecka 1 gick jag ner 1 kg (trodde mycket var vatten). Vecka 2 gick jag ner 1.1 kg och vecka 3 (denna veckan) gick jag ner 0.8 kg. Jag har alltså tappat 2.9 kg på 3 veckor.
Hur är detta möjligt? Jag äter lika många kalorier som jag gjorde när vågen stod stilla. Jag dricker ca 2 liter vatten om dagen och är inte uttorkad. Och jag tränar ungefär lika mycket (kanske lite mer) än tidigare. Löpning 3 dagar vecka, långpromenad med barnvagn 2 dagar vecka.
Jag tycker inte själv att det borde vara möjligt att gå ner så pass mycket när man inte väger så mycket. Kan det vara muskler som försvinner?
Någon som har något bra svar på detta?