• Webbredaktör Annelie

    Köper du present till fröken?

    Ger du / bidrar du till present vid avslutningar eller andra tillfällen till barnens lärare (förskolan eller skolan)?

    Berätta, varför, varför inte. Hur tänker du nu när det snart är dags för skolavslutningar, avtackning på förskolan eller är det kanske fritidsaktiviten som tar sommarledigt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper du present till fröken?
  • annca

    Javisst! De är värda lite extra uppskattningt  för att de står ut med och verkar tycka om sitt slitiga jobb!


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • sasso78

    Gav inte nått i julas till barnens förskollärare men tänker nog göra det nu till sommarlovet, nån blomma eller nåt gott kanske. Om det inte startar en insamling, då ger jag inget eget.

  • Hannah76

    Ja. Det brukar alltid vara insamlign till en gemensam present. Tycker det är en fin gest. Till sommaravslutningen nu har min dotter bestämt att vi ska ge hennes lärare även en egen present, hon går vidare till en annan skola och vill tacka för allt stöd hon har fått. Och jag med =)

    Ser inget fel i att visa lite extra uppskattning.

  • Linda1976
    annca skrev 2012-04-25 10:25:11 följande:
    Javisst! De är värda lite extra uppskattningt  för att de står ut med och verkar tycka om sitt slitiga jobb!
    Instämmer.

    "Skolavgifter" är förbjudet, men jag är glad att kunna bidra till presenter, skolutflykter osv... Allt för att göra det lite roligare för både barn och personal på stället där min dotter vistas stora delar av sin vakna tid. Jag betalar gärna extra för både det ena och det andra. 
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Mrs Firren

    Nä, inget. Jag ser till att ge dem uppskattning under hela året istället. Jag försöker ge dem positiv feedback på det de gör och berätta hur mycket vi uppskattar det jobb de gör med vårt barn. Jag tycker det är mer värt att ge dem beröm och input under resten av året. Så hade jag velat ha det på ett jobb iaf, hellre beröm och uppskattning då och då av en kund än en (sketen) blomma när jobbet var klart. Tycker jag.

  • Minza83

    Nej. Vi har aldrig blivit "tillfrågade" att bidra, så då har vi inte heller gjort det.
    Vidare så betalar vi för att ha våra barn på fsk..... dvs pedagogerna får ju redan lön för sitt arbete ;)
    men visst - skulle vi bli tillfrågade så skulle vi bidra, men nu har fallet inte varit så! 

  • cloudberry79

    Som lärare måste jag säga att feedback och samtal med föräldrar slår alla bullkransar och blomarrangemang, men visst är det trevligt att veta att man gör något bra för barnen! Det är en sak att göra sitt jobb, en annan att göra det bra, men i lönekuvertet syns ingen skillnad däremellan Sonens pedagoger är underbara människor och det får de både höra av oss och en blomma i slutet för.


    Sur, grinig och på smällen.
  • Linda1976
    cloudberry79 skrev 2012-04-25 11:49:32 följande:
    Som lärare måste jag säga att feedback och samtal med föräldrar slår alla bullkransar och blomarrangemang, men visst är det trevligt att veta att man gör något bra för barnen! Det är en sak att göra sitt jobb, en annan att göra det bra, men i lönekuvertet syns ingen skillnad däremellan Sonens pedagoger är underbara människor och det får de både höra av oss och en blomma i slutet för.
    Det ena utesluter inte det andra, som tur är
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • pigglet

    Är förskollärare själv - men nej. Inte annat än att jag lägger pengar om någon annan ser till att det skramlas till något.
    När barnen slutar på förskolan har jag fixat något (om det inte funnits något gemensamt). 

  • Dr Mupp

    Nej och jag anser att det där insamlandet skuell kunna komma barnen till nytta istället. Dessa 20-50 kr var vi ska lägga skulle kunna räcka till nått trevligt om barnen fick pengarna.

     


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • La Lola

    Alltid.
    Det brukar röra sig om 20 kr per familj.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • msmalin

    Om jag tycker att läraren eller personalen på fsk gjort ett bra jobb. Tagit hand om mina barn på ett bra sätt ger jag gärna någon present för att visa min uppskattning. Jobbar själv inom förskolan och de små gåvorna är uppskattade men inget måste. När barnen slutat fsk eller ska byta lärare så ger jag alltid en avtacknings gåva.

  • CeeJay

    Ja, ibland.

    Ibland har det varit organiserat där flera familjer köper tillsammans och då lägger jag nästan alltid pengar. Sist när stora tjejen slutade i "nollan" så hade vi helt glömt bort det och kom tomhänta.  

  • Linda1976
    Dr Mupp skrev 2012-04-25 20:01:42 följande:
    Nej och jag anser att det där insamlandet skuell kunna komma barnen till nytta istället. Dessa 20-50 kr var vi ska lägga skulle kunna räcka till nått trevligt om barnen fick pengarna.

     
    Vi lägger minst en 100-lapp i klasskassan så att barnen kan komma iväg på utflykter, teater mm.
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • FruSen

    Inte alltid. Jag brukar inte ge något inför sommaren. Däremot får de alltid en julklapp. Det betyder dock inte att jag inte visar min uppskattning resten av terminen.

  • Aston

     Klassföräldrarna fixar det. Vi betalar en summa till klasskassan och klassföräldrarna köper presenter och fixar fika.

  • Jagbyttenick

    Måste ju inflika att när jag läste juridik så var vår lärare bestämd med att man inte får ge offentliganställda gåvor överhuvudtaget eftersom det kan räknas som bestickning, oavsett hur lågt värde.
    Man vill ju inte att det ska kunna uppstå misstankar om att just de barnen vars föräldrar ger gåvor blir särbehandlade.
    Enda gången det kunde vara okej var om samtliga föräldrar samlade ihop och gav en gåva till lärare/förskollärare, men då var det tvunget att det verkligen var samtliga så att ingen blev utanför.


    You can't write if you can't relate
  • spettakel

    Nej, känns lite som gräns till muta, ärligt talat, även om det är gemensamt. Det är kanske en fin gest men skulle hellre ge ett tackkort.

    Har varit med om flertalet insamlingar genom åren och när det är nån eller några som inte har velat (eller kunnat!) ge så har det blivit väldigt olustig stämning i föräldragruppen, nästan som utfrysning eller mobbing. 

    Är väl lite som det där med fruktstunden, föräldrar som inte har det så bra ställt har inte kunnat köpa frukt varenda dag, så sitter det vissa barn utan frukt. Vad ger det för signaler egentligen?

    "haha, jag har frukt, inte du, du får inte vara med i vår fruktgrupp!"

    Ofta i såna där insamlingsgrupper är det några få som är fruktansvärt drivande och kör med härskarteknik och utmobbning mot de som inte vill eller kan ge bidrag till presenter.

Svar på tråden Köper du present till fröken?