• Konvaljen

Agraffer eller stygn, för- och nackdelar?

Jag är snittad två gånger, agraffer båda gångerna. Allt har gått bra, mitt ärr (har bara ett) har läkt väldigt fint och syns knappt idag, 20 månader efter sista snittet. Nu ska jag snittas igen med tredje barnet i slutet av sommaren och har då funderat på detta. Jag hör många som säger att de inte vill ha agraffer, själv har jag aldrig fått frågan, men undrar nu om det finns fördelar och nackdelar med olika sätt att bli ihopsydd/ihophäftad?

Vilken erfarenhet har ni?

• Svar på tråden Agraffer eller stygn, för- och nackdelar?
  • lycka 4

Jag har blivit sydd 2 gånger och haft agraffer en gång. Jag sa redan vid förra snittet att jag inte ville ha agraffer igen.
    två av mina agraffer lossnade så det läckte sårvätska och blev infekterat. Ärret som va fint fick in inbuktning i ena hörnet.
    Jag tyckte att det inte kändes skönt med dom om jag jämför med stygngen. Smaken är som baken men för mig blir det sygn även denna gång.

• Suri

Tror det är svårt att få välja. Verkar som att olika kirurger (eller vem det nu är som syr/häftar) föredrar olika sätt. Jag sydde första gången. Otroligt fint, stygnen på insidan. Det syndes knappt. Med agraffer såg jag ut som en halloweenpumpa, såret vätskade, stank, jag hade ont, läkningen tog längre tid osv. Önskade att få bli sydd men hon sa bara nej...

• lycka 4

På vissa ställen tror jag dom tar hänsyn till det . Jag hade turen när jag snittades för tredje gången att läkaren sa att som slutat använda sig av agraffer .

• Konvaljen

Tack för era inlägg.
    Jag tror att jag skulle få välja, har fått den uppfattningen att det är väldigt flexibelt med det mesta. Det är ju också mitt tredje snitt.

Finns fler erfarenheter?

• Ellikapellika

Jag har blivit sydd två gånger och fått agraffer en gång.
    Andra snittet fick jag agraffer, men de skavde och stacks och såret vätskade mer. Tredje snittet bad jag dem sy och de gjorde de så gärna. Ska be om att bli sydd denna gången också.

• lycka 4
    Ellikapellika skrev 2012-04-26 14:18:57 följande:
    Jag har blivit sydd två gånger och fått agraffer en gång.
    Andra snittet fick jag agraffer, men de skavde och stacks och såret vätskade mer. Tredje snittet bad jag dem sy och de gjorde de så gärna. Ska be om att bli sydd denna gången också.
    Haha exakt samma här juh, andra agraffer  bad dom sy vid trean och kommer be dom sy även denna gång =)
  • sagoslott

Jag har två snitt, första gången med agraffer och andra med stygn. Jag har två ärr för det första ärret låg ganska långt upp så läkaren trodde det skulle vara snyggare att lägga det längre ner. Båda ärren är lika fina och jag var inte besvärad av något av det. Tråden försvann av sig själv, men agrafferna tog dem bort... det var nog den enda skillnaden för mig.

Svar på tråden Agraffer eller stygn, för- och nackdelar?