• Äldre 25 Apr 12:06
    9008 visningar
    5 svar
    5
    9008

    Hur arbetar förskolan/skolan kring etnicitet?

    Vilken betydelse har etnicitet för barnens lärande och uppväxt? Hur arbetar man med detta i förskolan idag? Någon som vet?

  • Svar på tråden Hur arbetar förskolan/skolan kring etnicitet?
  • Äldre 25 Apr 12:14
    #1

    Jag vet bara att min sons förskola inte gör någon skillnad mellan barnen. De arbetar med varje barn och dess behov individuellt. 


  • 201204­19
    Äldre 25 Apr 12:16
    #2

    På mitt barns dagis är ca 80% invandrare.
    Men själva pedagogiken följer en plan och är inte etnicitetsbaserad. 


    Stöd gärna Downföreningen. Alla har en åsikt.
  • Äldre 25 Apr 16:02
    #3

    Etniciteten har stor betydelse även om den sällan diskuteras. På lärarutbildningen läste vi ett momen om just detta och man har sett att utbildningssystemet är anpassat efter medelklassens vita barn, de sätter normen och man anpassar i regel språk och aktiviteter efter dem. Det är också så att barn med annat modersmål inte får sitt förstaspråk uppmärksammat. På så sätt reproduceras klassklyftorna snarare än att utbildningen blir en utjämnande faktor.

    För att motverka dessa influenser görs flera aktiviteter, några exempel:
    Man gör kartor över var alla kommer ifrån
    Man sätter upp flaggor från alla barns länder
    Man använder språket (vi räknar på finska och engelska ibland då vi räknar barn i samlingen eller räknar in en låt)
    Man är intresserad och frågar mycket om barnets hemland
    Man kan hylla andra högtider
    Väljer böcker utanför den vita heteronormen

    Osv.

    Många aktiviteter är bra, det är dock medvetenheten hos personalen som är nyckeln.

  • Äldre 30 Apr 15:11
    #4

    Vilka bra aktiviteter :)
    Jag tycker detta är viktigt och jag hoppas att många förskolor arbetar med detta. Enligt läroplanen för förskolan ska medvetenheten om den egna kulturen och delaktigheten i andras kulturer bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Genom arbetet i förskolan ska varje barn få möjlighet att känna delaktighet i sin egen kultur och utveckla känsla och respekt för andras kulturer.  

  • Sofie8­9Gbg
    Äldre 2 Sep 22:58
    #5

    Nu vet inte jag exakt vad du menar med etnicitet. Man gör inte skillnad på barnen baserat på deras hudfärg. Däremot brukar man uppmärksamma de olika språk och kulturer som finns i barngruppen på ett positivt sätt.

Svar på tråden Hur arbetar förskolan/skolan kring etnicitet?