• LisaW111

vilken typ cykel skulle ni köpa till en 2,5 - 3 åring?

Hej,

funderade lite på att köpa någon form av cykel nu till våren/sommaren. 
    Vad har ni (om några) cyklar för era små i den åldern? Ska det vara en trehjuling? Eller ska man våga sig på en sparkcyckel eller rent utav en riktig minicyckel med stödhjul??
    Då vi inte har någon vet jag ej hur duktig hon är i dagsläget. På dagis har jag ju sett henne cykla runt på deras trehjulingar iaf. Eller är det för tidigt kanske? Bättre att vänta till nästa sommar? Någon med åsikter?

Det gäller då EJ i någon riktig trafik utan på vår gård och i en park vi bor alldeles bredvid.

Tacksam för några erfarenheter        

• Svar på tråden vilken typ cykel skulle ni köpa till en 2,5 - 3 åring?
  • LisaW111

ja.. det där med "ej i trafik" var kanske givet när det gäller en inte ens 3 åring ;S men bäst att vara tydlig =)

• Lapplandspärlan

Vi har balanscyklar till våra på 2 och 4 år. Helt suveräna och jätte bra balansträning

• LisaW111
    Lapplandspärlan skrev 2012-04-25 12:35:50 följande:
    Vi har balanscyklar till våra på 2 och 4 år. Helt suveräna och jätte bra balansträning

Tack för svar =) Vad är det? Är de dem jag kallar felaktigt kallar för sparkcyklar kanske? Ser ut som en liten vanlig cykel fast utan pedal? eller?
  • Snart 3 barnsmamma
    LisaW111 skrev 2012-04-25 12:37:44 följande:

Tack för svar =) Vad är det? Är de dem jag kallar felaktigt kallar för sparkcyklar kanske? Ser ut som en liten vanlig cykel fast utan pedal? eller?

Precis, kallas springcykel eller balanscykel också. Vi har det till våra och de lär sig fortare att cykla, bättre balans. Gick direkt från en sådan till vanlig cykel dvs inga stödhjul då det blir som att gå tilbaka till en trehjuling.
  • systeryster74

Håller med, köp en springcykel! Min 4-åring kan cykla på "trampecykel", men väljer oftast sin springcykel, för det är roligare.

• LisaW111

Ah tack! Ja men det var nog springcykel jag läste någonstans så råkade det bli sparkcykel ;) för det känner jag ju igen. Men då är jag helt med på noterna! Får nog bli en sådan. Ska googla lite.
    Tack för tips!  

• strojes

våra hade tvåhjulingar med stödhjul då. äldsta hade en trehjuling men den sålde vi innan småsystrarna kom. när småtjejerna var 2-3 år fick de sparkcklar (kickbike) först med tre hjul och förra sommaren när de var 3,5 år fick de tvåhjuliga sparkcyklar (kickbikes). Äldsta fick sin sparkcykel när hon var 4 år. Någon springcykel har de aldrig halft.

• Doodies

Har en springcykel till min dotter som är 3 år. Köpte den på biltema. Första 2 dagarna var jag skeptisk.. men gud va fort hon lärde sig. Efter 10 gånger tog hon sig fram jättebra och nu 1,5 månad senare är det full fräs. Hon har inte högre hastighet än vad hon klarar av.. alltså att hon lätt kan bromsa med fötterna.
    Med vanlig cykel med tex stödhjul så kan barnet lätt komma upp i hastigheter som kan vara svåra att stoppa.
    Hade aldrig valt annorlunda igen  

• knutpunkt08

Springcykel är superbra, hanterbar, inte så hög fart och lätt att bromsa! Stödhjul kan lätt bli för hög fart och dessutom blir det ju en fyrhjuling efter trehjulingen ;)  

• Isabelle08

Jag köpte en riktig cykel till min tjej när hon var tre år med stödhjul, hon är idag 4 år.  Mest berodde det på att hon var för lång för trehjuling med flak. Men balancykel är säkert lika bra. Jag tyckte bara att riktig cykel var bra eftersom hon kan ha den längre, upp till 6 år. Kommer att ta bort stödhjulen nu under sommaren.  

• sommar2001

Vi kommer att köpa en vanlig cykel med stödhjul till dottern på 3år. 3-hjulingarna är för små och sparkcykel blir lite för svårt. Har även funderat på en balanscykel men någon sån ville hon inte ha.

• kmp

Jag hade helst köpt en balanscykel till min tre-åring,
    men eftersom jag vet hon önskade sig en "stor" cykel med pedaler som hennes kompis hade, blev det en 12' med stödhjul....

• AnLu12

Balanscykel helt klart! Då lär sig barnet rätt teknik från början.
    Våra barn har aldrig haft stödhjul och har därför gått direkt från balanscykel till vanlig cykel. Yngsta dottern lärde sig cykla på vanlig cykel i veckan och hon fyllde tre år i slutet av april :).
    Ytterligare en fördel med balanscykeln är att man kan köra den på de flesta underlag. Det är ju ganska så trögt med stödhjul på grusvägar.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

12 tum m stödhjul har min pojke

Svar på tråden vilken typ cykel skulle ni köpa till en 2,5 - 3 åring?