• Mammatilltretroll

tråden för oss med eksembarn

Meja 10 månader är misstänkt atopiker och allergiker..

Hon blir blossigt röd på kinder, näsa och runt munnen när hon blir varm, trött eller gnuggar sig i ansiktet..
    Hon får små röda utslag runt mun och ögon efter i stort sett all mat men läkaren kan inte förstå vad hon är allergisk mot

Vissa dagar är hon jättefin och andra är hon katastrofdrabbad, hon kan också växla från bra till katastrof till bra till katastrof timme efter timme..

Finns det fler där ute med eksembarn?
    Hur är eksemen hos era barn? Kommer och går de? Hur ser de ut?
    Hur behandlar ni?

• Svar på tråden tråden för oss med eksembarn
  • marvi

Jag är lite orolig för att vår dotter kan bli ett eksembarn. Hon fick utslag (röda prickar över bålen och i ansiktet) när hon var 1,5 mån. På BVC sa sköterskan att det kunde vara mjölkallergi och rådde mig att avstå från mjölkprodukter under tiden jag ammade. Men när vi var på läkarkontroll trodde inte läkaren alls att det var mjölkallergi utan att hon "har den hudtypen".

Vi pustade ut, fortsatte smörja med hudkräm (Miniderm) och vid 3,5 mån försvann prickarna plötsligt. Nu förra veckan (vid 6 mån) dök de upp igen. Hon har inte ätit några nya livsmedel senaste månaden så det verkar konstigt om det skulle vara födoämnesallergi. Hon har rätt så känslig hud så hon blir lite rödflammig runt munnen när hon ätit och man torkat av henne, men prickarna finns främst på bålen och runt ögonen. Den här gången verkar det klia också. Jag har börjat smörja igen och hoppas det försvinner.

Lycka till ni andra med kliande barn.

• Mammatilltretroll

marvi: Meja är också alltid lite röd runt munnen / upp mot kinderna och ofta lite prickig just runt ögonen..

Däremot har hon inga prickar på kroppen, utan bara i ansiktet...

• busmor

Jag har två eksembarn och ofta börjar det i ansiktet på små barn. Min äldsta fick utslagen bara i ansiktet till att börja med. Sedan är det så att vintern är värst. Mina barn är mycket bättre på sommaren än på vintern. som tur är så verkar det bli bättre för varje år som går. Min äldsta som är fyra år, behöver vi bara smörja efter bad. Lillan som är 18 månader, måste vi dock smörja varje dag, men vi använder inte alls lika mycket kortisonsalvor som vi gjorde förra vintern. Fast det kan ju också bero på att den här vintern än så länge varit väldigt mild. Min äldsta var även allergisk mot mjölk som bäbis. Han fick röda prickar runt munnen när han åt mjölk, fast det gick över efter några månader. Vi var och gjorde pricktest idag på sonen och det visade på allergi mot hund och katt, så nu måste vi avliva vår katt . Han har även astma så det finns ingen nåd mot katten och han är så gammal att omplacering inte är att tänka på.

• Mammatilltretroll

Meja har nu fått som småsmåsmå ofärgade knottror på rygg och mage och är lite torr på benen och armarna..

Tror ni att det här är eksem också?

Hur ofta badar ni era små, ni som har eksembarn?

• Nebulosa

Våran dotter fick diagnosen böjveckseksem när hon var runt året. Har det i släkten. (Hon är nu 20 månader.)
    Hon har rätt fin hud nu men just när hon var just runt året så fick hon ett blodig eksem vid fotvecket, som snabbt försvann med hjälp av kortison.
    Vi badar henne 2 ggr i veckan och smörjer in henne med Miniderm efteråt.
    Just under vintern är hon lite torrare i huden är vanligt, just nere vid fotvecken och lite på armarna.

• Sara K

busmor
    Även om katten är gammal så klarar den nog att byta hem...
    Låter elakt att "det inte finns någon nåd mot katten", det är ju inte kattens fel att han har astma?
    Man gör väl som man vill men det är lite lättvindigt att avliva ett friskt djur bara så där.

• busmor

Sara K: Jag kan lova dig att jag inte tar lättvindigt på att avliva katten. Hade jag gjort det skulle han ha varit död för länge sedan. Det är fyra år sedan sonen reagerade på katt första gången, fast då sa alla läkare att det inte var någon fara så länge det inte påverkade hans andning. Sedan fick han astmadiagnosen för ett år sedan, men läkaren tyckte att vi kunde ha kvar katten bara han inte vistades där sonen sover. Vi bestämde oss redan i somras att vi skulle göra oss av med katten, men som sagt var så lever han fortfarande. Katten är lite speciell och är rädd nya okända saker och därför tror jag inte att han skulle må bra av att omplaceras. Vem vill dessutom ta hand om en gammal katt? Ja, det är absolut ingen lätt situation. Jag har hört mig för om det är någon som vill ta honom, men inget napp än. Sista utvägen skulle vara att sätta ut en annons, men då vet jag ju inte alls hur han kommer att få det.

• Saltlakrits

Båda mina barn har och har haft eksem... Så många typer så ingen vet om det är samma sort eller olika. De kan uppkomma när o var som helst.. Men det vi har stora problem är "torrhetseksem". De har båda känslig hud och är väldigt torra. Det gäller att smörja med miniderm så ofta man kan.. Tröttsamt... Badar gör de när det behövs och inte i onödan. Jag tvättar dem varje morgon.. Man får ju tänka på vad man använder för tvål. Jag brukar smörja in dem med badolja efter de har badat.(inte hälla det i vattnet)

• Nana 24

Båda mina barn har eksem, den store som är snart fem har haft den sedan han var bara någon månad (eller direkt från födseln i princip).
    Han har fortfarande eksem stackarn, förra vintern vet jag att vi inte behövde smörja med kortison nästan alls, däremot denna märkligt nog har det varit en del. Man lider så med de stackarna som kliar och kliar, uppenbart måste det störa sömnen för dem
    Minstingen har vi kört Mildison mest med, lite kortison i början, han blir ett år nu och hans eksem har faktiskt nästan helt försvunnit, märkligt nog...pytte lite på benen har han, men där har storebror mest med på benen, lite ibland på kinderna och ev lite i böjvecken (armar och ben).
    När det är "bättre" smörjer vi med Locobase bara som är väldigt fet, typ efter bad och dusch men även på kvällarna.
    Vi vet dessvärre inte vad den store har eller har varit allergisk mot, vi har testat katt för det hade mormor och morfar, det var allergi mot det. Nu var katten gammal så han har precis dött själv stackarn, men det underlättare ju våra allergier att komma dit eftersom både jag och maken med är allergiska mot katter...

Svar på tråden tråden för oss med eksembarn