• Mamsen89

LCHF bra eller dålig?

Jag var väldigt aktiv när jag var yngre, jag gick en mil varannan dag, tränade olika sporter och åt bra. Jag har aldrig vart förtjust i kakor, godis och allt vad det nu är, jag har dock vart stor i maten.

När jag blev tonåring blev jag som dem flesta, väldigt trött irriterad på allt och inget gick fram och tillbaka mellan sängen och kylskåpet en gång i kvarten, mest för att kolla om det hade kommit något nytt gott att äta. Jag slutade med en del träning och umgick med kompisarna men tränade en gång i veckan efter all gymnastik i skolan, och vips så blev jag fet som fan.

Fungerar LCHF metoden för att gå ner i vikt, jag tränar på gym två till tre gånger i veckan men tänkte börja simma vid sidan om nu när det börjar bli varmare väder. Jag tar gärna emot alla tips, dock inte viktväktarna och alla dem här svälta sig själv kurerna för det är bara skitsnack. Jag testade modifast och gick ner 40 kg men man la på sig allt igen  som så många andra.

Tacksam för tips från en fet som vill gå ner i vikt.. :) 

• Svar på tråden LCHF bra eller dålig?
  • patricia 86

Lchf är super bra tycker jag. Nu är ja inte tjock direkt men äter det ändå. Mår bättre av att inte äta massa kolhydrater.

• Mamsen89

Okej, har du gått ner i vikt av det då? Skulle vilja höra lite resultat av denna metoden.. :)

• Virus85

Sen är det inte alltid bra för alla om man tex har diabetes....Min sambos diabetessköterska säger att han absolut inte ska användas utav denna diet...

Men annars är de säkert bra har en svärgeska som äter efter LCHF och hon mår bra av de iallafall... 

• Snoddas83

Jag slutade med elitidrott och fick ett jobb där jag satt 9 h om dagen. Kilona ökade sakta men säkert och efter ca 5 år hade jag gått upp ca 10-15 kg. Körde igång med lchf vid årskiftet och har tappat ca 8 kg. Målet är 60 kg som jag vägde när jag tränade som mest. Då var det mycket styrketräning, idag kör jag mest löpning och styrka med kroppen som belastning.
    Jag provade att dra ner på både socker och fett men blev galet hungrig, sen testade jag lchf och såg verkligen till att ha grädde i allt så att jag blev riktigt mätt. Det funkade kanon och sötsuget försvann efter 1-2 veckor! Försöker springa två ggr i veckan minst!
    Prova, du har inget att förlora! Finns en LCHF-app om du har iphone, kostade en liten peng men den har hjälpt mig massor. Innehåller läsning om lchf och jättebra recept och tips!
    Lycka till!

• Snoddas83

Skulle säkert ha tappat mer än de där 8 kg, men efter en separation blev det lite si o så med maten för jag har bott hos mina föräldrar ett tag.
    Redan efter 3 veckor hade jag tappat 5 kg!
    Men nu är jag igång igen, så innan 16 juni ska jag vara nere på mina 60 kg hoppas jag!

• Elisabeth01

Men tänk allt fett som täpper till era artärer! Jag tror inte lchf är så bra. Du måste ju liksom ständigt äta det då, isf. Ska du börja äta "normalt" när du gått ner allt du vill?

• HejAlice

Jag gick ner från 64 kilo 54 kilo på tre månader med strikt lchf. Nu har jag tröttnat på maten och äter det inte just nu, men ska börja igen när jag får energi till det :)

Så ja, för att gå ner i vikt är det toppen. Men jag är ganska säker på att man måste vara jävligt strikt. Tar man nån liten macka här, lite pasta där, lite frukt eller liten kaka.. Då kommer det inte gå! Tror jag, ganska säkert ;)

• yena89
    Virus85 skrev 2012-04-25 18:31:07 följande:
    Sen är det inte alltid bra för alla om man tex har diabetes....Min sambos diabetessköterska säger att han absolut inte ska användas utav denna diet...

Men annars är de säkert bra har en svärgeska som äter efter LCHF och hon mår bra av de iallafall... 
    Varför skulle det inte vara bra? Socfialstyrelsen har godkänt LCHF som behandling mot fetma och diabetes.
    Men ja, läkemedelsbolagen blir ju ledsna när människor äter sig friska istället för att proppas med en massa onödiga mediciner.

Att mättad fett är farligt är inte bevisat. Mättad fett är flytande i 37grader. Däremot fett med en massa kolhydrater dvs, pizza, chips, glass, donken, godis, mjölkchoklad...DET är farligt.
    Sen börjar man komma fram till att det är socker och för höga insulinnivåer och för stort intag av omega6 som är orsaken till hjärt- kärlsjukdomar. Kärlväggen skadas av det och det är DÅ kolesterolet fastnar.

En annan grej du borde veta är, LCHF är inte att frossa i grädde, bacon, kött och feta såser. Bacon, korv och annan processerad mat bör du undvika. Creme fraiche och grädde bör du inte använda mer än 1-2 dl om dagen.
    Många nybörjare gör väldigt fel. Dom läser inte på. Dom ser på en sida att grädde, beasåsw, bär, bacon osv är tillåtet men då börjar dom frossa i den maten istället och det är FEL FEL FEL!
    För det första kommer du inte gå ner i vikt och för det andra är det inte hälsosamt.

Vill du bara ha en quickfix för att sen äta massa kolhydrater igen bör du äta GI eller liknande istället.
    LCHF är så mycket mer än bara grädde och smör. Det handlar om att äta ekologiskt, välja mat utan en massa konstigheter och köpa närproducerat och säsongsbetonad.
    Det är en hälsosam kosthållning om du gör rätt.
    Under viktminskningsperioden äter du max 20g kolhydrater men när du har nått målvikten äter du upp till50-100g (gränsen är olika beroende vem man frågar) och då får du plats med nån skiva surdegsbreöd, rotfrukter, en o annan frukt, dinkel, bönor mm.

Så vill du köra LCHF på riktigt får du läsa på, annars kommer du misslyckas eller bli sjuk,
  • mamman i skogen
    Virus85 skrev 2012-04-25 18:31:07 följande:

Framförallt diabetiker ska pröva LCHF då tar man bort det som gör en sjuk och kan bli frisk. Lågkolhydratskost är godkänd som behandling för just diabetiker och sjukvården måste informera om detta alternativ.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Elisabeth01 skrev 2012-04-25 21:01:39 följande:
    Men tänk allt fett som täpper till era artärer! Jag tror inte lchf är så bra. Du måste ju liksom ständigt äta det då, isf. Ska du börja äta "normalt" när du gått ner allt du vill?

Det är itne fettet som täpper till det är många faktorer och just inflammationer som vi får av vår kolhydsratsrika kost är en del i åderförkalkning.  

LCHF normaliserar blodfetterna och de allra flesta får strålande triglyceridvärden...fett är fullständigt livsviktigt sen kan man ha åsikter om hur mycket som ska komma från de olika fetterna.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

För att svara TS så ja LCHF fungerar för de flesta man slipper vara hungrig och får äta gott. 
    Man bör läsa på om vad LCHF är för något vi dricker itne grädde och slevar på smör i mängder men vi äter en hög fettprocent och äter naturlig mat som håller oss mätta och belåtna tack vare att vi kontrollerar vårt insulin som vi kan anse som chefshormonet.  

• Elisabeth01

"Mamman i skogen"
    Jovisst. Men lagom är alltid bäst, som man säger. :)

• Snoddas83

Jag äter en macka lite då och då efter som det heter LOW CARB så är det inte farligt. Äter en vanlig macka kanske 1-3 ggr i veckan. Men eftersom jag äter ca 35 ggr på en vecka, mellanmål inräknat, så är det inte hela världen om 3 av mellanmålen blir en macka. Men det kan ju bero lite på hur kolhydratkänslig man är. För mig går det bra. Men blir det varje frukost och varje lunch med kolhydrater så blir det för mycket för mig. Då blir jag uppsvälld i magen, bubblig och fisig. Prova dig fram säger jag till TS!

• mamman i skogen
    Elisabeth01 skrev 2012-04-26 17:48:39 följande:
    "Mamman i skogen"
    Jovisst. Men lagom är alltid bäst, som man säger. :)
    Det beror ju helt på definitionen av lagom. För mig är lagom en kost som innehåller lagom mycket kolhydrater inte över 50g per dag allt över detta är för mycket då mår jag dåligt. Ultimat är ännu mindre då mår jag som bäst. Lagom för någon annan innebär förmodligen inte samma sak som för mig...

Faktum som man kan bevisa är att mättat fett inte täpper till utan det är en inflammation som gör att LDL som vi kan anse som brandkåren försöker släcka elden. Inflammationsfaktorer kan vara många, dålig tandhälsa, gluten, en kolhydratsrik kost.Det händer mycket nu på forskningsfronten och ett svenskt projekt ska dra igång där man fokuserarar på inflammationen ska bli spännande att få höra resultat av detta. '

Men för mig är det ganska enkelt jag plockar bort det som har orsakat inflammation för mig och gjort mig sjuk under många år och har precis som många fått livet tillbaks genom att äta den mat vi är anpassade för. Jag har läst på och valt vad som är bra för mig baserat på ganska enkel logik om vad som fungerar för mig och många andra. För mig blev LCHF självklart efterssom jag läkte ut oerhört snabbt från det sjukvården sagt att jag får leva med och om jag inte håller mig till denna kost kommer symptomen tillbaks som ett brev på posten. Kan tillägga att läkaren inte tror på mig och där är väl ett av grundproblemen i dagens sjukvård.     

Svar på tråden LCHF bra eller dålig?