• Anonym (extrajobb)

Finns det någon lag för hur mycket man får jobba/ ha flera jobb samtidigt?

Jag jobbar heltid som förskollärare (40 tim/v) och känner att jag skulle vilja dryga ut kassan lite med ett extrajobb på kvällar + helger. Finns det någon lag som säger hur mycket man får jobba eller är det helt obegränsat? 

• Svar på tråden Finns det någon lag för hur mycket man får jobba/ ha flera jobb samtidigt?
  • Tow2Mater

"Arbetstidslagens begränsningar av arbetstiden gäller bara det arbete som utförs hos en och samma arbetsgivare. Om en arbetstagare har flera arbetsgivare, till exempel en heltidsanställning hos en arbetsgivare och en deltidsanställning hos en annan, bedöms de båda anställningarna oberoende av varandra.

Även om arbetstagaren sammanlagt arbetar mer än vad lagen medger blir det inte någon överträdelse av lagen i detta fall."

www.av.se/fragorochsvar/712.aspx

• Anonym

Det är obegränsat. Men det finns två viktiga saker att tänka på:

1. Du får inte ta vilket jobb som helst, utan din arbetsgivare ska godkänna sidojobb så att de är förenliga med den tjänst du har.

2. Om du väljer att jobba 50 procent till, så kommer din "heltid" och försäkringskassan att bli dina 150 procent. Blir du då sjuk eller måste vabba så får du inte ersättning som om du jobbat 100 procent utan enbart på 60 procent (då det är delen av heltiden).

3. Om du ska jobba inom ett säkerhetsarbete så kan det finnas gränser för hur mycket du jobbar, men det avgör arbetsgivaren.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-25 19:09:25 följande:
    Det är obegränsat. Men det finns två viktiga saker att tänka på:

1. Du får inte ta vilket jobb som helst, utan din arbetsgivare ska godkänna sidojobb så att de är förenliga med den tjänst du har.

2. Om du väljer att jobba 50 procent till, så kommer din "heltid" och försäkringskassan att bli dina 150 procent. Blir du då sjuk eller måste vabba så får du inte ersättning som om du jobbat 100 procent utan enbart på 60 procent (då det är delen av heltiden).

3. Om du ska jobba inom ett säkerhetsarbete så kan det finnas gränser för hur mycket du jobbar, men det avgör arbetsgivaren.
    din heltid HOS försäkringskassan, ska det stå.
  • Anonym
    hon mot strömmen skrev 2012-04-25 19:11:31 följande:
    Arbetstidslagen som flera ovan skrivit samt kör-och vilotidslagen om du arbetar extra som chaufför.
    Den gäller inte om du jobbar hos flera arbetsgivare.
  • skogstomte

Arbetstidslagen är per arbetsgivare men Kör- och vilotidslagen borde ju titta på helheten tycker man, men ska du inte köra tunga forden är den ju inte aktuell.

• slutatsnusa

håll koll på att dina arbetsgivare drar ordentligt med skatt så att du inte får en massa kvarskatt

• Anonym (extrajobb)

Tack för era svar. Funderade lite på om jag skulle jobba extra på någon bensinmack eller som personlig assistent på helgerna, kanske max 20-30 timmar extra per vecka. 

• hon mot strömmen
    skogstomte skrev 2012-04-25 22:31:43 följande:

Arbetstidslagen är per arbetsgivare men Kör- och vilotidslagen borde ju titta på helheten tycker man, men ska du inte köra tunga forden är den ju inte aktuell.

Arbetstidslagen och kör- och vilotidslagen gäller parallellt med varandra men som ex:

Arbetstidslagen säger att du får arbeta 6 timmar på raken utan rast men kvlagen säger att du får bara köra 4,5 timmar innan du måste ha rast.  

Så man måste ha koll på vilken lag som först  kliver in och bryter för rast.
  • Anonym
    Anonym (extrajobb) skrev 2012-04-26 07:07:57 följande:
    Tack för era svar. Funderade lite på om jag skulle jobba extra på någon bensinmack eller som personlig assistent på helgerna, kanske max 20-30 timmar extra per vecka. 
    Det går ju. Men tänk då på vad Fk beräknar och på att dina arbetsgivare drar rätt skatt.
  • Anonym (extrajobb)
    arianne03 skrev 2012-04-26 07:57:21 följande:
    Per månad menar du?
    Nej per vecka
  • Anonym (soffan är skön)

40 timmar förskollärare + 20-30 annat jobb, som gjort för att gå i väggen. När ska du vara ledig?

• Anonym (extrajobb)
    Anonym (soffan är skön) skrev 2012-04-26 18:59:16 följande:
    40 timmar förskollärare + 20-30 annat jobb, som gjort för att gå i väggen. När ska du vara ledig?
    Har rätt mycket fritid känner jag på kvällarna, skulle jag ta ett helgjobb blir det kanske 8-10 timmar om dagen så det blir inte så mycket iaf. 
  • Anonym
    Anonym (extrajobb) skrev 2012-04-27 07:27:54 följande:
    Har rätt mycket fritid känner jag på kvällarna, skulle jag ta ett helgjobb blir det kanske 8-10 timmar om dagen så det blir inte så mycket iaf. 
    Jag har gjort som du och det funkade hur bra som helst. Men, prata med arbetsgivaren först. De kan ha synpunkter på vilken typ av arbete du får utföra vid sidan av ordinarie tjänst.
  • Anonym (extrajobb)
    Anonym skrev 2012-04-27 07:52:27 följande:
    Jag har gjort som du och det funkade hur bra som helst. Men, prata med arbetsgivaren först. De kan ha synpunkter på vilken typ av arbete du får utföra vid sidan av ordinarie tjänst.
    Jo jag ska göra det, vet att det står i anställningspapprena att man inte får ha ett extrajobb som konkurrerar med deras verksamhet och ifall det är ett återkommande jobb man gör ska man kolla upp med dem först att det är okej. 
Svar på tråden Finns det någon lag för hur mycket man får jobba/ ha flera jobb samtidigt?