• Anonym (Man)

IPL-Laser, permanent hårborttagning

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av ipl eller laser?

Försvinner håret verkligen permanent?
    Har hört att laser är betydligt bättre, någon som testat båda?
    Någon som fått biverkningar (rodnad, pigmentfläckar etc)?
    Ni som haft mycket eller kraftig hårväxt, hur många behandlingar fick ni göra?

Någon man som har erfarenhet av det?

Pratade med en man på laser-medicinska förbundet (eller vad det nu heter) och han sa att man ofta får räkna med mellan 10-25 behandlingar, någon som varit med om det? Blir ju ganska dyrt i så fall...

Obs, är ganska hårig så inga andra behandlingar är aktuella, det blir ipl eller laser..svara gärna om de två alternativen.

• Svar på tråden IPL-Laser, permanent hårborttagning
  • Anonym (Man)

Ingen alls?

• Anonym (Man)

Någon som känner någon som gjort det då?

• Lilly mama

Jag har gjort IPL på mina underben och det funkade alldeles utmärkt. Jag gjorde fyra behandlingar med tre månader emellan och nu har jag bara lite ljust hår kvar på benen. Min terapeut sa att det funkar bäst med mörka hår mot ljus hud, så blont hår går inte att ta bort med IPL. Själva processen är ju en ljuspuls som hettar upp hårstrået och bränner roten. Mörkt hår suger åt sig ljuset och därmed värmen på ett annat sätt än ljust hår.

Jag tyckte inte att det gjorde så ont. På vissa ställen (runt anklarna) sved det till och kändes som om jag snärtat ett gummiband mot huden. Inte alls farligt.

Terapeuten sa till mig att man bara kunde bränna håren i deras växt fas och därför skulle man vänta tre månader mellan behandlingarna. Håren är tydligen i växtfas under tre månader för att sen "vila". Genom att göra fyra behandlingar under ett år skulle jag enligt henne träffa alla hår under någon växtfas. Hon sa också att det var rätt vanligt att terapeuter inte upplyste kunder om detta utan "lurade" dem att gå på flera behandlingar tätare i onödan. Så tänk på det.

Jag fick inga biverkningar. Någon pigmentfläck trillade bort, men det kanske inte ska rknas till en biverkning?  

• Lilly mama

Just det, glömde säga att mitt hår har inte kommit tillbaka. Jag har dock enstaka strån kvar som inte försvann. Vill man bli helt slät får man kanske följa upp med laser, men det har jag inte prövat. Det räcker att jag inte har mörka hår som måste rakas bort. 

Sen blir det möjligen rätt dyrt om du ska göra stora delar av kroppen, men en rygg eller så borde vara överkommligt.  

• Anonym (Man)

Tack, jättebra info.

Har läst en hel del och vet hur det går till men vill få lite åsikter från er som gjort det, inte bara klinikerna som är part i målet. Visste t.ex. inte om det med tre månader, överallt står det att man ska göra det med ett intervall på 6-8 veckor.

Hur längesen var det du gjorde det?

• Anonym (Man)

Någon mer som vet något?

• Anonym (Man)

Det som försvinner, blir det som stubb sen eller blir det lent?

• Anonym (pom tideli pom)
    Anonym (Man) skrev 2012-04-26 22:44:52 följande:
    Det som försvinner, blir det som stubb sen eller blir det lent?
    Vad menar du? Hårsäcken dör ju så det blir inget nytt hår.

Jag har kört laser i armhålorna, funkade bra, men till sist blir det några enstaka hår kvar, dem får man nog göra IPL på.
  • Anonym (Man)

Ja, jag vet men på många före/efter bilder ser det ut som att de har stubb efteråt.

• Anonym

Någon som testat detta på musen också med bra resultat?

Svar på tråden IPL-Laser, permanent hårborttagning