• Tångräkan

Hur länge har era barn åkt cykekärra/cykelvagn?

Vi funderar på att köpa en cykelvagn, en Trollkärran. Barnen är idag 3 år och 1,5 år, min undran är lite hur länge de kan åka i en sån vagn? Den tar 40 kg men tänker mer på längd osv. Vi hoppas ju såklart att de kan använda den nästa sommar också då stora bara är 4,5 år då och fortfarande för liten för att cykla själv i trafik.

Hur länge har era barn åkt i cykelkärra/cykelvagn?

• Svar på tråden Hur länge har era barn åkt cykekärra/cykelvagn?
  • happy in hell

Hej!
    Vi har precis köpt en trollkärra och har två barn i ungefär samma ålder som du. Stora fyller 4 i sommar och den lilla blir 2. Våra barn väger tillsammans ca 30 kilo och jag kan säga att det är faktiskt ganska tungt. Stora barnet är också relativt lång (han drar stl 110-116) och han måste sitta med fötterna på kanten, i synnerhet om man använder kärran som vanlig vagn, annars tar hans fötter emot det lilla framhjulet. (En i övrigt negativ detalj med den modellen är just att vagnshjulet går emot bottentyget så att det efter bara en handfull åkturer blivit hål i tyget.)

Annars är vi toknöjda med själva fordonstypen, om man säger så, och ångrar bara att vi inte slog till långt tidigare! Det finns lite lyxigare modeller som är enklare att omvandla från vagn till cykelkärra och där de riktigt små kan åka som i en liten bilstol. Fick vi börja om från början skulle jag köpa en sån direkt. Fördelarna är att man kan packa hur mycket som helst i "bakluckan" och ändå ha en tämligen lättkörd vagn, barnen kan enkelt hoppa i och ur, de sitter väl skyddade för väder och vind, hjulen rullar lätt på allehanda underlag och och det är skönt att cykla Nerför och på plan mark går det ju fortfarande fort och lätt!

• PerG

Vi har en Burley D'lite (de säljs också hos Trollkärran) och våra barn (4 år resp. 2½ år) åker i den (och älskar det).

Vad gäller längd så var det något som vi också tittade på innan av samma anledning som ni. Burleyn bör funka tills de är 6-7 år skulle jag tro. 4-åringen slår inte i taket än på ett tag i alla fall. Vissa av vagnarna vi tittade på (förra året, när han var 3 år) var redan för små för honom så han slog i taket (med hjälm)!?

Jag har kört många mil med cykelkärran. Jag har använt den till allt från att storhandla mat (man får in två ganska stora påsar i "bagaget"), åka på utflykter, m.m. Tror nog det blev runt 100 mil förra året! Bl.a. åkte jag och barnen på en liten cykelsemester (frugan var inte så sugen på cykelsemester så hon stannade hemma, fast i år kanske hon hänger med!). 

Här (längst ner) finns en recension jag skrev förra året:
    www.familjeliv.se/Forum-21-83/m60411263-1.html

Och här lite bilder på den från cykelsemestern:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m59165461.html 

• soldis

kanske en lådcykel vore bättre? den finns även med elektrisk hjälpmotor. Tror den är bra för de som cyklar mkt.

Svar på tråden Hur länge har era barn åkt cykekärra/cykelvagn?