• Lady32

    Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!

    Hej, jag är mamma till en 4 årig flicka, som de senaste ca 2 åren fått täta "eksemanfall" på olika delar av kroppen. Det handlar om små, röda, kliande prickar, något upphöjda från huden, och de förekommer oftast på magen, men även på benen och ryggen. Numera verkar de ha spridit sig till att förekomma över hela kroppen, dvs. även på armar, händer..överallt. Hon är jätteledsen över kliandet, vaknar ibland och gråter på natten, och kliar sig ibland så mycket när hon sover, att det går hål och börjar blöda.

    Jag har sökt hjälp på Vårdcentralen många gånger, men deras enda lösning är att skriva ut klådstillande medicin (Tavegyl), samt diverse steroidsalvor, hydrokortisonsalvor, m.m. till henne, med instruktionen att jag ska smörja in henne med dessa 2 ggr/dagligen "tills hon blir bättre". Men så fort hon verkar bli det och jag trappar ner med salvorna, återkommer prickarna och kliandet med full kraft. Men jag vill ju inte utsätta henne för starka kortisonkrämer resten av livet!? Vad ska jag göra?? På vårdcentralen säger de bara att "ibland får man bara sånt, det är sånt som händer, det bara kommer..", vilket jag tycker är idioti. Givetvis uppstår reaktionen av NÅGONTING! Men VAD??

    Har även tagit henne till hudmottagningen för ca 1.5 år sedan, men där gjorde de samma bedömning: atopiskt eksem + starka salvor. Det gjordes även ett allergitest (blodprov, vill jag minnas?), dock INTE pricktest, men detta visade inget som tydde på allergi mot något. Igår tog jag henne till V.C igen, eftersom hon hade kliat hål på ett par "prickar", och nu fått en infektion där och behövde antibiotika (se sista fotot..) Så nu ska hon gå en 10 dagar lång kur för det också. Jag begärde även att vi måste gå vidare med hennes ärende, varpå vi nu inväntar remisskallelse till Barnkliniken + pricktest. Kan även nämna att jag tvättar hennes kläder med Skonas parfymfria tvättmedel, utan sköljmedel + extra sköljning.  

    Nu undrar jag: Finns det någon här som kan besvara någon/några av följande frågor:
    1. Känner du igen prickarna?
    2. Vet du vad de orsakas av/kan orsakas av? Allergi mot något? Brist på något (vitamin, mineral)?
    3. Hur behandlar man dem, för att bli av med dem för gott?
    4. Går det öht. att bli frisk från detta lilla helvete min stackars dotter utsätts för? 
    5. Var kan jag söka mer kompetent hjälp till henne? Vårdcentralen och hudmottagningen verkar inte riktigt fixa detta...

    Börjar bli desperat nu, min dotter lider, och jag vet inte vad som är fel! Snälla, hjälp mig!






    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 00:12
    Förtydligande: Den sista bilden, den som är värst, är alltså hennes höft/lår där hon kliat hål och blivit infekterad. Därav det väldigt fula såret. Fullt så illa brukar det alltså inte bli,men nu lyckades hon klia hål trots att jag tejpat över en kompress på natten, just för att undvika kliandet. (Det gråa/svarta som syns på bilden, är resterna av klistret från tejpen, ifall någon undrar.)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 10:42
    Stort tack till alla som svarar - fortsätt skriva tips och råd är ni snälla!

    Tillägg i informationen: Vi smörjer henne med Miniderm (= fukt) och Locobase Repair (fet salva) mellan varven, men det verkar hjälpa "sådär" bra. Likaså håller jag med många andra inlägg: hennes eksem verkar ofta bli betydligt bättre, om inte helt symtomfritt, på just SOMMAREN. Blir alltid värst på höst/vinter.
  • Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!
  • KiaL

    Ser lite ut som psoriasis...har ni kollat det?? vet inte om det är vanligt hos barn men... Tyckte bara det påminde om det. I alla fall på nedre bilden.

  • Anna i Hult

    Atopiskt eksem! Dermasilkunderklädet, solsken och kortisonsalvor hjälper. Vad som orsakar det vet jag inte. För mycket kontakt med vatten, för varmt inne?

  • pluvdo

    En kompis till mig hade eksem som såg ut sådär när hon var liten och jag tror inte att det fanns någon "känd" anledning till att hon hade eksem utan det bara var så. Hon hade också salvor och sådant att smörja in sig med, men det var först när hon var kanske tio som jag minns att hon började med en salva som faktiskt hjälpte. Som tog bort det mesta av hennes eksem och så. Hennes eksem är borta nu i vuxen ålder, jag tror inte att hon behöver smörja in sig eller så längre utan det var väl bara något som hörde barndomen till för henne.

  • Lady32
    KiaL skrev 2012-04-26 00:11:37 följande:
    Ser lite ut som psoriasis...har ni kollat det?? vet inte om det är vanligt hos barn men... Tyckte bara det påminde om det. I alla fall på nedre bilden.
    Psoriasis...? Kan det vara det..? Ska kolla upp det, jag kollar ALLT nu. Tack för tipset!
    Anna i Hult skrev 2012-04-26 00:12:39 följande:
    Atopiskt eksem! Dermasilkunderklädet, solsken och kortisonsalvor hjälper. Vad som orsakar det vet jag inte. För mycket kontakt med vatten, för varmt inne?
    Ja, det är den diagnosen vi får, men den ger liksom inte mycket. De vet inte vad som orsakar eksemet eller hur vi ska bli av med det, så själva diagnosen hjälper oss föga, tyvärr. Men vad är "Dermasilkunderklädet" för något? (Antar att du kanske skrivit lite fel, att det ska vara "underkläder" av något slag?) I övrigt kan jag tillägga att hon har haft mycket kontakt med vatten som yngre, då hon älskar att bada och vi fick "okej" från BVC att låta henne bada varje kväll, som hon ville. Hon gjorde så under rätt lång tid, flera månader, men när sedan detta eksem uppstod, slutade vi med det täta badandet, på mitt initiativ, då jag misstänker att vattnet kan ha torkat ut huden och rubbat den naturliga fuktbalansen. Får dock inget medhåll från läkare eller BVC. Men numera blir det 15 minuters bad 1 gång/vecka för henne. Tyvärr.  
  • Capice

    Vår lilla tjej har likadant, dock inte så illa som på den sista bilden (stackarn!).
    Vad de sa på vår VC var att hon var torr i huden, vilket gjorde att hon fick utslag och kli, sen blev det rött på grund av att hon kliade sig. Vi blev tillsagda att köpa MiniDerm och det hjälpte.

    Men jag tycker absolut att du bör gå till din VC så de får titta på det! H*n kanske inte har det min lilla har, och dessutom har det blivit sårigt så det behöver troligtvis rensas och behandlas.  Om de inte bryr sig eller inte fattar vad det är så be dom att skicka en remiss till hudkliniken. 

    Hoppas att det löser sig! 

  • Vinxen

    Så såg vi ut efter reaktion på skabbdjuren. Man får en allergisk reaktion på huden och typ kliande eksem. Har dom kollat efter djur någon gång? Skabb blir vanligare och kan ge fruktansvärd klåda över hela kroppen och främst på natten. Kan ju vara värt att kolla!

  • Iracundia

    Jag hade liknande eksem under barndomen upp till tidig tonår,

    fick höra detsamma av vårdcentraler och i princip samma medicin utskriven.

    Det är också konstaterat att jag är känslig och/eller allergisk mot en hel drös olika tyger,

    prickar (som på de övre bilderna) fick jag av fleece, eksem som såg ut som de värsta bl.a såret
    kunde jag få utav akryl, ull och liknande sträva tyger. Bomull har jag aldrig visat någon reaktion emot.

    Råden jag kan ge är att låta henne sova kyligt, det hjälpte mig mycket. Svett och värme förvärrar och svider som satan.

    Avsvalkande medel hjälper också, finns receptfritt på apotek, sådan som bl.a används vid solbränna.

    Som barn använda jag också handskar för att inte klia med naglarna (i högre ålder kliade jag dock igenom dem) och se till att hennes naglar alltid är så korta som möjligt och inte har några vassa kanter.

    En hel del kanske du redan gör som jag presenterat ovan, men jag listar allt försäkerhetsskull.

    Tyvärr satt mina eksem fast i måååånga år, och jag återfick dem ofta på vinter. Jag fick i princip smörjas dagligen och när eksemen blev bättre och slutligen försvann fortsätta smörja men i mindre utsträckning (då märkte man även ifall det kom tillbaka och kunde smörja oftare igen, utan att dom slog ut helt).

    Jag hoppas något hjälper för jag vet själv hur jobbigt det är och ställde tom till det för min självkänsla då jag ofta kunde ha ärr efter sår eller ljusa fläckar av starka salvor. Men jag tror inte hon kommer ha det hela livet! Och när hon blir stor nog kan hon hjälpa till att smörja sig och slutligen göra det själv ifal det behövs.

  • Colisa

    Tänkte också på skabb när jag såg bilderna! Sedan finns det väl säkert en massa andra grejer som kan ge röda prickar och klåda, men tycker att man borde kolla upp parasiter i alla fall, det blir ju snarare sämre än bättre av kortison och kliar ofta mest på natten...

  • Bella77

    De kan va vägglöss, kliar som f-n, fick också eksem gick till vc o dom skrev också bara ut allergimedicin, forskade lite på nätet om vägglöss o tog hem anticimex o vips så va "allergin" borta, men inte ens killen på anticimex trodde riktigt på de för de fanns inga spår efter dom, mer än på mig då..

Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!