• Fyrabarnsmor

Skolan vill inte ta emot mitt barn!

Vad besviken jag blir. Vår lilla 6-åring, går i idag i en skola som har både förskola och sedan skolverksamhet upp till åk 9. De barn som går i förskolan är garanterad plats i skolan sedan. Idag fick vi veta att dom inte vill ta emot honom. Anledning, han har en lätt form av autism, han är dock helt normalbegåvad. Vi har fått läkarintyg för att han ska få elevassistent. Nu vill dom att vi söker "ett annat alternativ" till hösten. Dom vill inte ta emot honom. Det finns 2 andra skolor i området. En kommunal (med mycket större klasser), en friskola (som är full). Vi anser att han är för liten för att åka till en skola på annan ort och han behöver dessutom ha kompisar på hemmaplan. Jag tycker det är hemskt att skolorna ska få "välja" sina elever på det här sättet! Någon som har ett gott råd?

• Svar på tråden Skolan vill inte ta emot mitt barn!
  • Nenne 71

Får dom verkligen neka din son?  Tycker inte detta låter klokt. Kolla upp det noga.
    Lycka till

• gravid

Dem nekar ju inte honom för sin autism, utan för att dem kanske inte har en assistent till honom.

• Philippa

Kan aldrig tro att de får neka honom gå i den skolan.. assistent får de ordna fram!

• FruSen

Jag har aldrig hört talas om att skolorna får välja elever på det viset?
    Är det en friskola?

• Dr Mupp
    Philippa skrev 2012-04-26 09:12:40 följande:

Kan aldrig tro att de får neka honom gå i den skolan.. assistent får de ordna fram!

Ur den magiska kistan då eller?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Pia och Elna
    Dr Mupp skrev 2012-04-26 09:14:41 följande:
    Vilken magisk kista? Driver man en skola så får man se till att ha undansatta resurser för att kunna tillgodose även barn med funktionshinder annars ska man inte driva skola.

Kolla upp detta för jag tror inte att de har rätt att neka barn med funktionshinder om man meddelat i tid m.m.
  • Philippa
    Dr Mupp skrev 2012-04-26 09:14:41 följande:

Det går att annonsera efter en... finns många arbetslösa idag om du inte visste det.....
  • Dr Mupp
    Pia och Elna skrev 2012-04-26 09:17:08 följande:
    Vilken magisk kista? Driver man en skola så får man se till att ha undansatta resurser för att kunna tillgodose även barn med funktionshinder annars ska man inte driva skola.

Kolla upp detta för jag tror inte att de har rätt att neka barn med funktionshinder om man meddelat i tid m.m.
    Driver man skola ska man ha en magisk skista så man ka ta vilka kostnader som helst. Har man ingen magisk skista får man dra in resurser på andra barn. Klart vi bara ska ha en klasslärare på 35 elever, ett annat barn måste ju ha assistent och det finns inga pengar till båda eftersom vi missade att skaffa oss en magisk kista. Klart vi ska sabba utbildningen för 35 andra barn istället. De normalstörda barnen är inte värda ett skit, det kan få sin skolgång sabbad, bara de diagnosterade barnen får sitt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Philippa
    Dr Mupp skrev 2012-04-26 09:22:59 följande:
    Driver man skola ska man ha en magisk skista så man ka ta vilka kostnader som helst. Har man ingen magisk skista får man dra in resurser på andra barn. Klart vi bara ska ha en klasslärare på 35 elever, ett annat barn måste ju ha assistent och det finns inga pengar till båda eftersom vi missade att skaffa oss en magisk kista. Klart vi ska sabba utbildningen för 35 andra barn istället. De normalstörda barnen är inte värda ett skit, det kan få sin skolgång sabbad, bara de diagnosterade barnen får sitt. 

Hahahaha, du vet inte mycket om detta.. Läs på!
  • Sweet life

Låter som en friskola och då har dom rätt att bestämma vilka elever dom vill ha. Tragiskt med sant!

Svar på tråden Skolan vill inte ta emot mitt barn!