• Anonym

Studera på 50% distans och samtidigt skydda sin SGI?

Jag studerar på distans 50% (deltid) och får studiemedel. Jag har ett barn som är över ett år och har tagit ut 5 dagar i veckan för att fortsätta skydda min SGI efter ettårdagen. Nu när jag börjat studera på 50% vill jag fortsätta skydda min SGI, men hur många dagar kommer jag behöva ta ut för att fortsätta skydda den nu när jag samtidigt är föräldraledig på heltid. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Studera på 50% distans och samtidigt skydda sin SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har studiemedel så skyddas din SGI, det spelar alltså ingen roll att studiemedlet bara är på 50 %.
    Vill du ändå ta ut föräldrapenning så kan du ta ut föräldrapenning den tid du är med barnet, vilket inenbär att om du skulle vara med barnet 100 % en vecka så skulle du kunna ta ut 7 dagar i veckan trots att du faktiskt studerar under samma tidsperiod.

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

• Anonym
    Försäkringskassan skrev 2012-04-26 11:04:44 följande:
    Hej!

Om du har studiemedel så skyddas din SGI, det spelar alltså ingen roll att studiemedlet bara är på 50 %.
    Vill du ändå ta ut föräldrapenning så kan du ta ut föräldrapenning den tid du är med barnet, vilket inenbär att om du skulle vara med barnet 100 % en vecka så skulle du kunna ta ut 7 dagar i veckan trots att du faktiskt studerar under samma tidsperiod.

Hälsningar
    Anastasia, handläggare
    Skyddas den riktiga SGI'n också som gäller ifall man blir sjukskriven eller arbetslös etc eller är det bara SGI'n för föräldrapenningen som skyddas under studietiden?
Svar på tråden Studera på 50% distans och samtidigt skydda sin SGI?