Vad ska jag laga för smarrigt idag? (falukorv)
Ja, falukorven ligger i kylen och väntar på att bli tillagad i kväll, men vad ska man hitta på? Steka med potatismos eller makaroner känns inte som ett kul alternativ idag. Förslag?? Gärna recept!!
Ja, falukorven ligger i kylen och väntar på att bli tillagad i kväll, men vad ska man hitta på? Steka med potatismos eller makaroner känns inte som ett kul alternativ idag. Förslag?? Gärna recept!!
Korvstroganoff! Bästa receptet är:
Strimla en hel falukorv och fräs så den får stekyta. Lägg åt sidan. Hacka och fräst två gula lökar och tre hackade vitlöksklyftor. Blanda korv och lök i en kastrull, och klicka i så mycket tomatpuré att du kan gojsa runt det så att all korv blir röd. Ha sedan i ungefär lika mycket dijonsenap som du hade tomatpuré. Salta och peppra. I med ett paket (3dl) krossade tomater och 3dl creme fraiche. Späd med ett par deciliter mjölk eller grädde+vatten så att det blir lite såsigare.
smaskigt! Fler förslag?
Korv stroganoff med ris
Ugnsbakad med äpple/ost/senap/ketchup med potatismos
Currykorv med makaroner
Stekt i skivor med stekt potatis och stekt ägg
Makaronilåda
Stekt i skivor i hamburgare bröd med bostongurka senap/ketchup
Det var vad jag kom på nu
Nu blev jag sugen på något jag kallar "sommarfalukorv"! En rätt min mamma lärt sig av sin moster och mormor (som kom från Falun f ö).
Man steker helt enkelt lagom stora skivor, inte för tjocka, helst i smör så de får lite färg. Ta upp ur pannan. Vispa ner lite mjöl i stekfettet som är kvar, späd med mjölk. Klipp i rejält med färsk gräslök, salta och peppra lite, lägg tillbaka korvskivorna och låt puttra med en stund. Servera med kokt potatis. Helst ska det vara färskpotatis, men det är gott även med vanlig kokt.
Stekt falukorv med kokt potatis och stuvade ärtor och morötter.
Guuud det är så gott!
Mer av en resträtt men ändå:
Stek falukorv och koka ris. Blanda det i en ugnsform och häll över ostsås (sån där färdig) och lite grädde, lite kryddor. Går att blanda i vad som helst egentligen, vi brukar ta lite vitlök då vi älskar det. Lite paprika och broccoli är gott också. In i ugnen och gratinera en stund.
Korvgryta/korvsoppa
Det gillas här hemma
Koka upp vatten med lite ketchup i.
Skär korven och potatisen i bitar (fyrkantiga)
Strimla purjolök (lite större bitar)
Häll i allt och häll i frysta ärter och morötter.
Koka tills potatisen är mjuk.
Smaka av med salt och lite grönsaksbuljong,
Mängden vatten bestämmer man sälv
Jösses vad mycket goda recept det fanns på korv!! Haha! Nu har jag lite o välja på!
Rotfruktsgryta med korv
Rotfrukter av olika sort koka med buljong
Tärna korv och lägg i. Nomnom
Alternativt soppa
den här med bacon, tomater och annat gott är riktigt god.
lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/12/falukorv-i-repris-en-askungesaga.html
Lite sent kanske att skriva vad du ska ha till middag idag.men en sak som jag tycker om.
kokt falukorv med pepparotsås och rivna morötter.