Klistrar in vad jag skrev till en vän häromdagen:
När jag gör smörgåstårta så använder jag olika sorters bröd beroende på smak och antal bitar. Den smörgåstårtan jag la ut bild på idag var på Polarkaka. Paketet innehåller 6 halvmånar bröd, vilket blir tre lager och räcker för 6-10 personer (beroende på om tårtan serveras ensam osv.) Jag brukar även använda Hönökaka för en lite större rund tårta eller landgångsbröd för en fyrkantig tårta.
Grunden är valfritt bröd, i tre lager vilket innebär två olika fyllningar.
I en lax- och räktårta fyller jag med Hovmästarsås längst ner (ta alltid fyllningen med mest smak på första lagret) och skagenröra på det övre lagret. I en skink- och osttårta har jag smaksatt färskost på botten och sedan bredbar leverpastej.
Lika för alla mina tårtor är ”ovanpåkrämen” som jag täcker tårtorna med. Den gör jag med 1 del majonäs, 2 delar creme fraiche och italiensk salladskrydda efter smak. När jag har fyllt tårtan så skär jag av kanterna och täcker hela tårtan med krämen.
Sen är det dags att garnera efter smak. Om det t.ex är en skaldjurstårta som brukar jag ha kallrökt lax, stora räkor, gurka, tomat, citron, stora salladsblad, kokt ägg osv och täcka sidorna med hackad dill. Ganska klassiskt alltså. Men det är bara att pröva sig fram. Ost- och skintårta dekorerar jag vanligtvis med skinka och ost såklart, gurka, körsbärstomater, dessertost typ brie osv.