• Anonym (hemlig)

Söker recept på världens godaste smörgåstårta med skinka och ost!

Världens bästa vän ska gifta sig och vi ska ha en hemlig möhippa på lördag. Hon läser här så jag behöver vara anonym så hon inte listar ut att vi ska röva bort henne, hehe.Cool

Nu vill jag ha era allra bästa recept på smörgåstårta, med alla tips och trix ni har att dela med er av, för att den ska bli så god som möjligt. Pga att vissa är petiga med vad de äter så har vi valt att det ska bli en med ost och skinka som alla av oss äter.

Snälla hjälp!Solig

• Svar på tråden Söker recept på världens godaste smörgåstårta med skinka och ost!
  • Anonym (hemlig)

Ingen som vill dela med sig?

• ventilera mera

Men vad finns det mer för alternativ då? Vilka grönsaker är ok, är det bara ost & skinka som är ok av "proteiner" eller finns det annat?
    Eller rättare sagt: vad är det som ni INTE vill ha med?

• Anonym (hemlig)
    ventilera mera skrev 2012-04-26 15:26:17 följande:
    Men vad finns det mer för alternativ då? Vilka grönsaker är ok, är det bara ost & skinka som är ok av "proteiner" eller finns det annat?
    Eller rättare sagt: vad är det som ni INTE vill ha med?
    Det tänkte jag inte på. Men ingen legymsallad och inga "konstiga" grönsaker men druvor, sallad, gurka, tomat, apelsin mm är okej. Ägg funkar också som protein. Vad mer brukar man ha?
  • Elinor 828

När jag gör smörgåstårta till "smakkänsliga" brukar jag använda vitt formbröd, så färskt som möjligt. Skär bort kanterna!

1 lagret brukar jag ha bredbar leverpastej/creme fraise/riven gurka. Cr.f har jag i lite grand för att få smeten krämigare och gurkan ska helst få rinna av innan man blandar i den.

2 lagret brukar jag ha strimlad skinka/majonäs/cr.f/salt och peppar. Cr.f har jag i för att inte majonässmaken ska bli för mäktig. Jag använder hellre cr.f än gräddfil eftersom jag upplever att det blir för rinnigt med gräddfil.

Sen brukar jag lägga ett lager runt hela tårtan med majonäs/cr.f och dekorerar med sallad på sidorna (gärna rödgrön), och massor med ost- och skinrullar, skivat ägg, tomat och gurkskivor så festligt som möjligt... :)

Den GODASTE smörgåstårtan tycker jag därimot ser ut såhär:

Lager 1
    Philadelfiaost/cr.f/räkor/kräftskärtar/rödlök/salt och peppar.

Lager 2
    Turkisk yoghurt/majonäs/tonfisk/riven avrunnen gurka/salt och peppar

Lager 3
    Strimlad skinka/majonäs/cr.f/pujolök/salt och peppar.

Majonäs/cr.f runt om hela och dekorerar med sallad runt om och sen öser jag på med högar av räkor, kallrökt lax, skivat ägg, tomat, gurka, dill, kräftskärtar och röd rom :)

• ventilera mera

Då skulle jag göra en blandning av rökt skinka, purjo eller röd lök, majonnäs, creme fraiche, salt och lite cayennepeppar (eller vanlig om man hellre vill såklart, men jag gillar cayenne) på det ena lagret och sen skulle jag göra en ostkräm på det andra lagret. Typ blanda en stark, lagrad ost (västerbotten, präst eller liknande) med CF tills den blir bredbar. Kanske lite peppar också.
    Dekorera sen med allt du skrev + ostrullar, skinkrullar och äggklyftor... tror det skulle bli helt ok.

• BaPumba

Jag har recept på en världsgod smörgåstårta med just ost och skinka! I vår familj har vi haft den på alla konfirmationer, studenter, 40-årsfester, 20-årsfester...ja du fattar. Den är och har varit väldigt omtyckt av alla!

Så här kommer receptet (10 pers):

2 pkt hönökaka/juliakaka (6 skivor) eller motsvarande mängd vitt formbröd (skär bort kanterna).

Fyllning 1:

100 g leverpastej

2 msk grädde

2 msk bostongurka

Fyllning 2:

3/4 dl grädde

3 msk majonäs

1 grönt äpple

1 msk senap

75 g rökt skinka

Garnering:

3/4 dl grädde

1 dl majonäs

Skinkrullar, ostrullar, tomat, gurka, apelsin, bladsallad, persilja

Gör så här:

1. Rör leverpastejen till fyllning 1 mjuk med grädde och tillsätt bostongurkan.

2. Vispa grädden till skum till fyllning 2 och rör i majonäsen. Skär skinkan i bitar och äpplet i små tärningar. Rör ner skinka och äpple i gräddmajonäsen.

3. Duscha brödet lätt med lite vatten från en sprayflaska. Bred fyllning 1 på första bottnen.

4. Täck fyllningen med ett lager bröd och bred på fyllning 2.

5. Täck fyllningen med ett lager bröd. Vispa grädden till skum och blanda med majonäs. Bred ut gräddmajonäsen över hela tårtan och garnera.

Jag brukar inte gå så noga på exakt mängd utan höftar lite. Köp lite extra av ingredienserna, jag tycker att det alltid går åt mer än vad som står i recepten.. Om det är många jag ska bjuda brukar jag göra smörgåstårtan på en plåt som jag täckt med folie. Och ett tips är att alltid göra tårtan dan innan (förutom garneringen) för då blir den saftigast.

Lycka till med möhippan och ha det så roligt!

• oOMayaOo

Klistrar in vad jag skrev till en vän häromdagen:

När jag gör smörgåstårta så använder jag olika sorters bröd beroende på smak och antal bitar. Den smörgåstårtan jag la ut bild på idag var på Polarkaka. Paketet innehåller 6 halvmånar bröd, vilket blir tre lager och räcker för 6-10 personer (beroende på om tårtan serveras ensam osv.) Jag brukar även använda Hönökaka för en lite större rund tårta eller landgångsbröd för en fyrkantig tårta.
    Grunden är valfritt bröd, i tre lager vilket innebär två olika fyllningar.

I en lax- och räktårta fyller jag med Hovmästarsås längst ner (ta alltid fyllningen med mest smak på första lagret) och skagenröra på det övre lagret. I en skink- och osttårta har jag smaksatt färskost på botten och sedan bredbar leverpastej.

Lika för alla mina tårtor är ”ovanpåkrämen” som jag täcker tårtorna med. Den gör jag med 1 del majonäs, 2 delar creme fraiche och italiensk salladskrydda efter smak. När jag har fyllt tårtan så skär jag av kanterna och täcker hela tårtan med krämen.

Sen är det dags att garnera efter smak. Om det t.ex är en skaldjurstårta som brukar jag ha kallrökt lax, stora räkor, gurka, tomat, citron, stora salladsblad, kokt ägg osv och täcka sidorna med hackad dill. Ganska klassiskt alltså. Men det är bara att pröva sig fram. Ost- och skintårta dekorerar jag vanligtvis med skinka och ost såklart, gurka, körsbärstomater, dessertost typ brie osv. 

• oOMayaOo

Här är tårtan jag syftade på när jag skrev "den på bilden". Inte så fin men jag drog ihop den snabbt för en helglunch.

• Coyote

Jag sparar inför makens 30-årsfest! Smörgåstårta är supergott!

• BaPumba
    oOMayaOo skrev 2012-04-26 23:34:53 följande:
    Här är tårtan jag syftade på när jag skrev "den på bilden". Inte så fin men jag drog ihop den snabbt för en helglunch.

Vadå inte så fin?? Ser ju visst jättefin ut!
  • oOMayaOo
    BaPumba skrev 2012-04-27 07:13:45 följande:
    Vadå inte så fin?? Ser ju visst jättefin ut!
    Tack! Jag menar bara att jag hade lagt mer tanke på detaljer om jag hade haft mer tid (läs:ork).

Här är en tårta jag gjorde till min pappas födelsedag för några år sen:

• Anonym (hemlig)
    oOMayaOo skrev 2012-04-27 09:01:03 följande:
    Tack! Jag menar bara att jag hade lagt mer tanke på detaljer om jag hade haft mer tid (läs:ork).

Här är en tårta jag gjorde till min pappas födelsedag för några år sen:

Det ser god ut! Vad är det på? 2 sorters skinka, druvor, tomat, sallad och gurka verkar det som men är det mer? Vilka skinkor blir goda tillsammans och viilken ost?
  • oOMayaOo
    Anonym (hemlig) skrev 2012-04-27 09:08:54 följande:
    Det ser god ut! Vad är det på? 2 sorters skinka, druvor, tomat, sallad och gurka verkar det som men är det mer? Vilka skinkor blir goda tillsammans och viilken ost?
    Skinka, nån basturökt sort brukar jag ta, salami, herrgårdsost eller annan mild ost, cambonzola i små bitar osv. Smaken är som baken och jag brukar oftast utgå ifrån vad jag gillar. Utseendemässigt tycker jag att det är viktigt med mycket grejer och höjd på tårtan.
  • Anonym (hemlig)
    oOMayaOo skrev 2012-04-27 09:28:11 följande:
    Skinka, nån basturökt sort brukar jag ta, salami, herrgårdsost eller annan mild ost, cambonzola i små bitar osv. Smaken är som baken och jag brukar oftast utgå ifrån vad jag gillar. Utseendemässigt tycker jag att det är viktigt med mycket grejer och höjd på tårtan.
    Tack så mycket! Du skriver färskost? Vilken då? Med smak eller?
  • oOMayaOo
    Anonym (hemlig) skrev 2012-04-27 09:40:26 följande:
    Tack så mycket! Du skriver färskost? Vilken då? Med smak eller?
    Du tänker på färskosten i själva tårtan? Jag brukar försäka hitta en med smak av soltorkade tomater, det blir supergott. Men sist hittade jag inte den och tog en med vitlök och örter istället.
Svar på tråden Söker recept på världens godaste smörgåstårta med skinka och ost!