• izzi

FL och äldre barn på förskola

Hej

Mitt stora barn får gå på förskolan 3h/dag om jag går på föräldraledigt för mitt än så länge ofödda barn. Grejen är att de säger att jag måste ta ut fl för det barnet (vilket är självklart jag tar ju inte för mitt stora barn), MEN jag hade inte tänkt ta ut ersättning från fk. Måste man det? 

För arbetsgivaren spelar det ingen roll, det räcker att jag anmäler föräldraledigthet och sen om jag inte tar ut ersättning bryr de sig inte om.  

• Svar på tråden FL och äldre barn på förskola
  • vivla

Nä inte om ni klarar er ändå, försäkringskassan borde väl va glada över d, eller fattar jg rätt nu? ;) för ofött barn kan man ju få graviditetspwnning men d är ju valfritt!

• izzi
    vivla skrev 2012-04-26 15:46:57 följande:
    Nä inte om ni klarar er ändå, försäkringskassan borde väl va glada över d, eller fattar jg rätt nu? ;) för ofött barn kan man ju få graviditetspwnning men d är ju valfritt!

Det är ju bara om man har ett fysiskt ansträngande jobb och jag sitter vid en dator hela dagarna =)

Det är bara tre veckor kvar till fl. Så jag hade tänkt att gå hem från jobbet om 1 vecka ca och då på fl för det nya barnet. F-kassan vet jag inte om de lägger sig i detta heller.

Men inte ringer väl förskolan till fkassan och kollar om jag tar ut ersättning? 
  • vivla

Nej jag jobbar på förskola och sånt är inte intressant :) fl kan du ju bli närmsom helst då utan ersättning om du vill, bara din chef går med på d. Som sagt, fs borde ju ba va glad att du inte tar ut dagar lr? Annars kan du väl ta tjänstledigt annats? Känns ju som samma sak utan nåt krångel med fs :)

• izzi
    vivla skrev 2012-04-26 15:58:06 följande:
    Nej jag jobbar på förskola och sånt är inte intressant :) fl kan du ju bli närmsom helst då utan ersättning om du vill, bara din chef går med på d. Som sagt, fs borde ju ba va glad att du inte tar ut dagar lr? Annars kan du väl ta tjänstledigt annats? Känns ju som samma sak utan nåt krångel med fs :)
    Ja i princip blir det ju tjänstledigt, fast om jag tar det så får jag inte ha barnet på förskolan alls .Blir ju inte så mycket vila då =). 

För arbetsgivaren är det helt ok att göra såhär.  Jag anmäler alltså föräldraledighet till arbetsgivaren men tar inte ut någon ersättning förrän bebisen är född.
  • vivla

Nej det har du ju så rätt i!! :) men jag tror inte fs har nåt problem för du vill ju ändå inte ha pngar. Arbetsgivaren är ju nöjd och förskolan kan inte göra annat än låta ditt barn vara där eftersom du fått d godkänt. Förskolan kollar aldrig upp dig angående sånt där iaf :) är du f ledig är du sen vad skulle de bry sig om du får pengar för d lr inte liksom ;) du betalar ju ändå förskoleavgift och då är rätten på din sida! M du får ju färre timmar där då men d är ju rätt mysigt :)

Svar på tråden FL och äldre barn på förskola