• ventilera mera

    Varför Clarityn?

    Jag börjar misstänka att jag är lite känslig mot pollen och pratade om detta på jobbet. En av mina arbetskamrater nämnde då att de har tre barn som alla äter Clarityn i några månader på våren/sommaren. Dyrt, är det tydligen, runt 160 för ett paket som räcker mindre än en månad.
    Idag var jag på Apoteket (Cura, om det spelar roll) och skulle köpa nåt receptfritt för att testa om det är det som är problemet. De hade Clarityn, som mycket riktigt kostade runt 160 för 28 tabletter - men de hade också en annan variant, med EXAKT samma innehåll, som kostade 35 spänn. TRETTIOFEM.
    160 - 35... 160 - 35. Ni ser skillnaden?

    Varför i hela friden är det Clarityn som det säljs mest (enligt killen på apoteket) av? Hur tänker man då?

  • Svar på tråden Varför Clarityn?
  • PolyPond

    Det finns många som inte tror på innehållet om det inte är ett välkänt namn. Det inverkar också genom noceboeffekt när de äter de andra preparaten tyvärr.

    Ibland skiljer hjälpämnena, vilket kan utgöra viss skillnad, men det är ju inte ens alltid dessa är olika.

    Skulle jag ha tre barn på allergipiller under sommaren skulle jag dock gå till läkaren och få recept, så jag fick lite rabatt.

  • Ponine

    Jag äter själv clarityn när jag träffar hundar och har provat en billigare variant. Dock så fungerade den inte lika bra utan jag mådde sämre av den.  Antagligen så är tabletten lite annorlunda sammansatt och funkar därför inte för mig. 

  • ventilera mera

    Nä, det måste ju vara mycket det det beror på. Clarityn har funnit länge och är inarbetat... men för en skillnad mellan 160 och 35 skulle jag helt klart testa det andra (det gjorde jag ju också såklart...).

    Tydligen är det jag köpte nästan exakt samma som Clarityn, hjälpämnen och allt... så det lär funka på samma sätt också.

    Jag frågade min arbetskompis om det där med recept, men tydligen har barnen bara lite besvär, och fick ingen diagnos, vilket gör att de inte får recept. Skillnaden i pris är ju stor, har en man som har på recept, men har man ingen diagnos utan bara svävar i "lite-besvär-facket" så hjälper det inte. Fast det vete tusan om inte de jag köpte åtminstone ligger nära makens piller i pris...

  • jådåsåatt

    Men gå till läkaren ändå och be om ett pollentest. Mina piller kostar 38 spänn för ett 100-pack, känns rätt överkomligt.

  • krakel

    Antagligen som andra säger så funkar dem bäst. Jag äter oxå allergimed för pollen i pälsdjur. Har testat det mesta i trots samma verksamma substans i andra tabletter så funkar Zyrlex bäst för mig. Det står på mitt rec att de inte får byta ut den. Det å andra sida. Gör att jag får betala fullpris. Det ör det dock värt.

  • mammassnosa
    krakel skrev 2012-04-26 17:38:02 följande:
    Antagligen som andra säger så funkar dem bäst. Jag äter oxå allergimed för pollen i pälsdjur. Har testat det mesta i trots samma verksamma substans i andra tabletter så funkar Zyrlex bäst för mig. Det står på mitt rec att de inte får byta ut den. Det å andra sida. Gör att jag får betala fullpris. Det ör det dock värt.
    Jag äter också Zyrlex. Samma för mig att dom inte får byta.. Det är nåt med hjälpämnena till cetrizin. Måste va! Men som sagt Zyrlex är en skitbra allergimedicin!!!
  • krakel

    Ja vet i gudarna men diskuterat detta med min allergi i astma dr och han säger att han inte får bestämma åt mig men att han hållet med att Zyrlex är bra. Så bra så att stridspiloter får ära den

  • Joico

    Hos oss är det inte så. Jag tycker dom andra säljer bättre eftersom priset skiljer så extremt. Men de som köper Clarityn gör ju det mest för märket, för att det är känt. Anledningen till deras dyra pris är deras kostnader för forskning, patent osv.

  • sommar2001

    Ingen aning. Sambon har problem med pollen. Testade en billigare variant som enligt honom var bättre för den tabletten verkade bättre så det är bra att testa oavsett. Sen är det ju så att många köper det man känner igen/ sett på reklam.

Svar på tråden Varför Clarityn?