• Mattenörd

A-kassa för lärare?

Jag funderar lite på hur det funkar med a-kassa för lärare. Normalt sett ska man ju som arbetslös vara inskriven och aktiv i arbetsförmedlingen från dag 1 för att få a-kassa och behålla sin ersättningsnivå. Som lärare har man ju dock ferieanställning. På a-kassans hemsida står att för inarbetad ferietid ges ingen ersättning. Detta förstår jag då jag kommer få ut min ferielön som klumpsumma när jag slutar. Jag funderar dock på vad som händer med kraven på aktivitet i arbetsförmedlingen under den period man inte får ersättning? Har man då rätt att vara ledig (ex. Åka på semester) under den perioden och därmed inte stå till arbetsmarknadens förfogande eller försvinner rätten till ersättning även i framtiden då? Någon som varit arbetslös lärare?

• Svar på tråden A-kassa för lärare?
  • Lalalong

Jag TROR att om du har arbetet in en hel ferielön så behöver du inte ställa dig till arbetsmarknadens förfogande förrän första dagen du skulle börjat jobba igen. 
    Men ärligt talat bör du lyfta luren och ringa AEA eller Lärarnas A-kassa, vilken du nu är med i, och fråga.  

Klara 060504, Alva 100117
  • Karin B

Hej, jag arbetar som informatör på Lärarnas A-kassa. Ring oss gärna så berättar vi allt om hur ferielön fungerar. Det är ju högaktuellt nu när sommaren närmar sig!

Tfn: 0770-33 00 10 eller skicka e-post via vår webbsida www.lararnasakassa.nu

Hälsningar
    Karin Borgefors

Svar på tråden A-kassa för lärare?